[UPPDATERAD förstapost 2016-05-20] S@H VIP Feedback önskas.

Startat av mechamike, 11 maj 2016 08:36

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Om TLG skulle vilja få oss att köpa direkt från dom och inte från Bricklink, skulle dom ju kunna erbjuda VIP-poäng även på Bricks & Pieces. Det känns som att vi AFOL är en bortglömd kundgrupp. Lego Ideas skulle också kunna göras med AFOL-vänligt, vilket vi diskuterar i denna tråd.

lingonfil

Citat från: andreaseldh skrivet 12 maj 2016 23:30
Om TLG skulle vilja få oss att köpa direkt från dom och inte från Bricklink, skulle dom ju kunna erbjuda VIP-poäng även på Bricks & Pieces. Det känns som att vi AFOL är en bortglömd kundgrupp. Lego Ideas skulle också kunna göras med AFOL-vänligt, vilket vi diskuterar i denna tråd.

I den tråden skrev jag nyss att kanske skulle VIP-poäng kunna ge en lite extra röstkraft i Ideas.

Kwagge

Citat från: Gideon skrivet 12 maj 2016 19:54
För mig är det i dagsläget en trevlig rabatt som man får utan att själv behöva anstränga sig särskilt mycket. Jag har numret uppskrivet i telefonen så det är inte så betungande att ha med sig när man nån gång har vägarna förbi en fysisk butik.

Kan bara hålla med o jag har med det nerskrivet bara. Även genom min mail har de hittat mig. Tycker att det är gött att beställa bitar/set genom att använda sina poäng. 

Det är själva "VIP" som gör att en del blir besvikna tror jag. Medlemskapet är inget annorlunda än att vara med i ICA, COOP, H&M, Apoteket Hjärtat, Guldfynd, Stadium, Claes Olsson, Siba, Hemköp, BR, Statoil, Willys, El-Giganten m.fl. olika kundklubbar.

Sen tycker jag de här tre AFOL dagarna i shopen är trevliga då vi som AFOL får mer rabatt PLUS VIP poäng på våra köp. Tråkiga med det är ju att Swebrick beställde för få klistermärken detta året, betalande medlem=klistermärken. Det man måste utveckla med det systemet är att det gäller även online då många har långt till Stockholm o Köpenhamn o kan utnyttja denna finna förmån för oss AFOL.

Så min feedback är egentligen:

-att utveckla mer Afol event som gäller både i Lego Store o på nätet, typ som AFOL dagarna o SW eventet 

-låt "VIP" grejen vara kvar för alla kunder, med nytt namn kanske..

Frågor om Lego World Stockholm kan man skicka till mig på admin@lwfanzone.se

andreaseldh

Apropå det här med namn och medlemskap: När man står och bygger sin PaB-burk på MoS får man ofta överhöra kassapersonalen fråga om kunden är medlem och kunden svarar ja, men då visar det sig att kunden menar LEGO Club. Så vitt jag ser det finns det alldeles för många sätt att registrera sig hos Lego:

• LEGO Club, en månadstidning främst för barn. Jag tycker den är trevlig att läsa även som AFOL, men medlemskapet upphör automatiskt efter två år och jag glömmer förnya.
  • Konto på S@H.
  • VIP-konto på S@H.
  • Konto på LEGO Ideas.
Tidigare när LDD var länkat till PaB, kunde man även lägga upp sina skapelser på hemsidan. Jag vet inte heller hur det är med CMF eller Dimensions, om det är ytterligare två olika konton?

mechamike

Uppdaterat första posten med följande frågor: (Många av er har redan svarat på visa av dessa frågeställningar)

1.Please describe how you and your family make use of the VIP program today
2.Please identify the key benefits the LEGO VIP program provide for your family as a whole
3.How does the VIP program influence your and your family's LEGO experiences, such as the LEGO sets and themes you are interested in?
4.Please brainstorm ideas related to additional experiences family oriented VIP members would like access to
5.Please look into how family oriented VIP members would want to be treated as a VIP when they come to the LEGO store, call the contact center and otherwise get into contact with the LEGO Group

Numrera gärna ev svar så jag kan hålla isär

andreaseldh

En annan fråga som väckts är hur/om TLG tänker när de släpper nya set? Om vi t.ex. tar Parklek [bs]60134[/bs] så finns ju den redan att köpa på Webhallen, men den går inte ens att söka på S@H. Ett annat kommande set, Big Ben [bs]10253[/bs] har ju åtminstone ett releasedatum på S@H. Men varför kan man inte förbeställa eller ens lägga Big Ben i sin önskelista?

Det är som gjort för att:

• förlora kunder som handlar hos Webhallen istället.
  • sälja slut på nya populära set redan kl 00:15 på releasenatten.

mechamike

andreaseldh

Ytterligare en orsak att Lego förlorar kunder till Webhallen är ju att Webhallen har lägre priser än S@H och Lego Store. Jag vill under inga omständigheter påstå att jag kan något som helst om företagsekonomi, men visst är det märkligt att en butik med fler mellanhänder kan hålla lägre priser än en med färre?

Kwagge

Citat från: andreaseldh skrivet 22 maj 2016 23:42
Ytterligare en orsak att Lego förlorar kunder till Webhallen är ju att Webhallen har lägre priser än S@H och Lego Store. Jag vill under inga omständigheter påstå att jag kan något som helst om företagsekonomi, men visst är det märkligt att en butik med fler mellanhänder kan hålla lägre priser än en med färre?

Hur enkelt som helst! Det styrs av vilka kostnader man har o vad man vill ha för vinst. Största kostnaden:: Hur många jobbar i en Webhallen butik kontra Lego Store?
Sen använder  Webhallen säkert helt andra marginaler på sina Lego askar.. Osv..
En coca-Cola 1,5lit kostar olika mycket beror på vart du köper den.. Ica, Coop, Lidl, netto, Willys tar inte samma pris som Statoil, Preem, Pressbyrån..

Jag tycker det är bra att det finns kjedjor som pressar sina marginaler! Hiko var ju stora på Lego förr när de pressade sina priser ( o innan Lego ändrade sin pris still) Ullared pressar också ner priserna på Lego.  Det gör ju att vi som konsumenter kan handla billigt Lego! Jag njuter!

Fast det var ju inte detta tråden handlade om utan om VIP...
Frågor om Lego World Stockholm kan man skicka till mig på admin@lwfanzone.se

Reymer

Jag tror inte att det är så märkligt. I vinbranschen där jag jobbar är det ofta bättre pris hos stora handlare än om man handlar på vingården. Producenten vill helt enkelt inte riskera försäljningen till sina största kunder, dit majoriteten av volymerna går, och erbjuder istället ett större sortiment eller bättre service för att göra besökarna nöjda. Kan tänka mig att Lego tänker på samma sätt.

Myko

Men vänta nu... Var tror du Webhallen köper sitt LEGO ifrån?

Självklart måste LEGO sälja dyrare än sina återförsäljare, annars så står de snart utan återförsäljare.

mechamike

Citat från: Myko skrivet 23 maj 2016 08:20
Självklart måste LEGO sälja dyrare än sina återförsäljare, annars så står de snart utan återförsäljare.

EXAKT! Jag tror vi måste jobba på att Lego ska satsa på andra mervärden för VIP kortet som gör det intressant, för de kommer aldrig konkurera med sina återförsäljare när det gäller priset..

Tektor

Citat från: Kwagge skrivet 23 maj 2016 00:55
Hur enkelt som helst! Det styrs av vilka kostnader man har o vad man vill ha för vinst. Största kostnaden:: Hur många jobbar i en Webhallen butik kontra Lego Store?

Om Lego ville sälja billigare än alla andra skulle de såklart kunna göra det eftersom Webhallen rimligen betalar mer för sitt Lego än vad Lego själva gör. Det handlar som sagt snarare om att Lego skulle skjuta sig själv i foten om de gick under sina egna listpriser.

Därför måste man erbjuda någonting annat om man vill fortsätta vara en viktig säljkanal: ett komplett utbud, exklusiva produkter, alternativa paketeringar (pick-a-brick t.ex.) tidigare produktsläpp, ett förmånligt lojalitetssystem osv. Att produkterna kommer till de billigare butikerna innan de kommer till Legos egna butiker måste ju som sagt vara en dålig sak...

Sen är det ju inte nödvändigtvis så att man måste se Legos egna butiker som vinstdrivande säljkanaler - de kan väl lika gärna vara kanaler för kundkommunikation? Reklamytor helt enkelt.

Magnus den store

Citat från: mechamike skrivet 20 maj 2016 08:02
1.Please describe how you and your family make use of the VIP program today
2.Please identify the key benefits the LEGO VIP program provide for your family as a whole
3.How does the VIP program influence your and your family's LEGO experiences, such as the LEGO sets and themes you are interested in?
4.Please brainstorm ideas related to additional experiences family oriented VIP members would like access to
5.Please look into how family oriented VIP members would want to be treated as a VIP when they come to the LEGO store, call the contact center and otherwise get into contact with the LEGO Group

1. Shoppar endast när det erbjuds ett litet exklusivt set, men bara om det finns något set som jag planerat att köpa. Spenderar vip-poängen på något kul.

2. Tror bara att jag nyttjat rabatten. Någon gång har jag handlat vid smygpremiär men nu bryr jag mig inte om jag köper ett set vid release eller ett år senare. Lådan står ändå oöppnad i garderoben tills jag orkar bygga eller sortera upp det. Lug-bulken är den riktiga vip:n.

3. Det gör det inte nämnvärt. Jag planerar mina inköp tills dess det erbjuds något exklusivt. I övrigt är VIP-programmet är inte mer än ett vanligt kundkort/medlemskap, som alla andra butikskedjor har.

4. En bättre VIP för de som spenderat mycket pengar genom åren. Bättre rabatt och kanske en möjlighet att köpa exklusiva set såsom serien 40000XX.

5. Återkom när ni har en butik i Göteborg!
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!