Misstänkt bedrägeri på Bricklink.

Startat av Claude76, 25 september 2018 21:18

Föregående ämne - Nästa ämne

Claude76

Citat från: Classus skrivet 21 oktober 2018 21:02
Jag skulle även prata med banken där du har kortet som är kopplat till din PayPal. Om banken förstår att du blivit blåst så skulle de kanske kunna ge dig pengarna och sedan sätta tryck på PayPal att ge tillbaka pengarna till banken.

Jag har också tänkt tanken. Ska försöka hinna få kontakt med dom i morgon.

Citat från: Magnus den store skrivet 21 oktober 2018 21:04
Har ni anmält butiken, till Bricklink? Den måste stängas ner så att inga fler utsätts.

https://www.bricklink.com/problemMember.asp

I rullgardinsmenyn finns alternativet scam/fraud.

Butiken är redan stängd. Stängdes den 15/10 pga att han inte betalat in avgifter till Bricklink.

Så det är tur. Det som oroar mig mer är om Paypal ändå går på säljarens linje, vad händer när fler oärliga får nys om detta sätt att lura folk.

/Claude76

Classus

Spontant känns det som att PayPal gjorde en felbedömning som de borde kunna rätta till när du "överklagar" beslutet genom att lägga till nya uppgifter.

Stigge72

Jag tror inte att du kan räkna med viktangivelsen 5 g. Det motsvarar typ ett tomt C5-kuvert.

Claude76

Dags för en uppdatering igen.

HURRA!!!
Paypal gör om och gör rätt!  ;D
Efter att ha suttit i telefon med dom en bra stund, uppdaterat dom på händelseförloppet och kanske gnällt/skällt lite på dom så tog dom sitt förnuft till fånga och öppnade upp ärendet igen.
Det va ganska tydligt till slut att säljaren är en bedragare eftersom Paypal fått in fler anmälningar mot honom.
Har som sagt haft kontakt med den andra köparen och även han har fått tillbaka sina pengar.

Citat från: Stigge72 skrivet 23 oktober 2018 10:16
Jag tror inte att du kan räkna med viktangivelsen 5 g. Det motsvarar typ ett tomt C5-kuvert.
Detta va faktiskt en av sakerna jag tryckte på och som förmodligen bidrog till att jag fick dom att titta på ärendet igen.
Kuvertet som jag fick se va inte större än ca 10x15cm vilket motsvarar ett C6 som väger ca 3,5g och ett frimärke på det samt lite bläck från pennan,
tadaa! 5g  :D
och det låg förmodligen inte ett skvatt i det heller.

Nu har man plötsligt pengar att spendera på dessa fantastiska bitar igen.

Tack alla för era inputs i detta.

/ Claude76

o0ger

Rättvisa!! Så skönt att det löste sig och att många bedragna fick sina pengar tillbaka.

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Classus

Bra kämpat! Det är synd att det kan ta mycket tid och ork för att rätta till sådant här. Lyckligt slut i alla fall. :)

Anders67

Bra kämpat - och jag tror detta kan hjälpa andra i framtiden!