SBC februari - fem år med SBC!

Startat av Skafte, 06 februari 2022 21:46

Föregående ämne - Nästa ämne

Skafte

Kan ni tänka er, vi har redan hållit på med SBC i fem år! Odidoma kom med idén här och här är tråden med första tävlingen, februari 2017. Tack för idén, Odidoma, och tack till alla Swebrickare som byggt, röstat och vunnit i de hittills sextio omgångarna, särskilt byStfn och Godtfred som väl gjort mest - inte minst Wikisidan med alla tidigare bitar (hint, hint, dags att uppdatera, jag vet inte hur man gör...).

Nåväl, här är SBC LXI:

Månadens femstudade bit är: [bp]4733[/bp] Brick, Modified 1 x 1 with Studs on 4 Sides, även känd som the Travis Brick efter en rymdlegobyggare vid namn Travis Kunce som gillade 4733:an så mycket att han lät tatuera en på sin rygg (detta måste vara minst 15 år sedan, när det inte var lika mainstream med Legotatueringar som nuförtin).

Denna multisnotande bit har funnits sedan 1985, finns i hela 716 set, men bara i 14 färger, varav fem också är väldigt ovanliga. Min son lovar att jag skall få låna hans röda porg om han hittar den, då har jag alla...

Regler:

• Bygg vad som helst i valfri storlek, innehållande minst en (men gärna flera) av månadens bit.
  • Biten får gärna ha en framträdande roll i bygget, men det är inget krav.
  • Bygget ska vara nytt eller ej tidigare visat på Swebrick, Flickr, Facebook, Instagram eller andra delar av internet.
  • Posta max tre bilder med största sidan 1000 pixlar i denna tråd. Dessutom får man posta en video om man vill.
  • Bilderna ska postas innan midnatt den 28/2
  • Digitala bidrag är tillåtna, men i händelse av oavgjort resultat vinner fysiska byggen över digitala. Vid oavgjort mellan två fysiska (eller två digitala) bidrag avgör förra månadens vinnare.
  • Alla forummedlemmar får delta i tävlingen.

Omröstning sker i en ny tråd som startas strax efter bidragstidens utgång.

Vinnaren får outsäglig ära och får också bestämma nästa månads bit.

byStfn

Jag ska uppdatera Wikin! Tänkte på det tidigare idag faktiskt men hade ingen aning om att det var femårsjubileum! 😍

janhansson

Den tidigaste användningen av den här biten var (rymd)robotar, tror jag. Detta kopplar man vanligtvis inte ihop med riddare,
och framför allt inte odöda väsen. Den ologiska slutsatsen blir då - Lion knight unholy battledroid.

Fågelriddarna förstår plötsligt varför inga patruller som skickats till den här platsen på sistone kommit tillbaka.

embe

Sista meddelandet från örnen

...Houston we've had a problem...but its solved,
...
We just landed, I will look out through the window now....
..
Wait?... a giant red space cowboy and giant spiders...
.......
Noo.... something is wrong here...
...Noooo...

Houston we have had a problem by em - be, on Flickr