LEGO i media (samlingstråd)

Startat av Nextuz, 23 januari 2009 18:37

Föregående ämne - Nästa ämne

Carl T

Citat från: Skrytsson skrivet 22 december 2010 23:18
Citat från: Carl T skrivet 22 december 2010 13:56
Vad jag inte förstår är detta: Hur könsbestämmer man en minifig som inte har smink, långt hår, klänning eller skägg?

Så tvetydligt är det väl ändå inte?  :P  ;)
<bilder>

Nja, de med markerade läppar är uppenbart tänka som kvinnor, men resten tycker jag inte direkt ser ut som män även om de knappast ser ut som kvinnor heller. Kanske har jag sett för många gamla rynkiga gummor för att tolka de där strecken på kinderna som manliga. Men jag minns också att jag blivit rätt förvirrad när jag sett kvinnliga cancerpatienter utan hår - ansiktet ter sig rätt annorlunda utan det. (Märkligt förresten också hur markerade läppar och ögonfransar förknippas med kvinnor - jag undrar om det finns någon djupare förklaring än att läppar och ögon ibland sminkas av just kvinnor)

Citera
För övrigt, Carl_T, behöver det enbart vara någonting negativt att lego skapar minifigurer som är könsbundna? Kan det inte vara lite kul med individuella variationer för att kunna bygga olika karaktärer, killar/män och tjejer/kvinnor? Måste allting vara fullständigt könsneutralt för att inte "begränsa" barns fantasi?

Negativt? Nej, det tycker jag inte. Det jag reagerade på var att vissa människor (eller i alla fall Aftonblaskeläsare) klagar över att det är för få kvinnor för att i samma andetag kräva att könstillhörigheten skall vara tydligt markerad. Det verkar inkonsekvent att kräva jämställdhet och samtidigt att kvinnor alltid skall vara sminkade, barhuvade och festklädda. Desto vettigare då att LEGO t.ex. har en kvinnlig astronaut i 10213, med huvudet som enda skillnad. (Att man sedan tvingas ta till läppstift för att markera kön tycker jag är lite synd, men jag kan själv inte komma på ett bättre sätt. Att enbart den kvinnliga astronauten kommer med ett normalt och ett panikslaget ansikte får antas vara en tillfällighet.) Vad som döljer sig under en Stormtroopers svettiga rustning vågar jag knappt tänka på.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Pekblom

hoppas tjejen i på minuten får en slant för varje gång hon sägger att hon skall köpa LEGO för pengarna..

AndersI

Nu har väl DI fått ha ensamrätt på sin artikel "Nördarnas triumf" länge nog, eller?

http://www.blockcad.net/downloads/nordarnastriumf.pdf

Om länken är olämplig får väl admin ta bort den.

Skrytsson

Citat från: Pekblom skrivet 26 december 2010 20:58
hoppas tjejen i på minuten får en slant för varje gång hon sägger att hon skall köpa LEGO för pengarna..

Sonen blev i alla fall överlycklig för varje tävlingsmoment mamman klarade av. Undra vad det blir för lego, 25 kkr är ju rätt mycket  :D  ::)

Måns.S

Citat från: Skrytsson skrivet 26 december 2010 22:04
Citat från: Pekblom skrivet 26 december 2010 20:58

Sonen blev i alla fall överlycklig för varje tävlingsmoment mamman klarade av. Undra vad det blir för lego, 25 kkr är ju rätt mycket  :D  ::)
Lyckans grabb! :) 

Ras 74

Tack för artikeln Anders! Skall bli kul att läsa ikväll.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

SuperMario

SuperMario

http://allehanda.se/mer/blogg?paper=ALLM&blogg=14

CiteraMen när han till slut öppnade paketet blev han bittert besviken, för det som såg ut som en cool legokartong innehöll inga instruktioner och där fanns endast två påsar med konstiga bitar och ingen av bitarna såg ut som det som skulle finnas i lådan! Det visade sig att någon hade öppnat kartongen försiktigt, tömt lådan på sin ursprungliga innehåll, fyllt två påsar med gamla Knex och legobitar på insidan (så att det skramlade som lego när man skakade den) och förseglat den igen riktigt noga.
Ouch!!

Ras 74

Bra att det löste sig skapligt för henne.
Men det här känns ju lite som han-på-Bricklink-vad-han-nu-hette.

Folk är inte riktiga.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Mirandir

Får för mig att det där är ett ganska vanligt. Inte direkt första gången man hör talas om att folk pillat upp lådor och bytt ut eller stulit delar (oftast minifigs) av innehållet.
Legobloggen: http://legobloggen.com

Tobbe Arnesson

Citat från: AndersI skrivet 26 december 2010 21:41
Nu har väl DI fått ha ensamrätt på sin artikel "Nördarnas triumf" länge nog, eller?

http://www.blockcad.net/downloads/nordarnastriumf.pdf

Tack Anders! Klart läsvärd även om mycket redan var känt, men speciellt slutdelen om svenska marknaden var nyheter.
Blogg: Robotkampen

Ras 74

Fick läst artikeln i Nyårshelgen. Mycket kul läsning även om som Tobbe säger så var mycket känt
sen tidigare. Svenska marknaden är ju alltid kul att höra lite om.

Hittade dock en liten detalj som dom inte har kollat upp helt klart.
Jag tror INTE att Hans Brettschneider har Sveriges största LEGO Star Wars samling...