Bricklink - Samlingstråd för frågor och tips

Startat av mechamike, 13 januari 2011 11:12

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Citat från: Magnus den store skrivet 08 mars 2019 14:11
Varför envisas en del BL-butiker med att endast använda Paypal? Jag gillar Swish i Sverige och Iban i EU. Går det att rensa bort alla andra butiker från mina sökresultat?

Om man söker på en enskild bit kan man välja att endast visa butiker som accepterar IBAN, klicka först på More Options. När man söker på en hel Wanted-lista saknas tyvärr den möjligheten. Swish hittar jag inte alls.

BrickMe

Den största fällan som man kan fastna i är nog fraktkostnad och dolda avgifter. Att betala 4-5% i paypal avgift är marginellt påslag. Men självklart föredrar jag Swish i svenska butiker. Det finns svenska BL butiker som envisas med att enbart använda tjänsten "skicka lätt". Så om man bara beställt lite klossar som gott kunde stoppas ner i ett vadderat kuvert med några enstaka frimärken utanpå så åker man på en dubbelt så hög fraktkostnad.  Jag har beställt mycket via BL och det är bara vid två tillfällen då det blivit knas med leveranser. De allra flesta säljarna på BL är själva AFOLs och seriösa. Det är nog värre via Ebay där det förekommer fejkade annonser. Där har jag blivit lurad två gånger pga att säljaren tagit betalt för en vara som inte existerar. Båda gångerna har jag fått pengarna tillbaka från Ebay.

Magnus den store

Citat från: andreaseldh skrivet 09 mars 2019 17:57
Varför envisas en del BL-butiker med att endast använda Paypal? Jag gillar Swish i Sverige och Iban i EU. Går det att rensa bort alla andra butiker från mina sökresultat?

Om man söker på en enskild bit kan man välja att endast visa butiker som accepterar IBAN, klicka först på More Options. När man söker på en hel Wanted-lista saknas tyvärr den möjligheten. Swish hittar jag inte alls.

Där är en lösning nära nog. Då kan jag använda Iban i EU och bank transfer i Sverige. Swish borde räknas som bank transfer, även om det inte är en garanti för att en butik har det. Jag sållar åtminstone bort Paypal-skiten. Jag söker oftast på enskilda bitar så det funkar utmärkt för mig.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

ColA

Citat från: Magnus den store skrivet 09 mars 2019 22:43
Citat från: andreaseldh skrivet 09 mars 2019 17:57

Där är en lösning nära nog. Då kan jag använda Iban i EU och bank transfer i Sverige. Swish borde räknas som bank transfer, även om det inte är en garanti för att en butik har det. Jag sållar åtminstone bort Paypal-skiten. Jag söker oftast på enskilda bitar så det funkar utmärkt för mig.

Swish har ingen egen kolumn när man fyller i betalningsuppgifter i en butik då det är ett nationellt betalsätt, så den räknas in under banktransfer så får man göra en notis om det om man vill att folk ska veta att swish finns.

Nybohov Creation Ltd.

Var finns den mest grundläggande introduktionen till Bricklink? Jag försöker få ett par riktiga nybörjare att börja köpa bitar där och tror att en "Bricklink for dummies" skulle sitta som en smäck. Har sökt på forumet och skrollat i denna tråd, men inte hittat rätt.
Max 300; tecken återstår: 211
Bilder i din signatur får inte vara större än 100x40 pixels

ColA

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 25 april 2019 20:21
Var finns den mest grundläggande introduktionen till Bricklink? Jag försöker få ett par riktiga nybörjare att börja köpa bitar där och tror att en "Bricklink for dummies" skulle sitta som en smäck. Har sökt på forumet och skrollat i denna tråd, men inte hittat rätt.

Learning by doing är den bästa vägen skulle jag säga.
Efter att snart haft min lilla butik i 2 år så finns det nog inga frågor från köpare som förvånar längre 😂

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: ColA_30 skrivet 26 april 2019 19:14
Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 25 april 2019 20:21

Learning by doing är den bästa vägen skulle jag säga.
Efter att snart haft min lilla butik i 2 år så finns det nog inga frågor från köpare som förvånar längre 😂

Jo, det är nog det bästa sättet, men tröskeln är lite hög. Jag får helt enkelt dra ihop en liten workshop med dem.
Max 300; tecken återstår: 211
Bilder i din signatur får inte vara större än 100x40 pixels

DanielEss

Blir det mycket tjorv med tull och sånt om man beställer från Norge? Så nära och ändå så långt utanför handelssystemet...:)
(Känns märkligt när man handlar med Ungern, Slovakien, Tjeckien etc utan problem.)

Ozp

Gjorde en liten guide för Bricklink-nybörjare.
Kommentera gärna om ni saknar något.

fork

Citat från: DanielEss skrivet 29 april 2019 10:26
Blir det mycket tjorv med tull och sånt om man beställer från Norge? Så nära och ändå så långt utanför handelssystemet...:)
(Känns märkligt när man handlar med Ungern, Slovakien, Tjeckien etc utan problem.)

Sist jag beställde från Norge (ca 1 månad sen) åkte jag på tull och moms, dryga 200kr för en beställning på 600kr, måttligt kul.

Klas Almqvist

Jag har beställt från Australien blev billigare med frakt och avgifter från PostNord än från EU, bitarna fanns ej i Sverige.

BrickMe

Det händer att man får bita ihop och betala dyra frakter + tull. Har (kostsamma) erfarenheter då jag beställt från USA, Australien och Japan. Men det kostar ibland att ligga på topp  ;)

Sverige är ju en väldigt liten marknad... Sökningar på en hel del klossar ger ingen träff på BL (jag upplever det rätt ofta när man söker en specifik kloss i ett större antal). Så det slutar med massiva beställningar från t ex Tyskland, Ungern och Tjeckien. En hel del säljare i Tyskland har enhetskostnad på frakten för en sändning som kan ligga på allt från 6-7 Euro upp till ibland 8 och då är det allt ifrån 500g upp till 2-3 kg med klossar (skiljer lite från säljare till säljare). Mitt råd är att alltid läsa splash-sidan för info innan man går till kassan.

Skafte

Fick brev från posten nu, 96kr i tull och avgifter. Köpte 40 bitar från Amerika för 4,30/st. Det "gick" inte att skicka billigare än för 14 dollar. Så nu kostar bitarna 10,35/st.  :o

BrickMe

Citat från: Skafte skrivet 20 juni 2019 13:19
Fick brev från posten nu, 96kr i tull och avgifter. Köpte 40 bitar från Amerika för 4,30/st. Det "gick" inte att skicka billigare än för 14 dollar. Så nu kostar bitarna 10,35/st.  :o

Ja det är surt :'(. Letade efter [bp]3626bpx12[/bp] och det fanns då bara en enda tillgänglig som hade en sådan på BL (i USA). Lade på c:a 4-5 klossar till på beställningen bara som en liten utfyllnad med tanke på vikten totalt som var bara några gram. Så slutnotan tullat och klart gjorde att styckpriset på det lilla huvudet hamnade på c:a 150:-.

Magnus den store

Vilka butiker, inom EU, erbjuder fast fraktkostnad eller gratis frakt baserat på inköpspris? Alltså till skillnad från den normala viktbaserade fraktkostnaden. Jag känner till tre:

Magic Magnus
https://store.bricklink.com/MagicMagnus
Regular order: 11.80 eur (IBAN)
Order value 200-400: 5,90 eur (IBAN)
Order value ≥400: Free shipping (IBAN)

Brick24
https://store.bricklink.com/ChromeBricks
Regular order: 9,90 eur
Order value 200-400: 4,90 eur
Order value ≥400: Free shipping

GBC Bulk
https://store.bricklink.com/dewertz
Free EU shipping
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!