Bricklink - Samlingstråd för frågor och tips

Startat av mechamike, 13 januari 2011 11:12

Föregående ämne - Nästa ämne

Myko

Nån cool idé för hur man kan lägga till alla bitar i en kategori till en wanted list?

Ozp

Citat från: Myko skrivet 01 maj 2018 13:03
Nån cool idé för hur man kan lägga till alla bitar i en kategori till en wanted list?

Lägg in dem i stud.io eller LDD och ladda sedan upp till en wanted list.

Gray

Har någon handlat hos norska Harryland? Skulle vilja veta på vilken ungefärlig nivå frakten ligger på (utan att behöva maila och fråga).

ColA

Citat från: Gray skrivet 21 maj 2018 16:16
Har någon handlat hos norska Harryland? Skulle vilja veta på vilken ungefärlig nivå frakten ligger på (utan att behöva maila och fråga).

Norge är ju ett ikke EU land så jag tror postnord kommer ta ut avgift/moms därifrån nu utöver frakten... nån får rätta mig om jag har fel.

Gray

Citat från: ColA_30 skrivet 21 maj 2018 16:50
Citat från: Gray skrivet 21 maj 2018 16:16

Norge är ju ett ikke EU land så jag tror postnord kommer ta ut avgift/moms därifrån nu utöver frakten... nån får rätta mig om jag har fel.

Enligt Terms-sidan skickar han paket från Sverige (i alla fall till EU-länder) så det är inget problem. Men det lät även som att alla paket skickas försäkrade så det kändes bara som att frakten skulle kunna bli saftig, även skickat från Sverige.

KallEl75

Denna fråga har säkert varit uppe förut, men jag slänger upp den igen och hoppas få in några tankar kring det hela.
Om ni skulle genomfört en beställning på BL och beställt bitar som listats som "nya", skulle ni då acceptera någon form av skada på dessa bitar och i sådana fall vilka? ( Eller kanske i vilken omfattning skadan skulle få hålla. )

Lews

Citat från: KallEl75 skrivet 06 juli 2018 13:31
Denna fråga har säkert varit uppe förut, men jag slänger upp den igen och hoppas få in några tankar kring det hela.
Om ni skulle genomfört en beställning på BL och beställt bitar som listats som "nya", skulle ni då acceptera någon form av skada på dessa bitar och i sådana fall vilka? ( Eller kanske i vilken omfattning skadan skulle få hålla. )

Tror att de flesta BL butikerna har någon typ av beskrivning som säger hur de själva definierar nya och använda bitar. Men rent generellt accepterar jag enstaka smårepor eftersom bitarna skrapar mot varandra under transport och även finns på bitar direkt från LEGO. Bitmärken, sprickor, djupa repor eller om det saknas en del av biten skulle jag däremot lägga in klagomål på.

KallEl75

Citat från: Lews skrivet 06 juli 2018 14:20

Tror att de flesta BL butikerna har någon typ av beskrivning som säger hur de själva definierar nya och använda bitar. Men rent generellt accepterar jag enstaka smårepor eftersom bitarna skrapar mot varandra under transport och även finns på bitar direkt från LEGO. Bitmärken, sprickor, djupa repor eller om det saknas en del av biten skulle jag däremot lägga in klagomål på.

Tack för dina tankar.

Hur skulle du ställa dig till skadade kanter på plates? Skador som jag gissar lätt uppkommer när man  särskiljer "platen" från andra bitar och gör det lite oförsiktigt.

Lews

Citat från: KallEl75 skrivet 06 juli 2018 14:35
Tack för dina tankar.

Hur skulle du ställa dig till skadade kanter på plates? Skador som jag gissar lätt uppkommer när man  särskiljer "platen" från andra bitar och gör det lite oförsiktigt.

Om skadorna på kanterna syns när man staplar plates/bricks på varandra så hade jag nog klagat. Men är det bara en pytteskada, eller bara på någon enstaka plate i hela ordern så hade jag låtit det vara.

CopMike

"New" bitar får enligt BLs regler aldrig ha använts. Att stapla dom för mindre utrymme när dom skickas gör dom "Used".
CiteraNew Parts - Parts are brand new, taken directly from new sets or were purchased "as new" in another form such as accessory packs or Pick A Brick and have been handled only for sorting. These parts have never been used in any manner. If a minifig is originally sold assembled by LEGO, its component parts after disassembly can also be listed as new.

Used Parts - Parts which have been previously used and are presumably still in good, usable condition. If the parts do show excessive wear, discoloration, excessive scratches, other marks,etc. this should be noted in the *Comments* field.
https://www.bricklink.com/help.asp?helpID=102

BeO

Hur brukar ni göra om det är smutsiga bitar i beställningen? Butiken i fråga har inte lagt upp information om att begagnade bitar kan vara smutsiga. I ett svarsmail jag fick skrev säljaren "sorry for complications, you are right used Lego is not washed".  Och en länk till instruktioner för hur man ska tvätta sitt Lego... Är det ens ok att sälja smutsiga bitar utan att ha en kommentar om detta vid respektive lot?

Jag är ingen flitig köpare på BL, kanske 30 ordrar totalt, men det är första gången jag råkar ut för något som detta.

I mitt fall är det bitar till ett värde av drygt €20 (22-23) av en beställning värd knappt €70. Och tack vare att merparten av de smutsiga bitarna är större plates står dom för ungefär 40% av den totala vikten, vilket innebär att jag hade kommit ner en nivå i fraktkostnad om dessa bitar ej hade funnits med.

Tvätta begagnat Lego har jag fått nog av, vilket är en anledning till att jag slutat köpa begagnat Lego på Blocket t ex. Jäkligt surt om man ska behöva förvänta sig samma från BL.

Lite bilder på en del av bitarna.
https://photos.app.goo.gl/AEB3ECt8ccML2nzC8

Några ser kanske ok ut då kameran inte riktigt lyckats fånga detaljerna (LBG wedge plates t ex), men det är någon tunn film med smuts på dom som är svår att få bort. En bild är bara där för att visa säljaren att även nya bitar kunde ha någon typ av smuts, som dock gick lätt att få bort så dom har jag inte klagat på.
Är jag för känslig? Vad tycker ni?

Ozp

Så här skriver BL

Used Parts - Parts which have been previously used and are presumably still in good, usable condition. If the parts do show excessive wear, discoloration, excessive scratches, other marks,etc. this should be noted in the *Comments* field.

Myko

Hur lägger man till egna betalningssätt (ex Swish) till sin butik?

Magnusengstrom

Citat från: Myko skrivet 03 september 2018 21:10
Hur lägger man till egna betalningssätt (ex Swish) till sin butik?

Om din butik är ny så kan du endast använda dom betalningssätt som finns. Dom tog bort alla andra alternativ för något år sedan.

Myko

Citat från: Magnusengstrom skrivet 03 september 2018 21:28
Om din butik är ny så kan du endast använda dom betalningssätt som finns. Dom tog bort alla andra alternativ för något år sedan.

Hmm jaså det var ju inte bra. Då kan jag ha endast Paypal Onsite som alternativ. :(