Kvalitetsproblem med bitar

Startat av Ras 74, 30 maj 2012 12:01

Föregående ämne - Nästa ämne

lindyhep

Nu sitter jag här med en stor påse bitar i handen. De ser definitivt ut att ha mycket jämnare färg så nu är det väl bara att riva det jag redan byggt och göra om. Något mer från Lego har jag inte hört.

Apropå diskussion om hur mycket man skulle vara villig att betala för jämnare nyanser i seten så håller jag med Superkalle. Jag gissar att de TLG lagt sig på en nivå som för de allra flesta är okej och för dem det inte är så så har de möjligheten att fylla i på reklamationssidan och få nya bitar gratis vilket är billigare för Lego än att höja kvaliteten generellt. Så länge det inte är krångligare att reklamera så är det okej för mig iaf. (Och tro mig.....jag brukar få måndagsexemplar och vara tvungen att reklamera så jag har sett betydligt sämre sätt att hantera det på.)

(Förresten, bitarna är postade från Frankfurt. Vad är det TLG har där?)

Pekblom

Ville ha lite att bygga med på semestern så jag köpte lite olika. Bland annat en 5767 med tanke på att det är mycket bitar och säkert sådana som kan sorteras in i samlingen när vi kommer hem men så icke. settet består av mycket gula bitar men i mitt fall var mer än hälften av en smutsgul färg som leder tankarna direkt till en billig LEGO-klon. vad gör man när halva settet är fel? skriver en lång lista till TLG? orkar man det? kanske ger bort hela setet till någon här i Tjeckien istället för att släpa hem det. dåligt när Äkta LEGO håller sämre färg än kloner,

Art Vandelay

Har precis skickat en lista till LEGO med trasiga bitar från [bs=7094]King's Castle Siege[/bs].
Det var en hel del. Framför allt var det många [bp=3005]Light Bluish Gray Brick 1 x 1[/bp].
Och det var blott andra gången som det byggdes.

ByggareDan

Beställde precis "pottfrisyren"  till [bm]lor045[/bm] i [bs]79010[/bs] som saknades  :( när jag byggde ihop den. 
Men som tidigare sagts är det bättre/billigare för Lego att ha utskickningskomplement än att höja kvaliten mer (vilket är rejält dyrt).

Ni som vart med länge inom Legovärlden har kvaliteten ökat/minskat/oförändrad?
Mina referenser är svåra att hänvisa till då jag hade lägre krav för 20-25år sedan då jag lekte med Lego.

Har varit AFOL mindre än 1/2 år och detta är mitt andra set där det saknas delar, det första var gruvan [bs]4204[/bs] där det fattades en hel liten påse till lastbilen.

/ByggareDan

ByggareDan

Som svar till både mig själv :D  och en fråga tidigare, inom licenstemana vill dom ha koden på bruksanv. för att se att du köpt/äger det.
Dom fick även en kod från kartongen för att kunna se vilken maskin/var/tid/plats den var packad, för att kunna göra kvalitetsuppföljning/kontroll.

Fick trevlig och hjälpsam service av Katrin på telefonen, enligt henne som jobbar med reklamationer så är tydligen saknade bitar väldigt ovanligt, när jag berättade att detta var min andra gång på ca: 1/2år så tyckte hon jag skulle köpa en lott  ;D

Måste säga att som tidigare sagt så är kundtjänst/reklamationsservice exemplariska (iallafall mina 2ggr jag varit i kontakt med dom), finns en hel del företag som kan lära sig nåt där  :D

/ByggareDan

mechamike

hmmm.. .  om man räknar bort stickersheet som är knögliga eller sitter fast nått annat redan inne i kartongen och missfärgade bitar så klarar jag mig på en gång per halvår.. fast ibland duggar det tätt.. sprukna bitar, saknade bitar, felgjutna bitar? Till min [bs]10079[/bs] fick jag 2x2 round plate with axlehole? (heter den så?)
Där axelhålet var vridet ett par grader, vilket märktes när man satte 2 bitar på varandra och försökte sätta i en axel. Det felet är det som förvånar mig mest hur det kunde uppstå?  S

Har fått bitar i set som inte hör dit och i ett annat set i en realtivt liten påse sakandes en stor bit vilket förvånade mig eftersom det väg så noga..

ByggareDan

Har förstått att stickersheet som är borta/trasiga/knögliga är det vanligaste problemet,
är ju ändå ett problem som inte är så kul att råka ut för, men vuxna som vi är så har vi kanske större förståelse/tålamod att vänta in en saknad bit/klistermärke en vad en 8åring på julafton/födelsedagen har  :o

Sen har ju antalet fel man upplever en viss betydelse av hur mycket Lego/många set man köper och där ligger jag nog inte på minst men långt ifrån mest.

Ett snabbt överslag ger att jag köpt ca: 50 set (utan coll minifig) eller ca: 100 (med coll minfig) det skulle då ge 2 fel på 50 är 4% eller 2 fel på 100 är 2% .
Jag har svårt att avgöra vad som är realistiskt (Legos uppsatta mål) men runt 1-2% är väl ok på set och under 1% på coll. minifig. (dvs 1 fel på 2 askar).
Men som i mitt fall (utan minifig coll) att ha 4% fel låter ganska ordentligt mycket.

4% fel på låt oss säga tidningen DN skulle ju ändå ge runt 14 saknade nr per år, vilket inte särskilt många helårsprem. skulle tycka var OK, 2% fel ger 7nr per 1% fel ger 3-4nr per år vilket man kanske kan tycka vara acceptabelt, (med lite gnäll).
Kanske en dålig jämförelse men ändå bara för att sätta det i perspektiv.

Vänder man lite på räkningen och ser att jag haft runt 15 saknade delar på nästan 15.000 inköpta delar så är felprocenten 0.1% dvs 99,9% rätt vilket måste ses som väldigt bra  :D 
Vilket egentligen bara bevisar att den gamla sanningen:

Det finns lögn, förbannad lögn och sen statistik.  ::)  eller den andra sanningen:
Att man kan bevisa det man vill med statistik  :o

nu blev det en lång utläggning och kanske dessutom lite flummig/svårtydd för andra än mig  8)

/ByggareDan

AndersI

Citat från: ByggareDan skrivet 08 februari 2013 15:02
4% fel på låt oss säga tidningen DN skulle ju ändå ge runt 14 saknade nr per år,

Nu är ju en saknad tidning kanske ett större fel än en skadad bit - jämför med tyrkfel och sidor som inte sitter där de borde, och DN är uppe flera hundra såna fel per år...

ByggareDan

Därför blir det fel både i jämförelserna och hur man räknar men sett till det som man kanske får räkna på:
Mina 15 saknade bitar på 15000 inköpta dvs 0.1 % fel och översatt till DN skulle detta då ge 1/1000 dvs en saknad tidning var 3:dje år vilket måste ses som mer än ok.

nu kom det igen  ;D

Att man kan bevisa det man vill med statistik  :o

/ByggareDan

Illuwatar

Har börjat med Chima-set och fortfarande är det färgproblem, speciellt gula bitar. Köpte [bs]70003[/bs] och det var en väldigt stor skillnad just på de gula bitarna. En del var varm-gula, en del i en mer kall nyans (det finns bara en sorts gul i detta set och jag var helt nykter när jag byggde detta). Ser "skabbigt" ut i ett set som för övrigt är riktigt trevligt. Dessutom så saknades det två vita änglavingar, men där är supporten på Lego till god hjälp (och nej - jag försöker inte lura till mig ett extra par...).
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

ByggareDan

Har precis byggt helikopter'n i [bs]60009[/bs] där [bp]30374[/bp] var i 2 olika gula en i "rätt" gul och en i kallgult med drag mot genomskinligt, ungefär som om man snålat med gulfärgen, syns skillnad även när dom sitter på plats och dom är ju inte nära varann ens.
Tittade igenom mina andra gula [bp]30374[/bp] men dom var rätt färg.

/ByggareDan

Superkalle

@ByggareDan - kan du ta foton och lägga upp?

ByggareDan

@SuperKalle här kommer hjälpliga foton.

Har svårt att fota då kameran är utlånad men man ser förhoppningsvis skillnaden (tagna med mobil)
Den ljusa/mot genomskinlig känns som den nyper mer i sin hållare [bp]60583b[/bp] än de normala (har jmf med flera) men det kanske bara är jag som upplever det så.
Ett tag trodde jag att jag fått fel färg men finns ju ingen annan gul, så det är nog felblandad/snålt med färg.
I mitt tycke så känns det som en så "stor" nyansskillnad borde ligga utanför toleransramen, särskilt då det är samma bitar, kan förstå/acceptera om det vart olika bitar.

Får anmäla till Lego så jag kan få en ny och dom blir medveten om problemet om dom inte redan är det.

På första bilden är det 3:dje uppifrån som är ljusare lade mina andra bredvid för att se skillnad (kanske svårt att se.)

/ByggareDan

Magnus den store

Har råkat ut för samma sak åtskilliga gånger. Oftast är det mörkröda bitar. De är kanske inte genomskinliga i den bemärkelsen, men de släpper igenom lite ljus. För mig helt obrukbara.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

ByggareDan

Min stav släpper ju helt klart igenom ljus då man kan ana den dark blue:a hållaren rakt igenom är ju som du säger mer eller mindre obrukbara  :(  syntes skillnad mellan dom när dom satt på varsin sida om helikoptern, trodde inte att det skulle göra det när dom ändå var så pass separerade från varann men tyvärr så märktes det.

ByggareDan