Olika tekniker SNOT och dylikt

Startat av MicroByggare, 27 mars 2013 17:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Myko

Jag är överraskad att tegelmönstret är exakt det samma även om man vänder bitarna upp och ner. Inte tänkt på det förut.

Stigge72

Citat från: andreaseldh skrivet 12 mars 2021 14:26
Citat från: Larry Lars skrivet 12 mars 2021 13:58
Jag kan visa lite baksida också. ;)

Fantastisk tegelvägg! Den lyckades jag inte lista ut hur den var byggd innan jag fick se baksidan.
Inte jag heller. Jag hittade den ljusa, och försökte få till fem till i det ljusa fältet, men att de behövdes i grunden missade jag totalt.

Magnus den store

Citat från: matgri skrivet 12 mars 2021 06:55
Härligt med alla riktigt fina tekniker.
Det vore intressant att se baksidan också.
Jag har svårt att förstå hur allt sätter ihop på en del.

Bifogar bild på min baksida.

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 12 mars 2021 11:35
Citat från: Stigge72 skrivet 12 mars 2021 11:10
Varför vänta så länge?  ;)

Vissa bitar behöver nog mogna lite.

Japp, inga gröna bitar om det ska vara moget. Gult funkar men helst orange.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Larry Lars

Efter en session av "testa allt möjligt" med riktiga bitar gick mitt arbete med korsvirke in på ett nytt spår.
Inte så mycket galna SNOT-vändningar denna gång, vilket ju skulle göra den här tekniken lättare att jobba med i en hel by t.ex. :)

Längst ned är en [bp]41740[/bp] inblandad.

Edit: bytte till en fästanordning med mindre "tension".

Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

o0ger

Jag kom att tänka på en sak när jag byggde en av min byster. Alla vet säkert redan detta, men det jag kom att tänka på är att en tunn technic liftarm är en halv brick tjock. Det ställer till det lite när man bygger, men det är ju samma offset som man får när man använder jumper plates.

Ska försöka förklara vad jag menar (se bifogad bild)

jag ville ha en smal, svart, böjd rand och det blev inte bra med tiles för den skulle vara 6 pluppar bred. Lösningen blev liftarms. Men sen ville jag ha lite mer stadga i bygget så jag sammanfogade delarna med hjälp av jumper plates. (de bli bitarna på bilden är jumper plates) 

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Detta ger oss ännu en lösning på hur man kan fylla ut half stud offsets.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Boathill

Skulle ni säga att det här är en laglig teknik? Gissar att det rent matematiskt inte är rätt men det sitter väldigt bra, får varken pressa eller tycker att bitarna dras isär.

Den övre studen sitter alltså i "ringen" och den undre mellan de fyra "ringarna"

andreaseldh

Citat från: Boathill skrivet 11 februari 2022 11:37
Skulle ni säga att det här är en laglig teknik? Gissar att det rent matematiskt inte är rätt men det sitter väldigt bra, får varken pressa eller tycker att bitarna dras isär.

Den övre studen sitter alltså i "ringen" och den undre mellan de fyra "ringarna"

Rent matematiskt tycker jag att det är inom felmarginalen!

• 0,52 + 1,52 = 2,50
  • 1,62 = 2,56

swemixon

Citat från: andreaseldh skrivet 11 februari 2022 12:07

• 0,52 + 1,52 = 2,50
  • 1,62 = 2,56

Detta var intressant. Förklara gärna hur och vad du räknat på Andreas.

Eriol

Citat från: swemixon skrivet 11 februari 2022 13:15

• 0,52 + 1,52 = 2,50
  • 1,62 = 2,56

Detta var intressant. Förklara gärna hur och vad du räknat på Andreas.

Pythagoras sats med studs som enhet och utan att man gör den krångliga rotutdragningen. Räknar man cm i stället så blir det så här:

• Längd på platen = SQRT(0,42 + 1,22) = ca 1,264911 cm
  • Längd på snotbricksen = 4 plates = 4 x 0,32 = 1,28 cm

Dvs en skillnad på ungefär 0,15 mm.

andreaseldh

Citat från: Eriol skrivet 11 februari 2022 13:57
Pythagoras sats med studs som enhet och utan att man gör den krångliga rotutdragningen.

Ja, precis så!

Boathill

• 0,52 + 1,52 = 2,50
  • 1,62 = 2,56

Tack Andreas, hade lite på känn att få ett svar från dig :)