Lego butik i Mall of Scandinavia i Solna

Startat av Svegon, 16 september 2014 11:25

Föregående ämne - Nästa ämne

Peter S

12 fack brett ser ju lovande ut. Beror ju på innehållet förståss... Ofta finns det flera behållare med samma innehåll. Men om skylten ska vara där så begränsas ju antalet behållare.

Gideon

Citat från: shiftaltcmd skrivet 30 oktober 2015 10:49
Gillar Pick & build bättre. Det är ju för att bygga som vi köper lösbitarna, då kan man utelämna ordet brick.
I de officiella legobutikerna köper man på volym. Finns olika stora förpackningar att fylla. Och en hel del på nätet om man söker hur man optimerar det hela för att få så många bitar som möjligt.
På Legoland köper man på vikt.
Håller med om att "Pick & Build" är en bättre benämning, bra att de inte bytt förkortning så vi fortfarande kan säga PaB :)

Har man gott om tid kan man packa burkarna rätt så bra:
http://www.fbtb.net/forums/viewtopic.php?f=15&t=1882
(Det går ju också få in lite småbitar, t ex round plates/tiles i glappen)

En mycket ingående analys kring burkarnas kapacitet (har inte läst hela):
http://www.1000steine.com/brickset/miscellaneous/Documents/PABCostComparisonAnalysis.pdf

Citat från: Peter S skrivet 30 oktober 2015 11:46
12 fack brett ser ju lovande ut. Beror ju på innehållet förståss... Ofta finns det flera behållare med samma innehåll. Men om skylten ska vara där så begränsas ju antalet behållare.
De översta raderna brukar bara vara för syns skull.

Men den intressanta frågan tycker jag är om de kommer se till (läs: om vi kommer lyckas övertala dem) att ha fler sorter "bakom disken", som jag nämnt tidigare ser vissa butiker till att ha hela det tillgängliga sortimentet i deras beställningskatalog hemma som en service till AFOLs (eller kanske snarare till frågvisa föräldrar?). Hoppas att det inte blir så att man bara får ett snorkigt stockholmskt "Det är det som finns på väggen som finns att välja på." till svar om man frågar...

Peter S

Citat från: Gideon skrivet 30 oktober 2015 13:27
Citat från: Peter S skrivet 30 oktober 2015 11:46
De översta raderna brukar bara vara för syns skull.

Men den intressanta frågan tycker jag är om de kommer se till (läs: om vi kommer lyckas övertala dem) att ha fler sorter "bakom disken", som jag nämnt tidigare ser vissa butiker till att ha hela det tillgängliga sortimentet i deras beställningskatalog hemma som en service till AFOLs (eller kanske snarare till frågvisa föräldrar?). Hoppas att det inte blir så att man bara får ett snorkigt stockholmskt "Det är det som finns på väggen som finns att välja på." till svar om man frågar...
6 rader högt verkar vara standard och om de går ända ner till golvet får det precis plats 6 rader under skylten. Det står en massa bråte framför så det är svårt att räkna. Extrasortiment går väl oftast bara att köpa kartongvis? Men jag tror vi har en del jobb att lägga ner på att få ett bra samarbete. Standardsvaret känns ju alltför fel här...

Pekblom

Uppdatering.

Peter S

Citat från: Pekblom skrivet 30 oktober 2015 16:06
Uppdatering
Hmmm. Det ser ut som om det blir försäljningsutrymme på baksidan också, men hyllan i sig verkar vara för smal för att rymma tråg åt båda hållen. Å andra sidan skulle de isåfall behöva någon annan slags hylla på baksidan i det inre rummet... Tack för uppdatering!

shiftaltcmd

Ozp

Butiken ser väldigt liten ut. Mindre än i Köpenhamn och den är ganska trång.

Magnusengstrom

Citat från: Ozp skrivet 30 oktober 2015 16:39
Butiken ser väldigt liten ut. Mindre än i Köpenhamn och den är ganska trång.

Denna är nog lite bredare än den i Köpenhamn, men kommer nog inte vara lika trång i och med det ligger utanför stan. PaB ser ut att vara mindre än den i Köpenhamn.

Gideon

Tycker att montrarna på sidorna inte riktigt ser ut som de jag är van vid, men det ser ut att bli många montrar?

Pekblom

Citat från: Gideon skrivet 30 oktober 2015 18:29
Tycker att montrarna på sidorna inte riktigt ser ut som de jag är van vid, men det ser ut att bli många montrar?
fel bild. försöker igen längre ner..

CopMike

Citat från: Gideon skrivet 30 oktober 2015 13:27
Jag träffade den killen som då var ansvarig för urvalet till PaB worldwide för ett par år sedan på Legos huvudkontor i Enfield, CT. Han sa att det till 99% var ett standard urval och att butikerna inte kunde påverka det. Så tycker jag mig sedan också sett i det 20-tal olika butiker jag besökt sedan dess runt om i världen.

Men nu kanske det blir ändring på det :D!
I Nordamerika har dom ett prov med fan orienterat urval också. Läs mer här:
http://www.eurobricks.com/forum/index.php?showtopic=116299

Gideon

Exakt, det brukar man ju se/höra att vissa bitar är "i säsong" (och vissa verkar alltid finnas). Men det är hela det standardurvalet jag pratar om att en bra fan-orienterad butik ser till att ha hemma, jämfört med om de bara väljer att beställa hem så många sorter som det finns lådor på väggen.
Extremfallet var nog det jag såg i Lego store i Schaumburg under Brickworld förra året när de hade ett helt bord med lådor av andra sorter, (Stash's förtjänst?) men fler sorter bakom väggen är ju mer normalt :)

Fan favorite-initiativet verkar mycket spännande! Förstår det som att t ex väldigt populära LUGBULK-bitar som kan dyka upp? (T ex masonry bricks misstänker jag om man ser till Swebrick ;) )

Pekblom

Citat från: Gideon skrivet 30 oktober 2015 18:29

byStfn

Spännande med Pekbloms uppdateringar! Suget efter premiären ökar varje dag!

Lordflintstone

Citat från: byStfn skrivet 01 november 2015 09:47
Spännande med Pekbloms uppdateringar! Suget efter premiären ökar varje dag!

+1

Men jag tror att vi kan glömma att hitta gobitar på väggen den dagen, lär vara kaos.