Knasiga annonser och auktioner.

Startat av Pekblom, 26 november 2010 09:04

Föregående ämne - Nästa ämne

ByggareDan

Men var då observant på att säljaren aldrig skrivit att det är Lego i annonsen utan det är ju eran (kan tänka mig dom flestas) tolkning.
Då jag inte har någon större koll på Sw kan jag varken säga bu eller bä, men benen (fötterna) ser ju suspekta ut, medans andra delar kanske är lego ex nån av kropparna.
Så Skafte får vara enväldig (?) domare vilka delar (om det är några) som är LegoSw

/ByggareDan

Skafte

Inget Lego här inte! Måste vara någon Kina-klon. Svårt att avgöra på astromechen - den har ju inte de där fötterna. Den ser å andra sidan skev ut.

Om man kollar vad annonsen är kategoriserad som, så är det bedrägeri - det står under Lego - Star Wars.

Det är väldigt specifika gubbar som kopierats, bl a nya Han Solo.

AndersI

Citat från: ByggareDan skrivet 31 oktober 2013 11:43
Men var då observant på att säljaren aldrig skrivit att det är Lego i annonsen utan det är ju eran (kan tänka mig dom flestas) tolkning.

Jag tänkte skriva samma sak som du, men sen såg jag kategoriseringen på Tradera, och det är väl också något som säljaren väljer?

ByggareDan

Det känns som att valet av kategori (Lego) är ett medvetet val då man fångar upp många sökningar, men sen så säger man att det vart fel och det står ju inte Lego i annonsen om det gnälls, (delvis har säljaren ryggen fri) och dessutom för den "vanlige" konsumenten som har dom stående i en bokhylla eller leker med dom (om dom är legokompatibla, vilket dom verkar) kommer just inte att lida av att det är en annan tillverkare (om dom inte ramlar ihop bara man tittar på dom) .
Sen är det som tidigare kommenterats att så länge Tradera/Blocket/o.s.v får sina pengar (så är dom glada) så är det mer säljaren och inte annonsplatsen som lider skada.

/ByggareDan

Kristofer Jaxne

Men om man lägger det i kategori LEGO måste det underförstått innebära per automatik att annonsen hävdar att det är riktigt LEGO och är felaktigt. Det finns ju andra kategorier för andra klossar att välja. Även om det inte är medvetet fel av säljaren så är det uppenbart intrång på varumärket genom valet av kategori när det inte är äkta LEGO.
www.jaxne.com - DJ / Musikproducent  / Liveartist

marpe

Immaterialrättsliga tveksamheter.
* Trycket på bitarna kommer LEGO.
* De använder varumärket Star Wars felaktigt.

Konsumenträttsliga tveksamheter.

Han har annonserat den under LEGO och den ser ut som LEGO.

KKL 16 §
3 st
Varan skall anses felaktig,

1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
    2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
    3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).

Säljaren kommer inte runt det även även om han hävdar att det är någon i tidigare led som har lurats.

19 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.

Varan ska vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning, har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.

Länken

Citat från: marpe skrivet 31 oktober 2013 21:20
Immaterialrättsliga tveksamheter.
* Trycket på bitarna kommer LEGO.
* De använder varumärket Star Wars felaktigt.

Konsumenträttsliga tveksamheter.

Han har annonserat den under LEGO och den ser ut som LEGO.

KKL 16 §
3 st
Varan skall anses felaktig,

1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
    2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
    3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).

Säljaren kommer inte runt det även även om han hävdar att det är någon i tidigare led som har lurats.

19 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.

Varan ska vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning, har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.

Även om du i huvudsak har rätt, så gäller inte konsumentköplagen i det här fallet, är köplagen som gäller mellan privatpersoner. Dessutom var säljaren från Danmark, vilket betyder att det till och med kan vara EUs lagstiftning som gäller. Andemeningen är hursomhelst ungefär det samma överallt - man får inte lura sin kund.

Ska bli intressant att se vad det säljs för, blir det tillräckligt lågt så lär sig lurendrejarna att plast som inte är Lego är nästan osäljbar värdelös plast, om det inte används för att förvara "riktig" plast det vill säga. :D

marpe

Citat från: Länken skrivet 01 november 2013 20:18
Även om du i huvudsak har rätt, så gäller inte konsumentköplagen i det här fallet, är köplagen som gäller mellan privatpersoner.
Njae. Du har rätt i att KöpL ofta används vid köp emellan privatpersoner. Men...

Jag vill inte slå Wikipedia i huvudet på dig,  ;) men där används just Tradera som exempel på då konsumenträttslig lagstiftning är tillämplig trots att två privatpersoner i slutändan byter pengar mot prylar.  :) Detta eftersom köpet förmedlas av ett företag (Tradera).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Konsumentr%C3%A4tt

Ofta är det bättre att gå direkt till lagboken. I det här fallet hittar du svaret redan i de inledande bestämmelserna.  :)

KKöpL
1 § 2 st Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen.

Vad gäller köplagen så står det så här.
KöpL
Konsumentköp
4 § Lagen gäller inte i fall då konsumentköplagen (1990:932) är tillämplig.

Jag är tveksam om köplagen ska tillämpas just nu. Tradera själva hänvisar till Köplagen, mot bättre vetande. Detta har de fått kritik för. Det skulle kunna tolkas som om de försöker undvika delar av ansvaret, men detta får andra avgöra.

En annan lag som inte bör glömmas på Tradera är Distans- och hemförsäljningslagen. Den brukar kopplas ihop med med KKöpL.

Vad gäller internationella köp tror jag att jag har utrett det i en tidigare tråd.  :)

* Mitt vanliga förbehåll:
Jag är inte jurist, utan har bara läst ett par kurser i juridik.

Edit: Förbehåll tillagt.

Eigenbrötler

Vad är det jag inte förstår? Har jag missat något om värdet, eller är dessa plattor värda så mycket?

http://www.tradera.com/lego-vagplattor-vag-platta-korsning-svang--auktion_180401_194121748?utm_nooverride=1
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

stej123

Citat från: Eigenbrötler skrivet 03 november 2013 14:01
Vad är det jag inte förstår? Har jag missat något om värdet, eller är dessa plattor värda så mycket?

http://www.tradera.com/lego-vagplattor-vag-platta-korsning-svang--auktion_180401_194121748?utm_nooverride=1

Jag sålde ett gäng såna för 30 kr st (ungefärligt genomsnittligt begagnat-pris på BL)... Kanske ska börja lägga upp saker på tradera istället...

KizzE

Citat från: stej123 skrivet 03 november 2013 15:01

Jag sålde ett gäng såna för 30 kr st (ungefärligt genomsnittligt begagnat-pris på BL)... Kanske ska börja lägga upp saker på tradera istället...

Samma här! Får jag fler såna blir det på Tradera istället :P

Pekblom

budgivningen förefaller mig lite "konstig"

mordatre

Angående Star Wars figurerna på tradera så fick jag tag i en som vann en auktion med dem. Personen sade att barnen hade märkt direkt att det inte var vanliga legogubbar. Fick bilder på baksidan av figurerna och då ser man tydligast att det inte är Lego original.

Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

Länken

Citat från: marpe skrivet 02 november 2013 10:54
Citat från: Länken skrivet 01 november 2013 20:18
Även om du i huvudsak har rätt, så gäller inte konsumentköplagen i det här fallet, är köplagen som gäller mellan privatpersoner.
Njae. Du har rätt i att KöpL ofta används vid köp emellan privatpersoner. Men...

Jag vill inte slå Wikipedia i huvudet på dig,  ;) men där används just Tradera som exempel på då konsumenträttslig lagstiftning är tillämplig trots att två privatpersoner i slutändan byter pengar mot prylar.  :) Detta eftersom köpet förmedlas av ett företag (Tradera).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Konsumentr%C3%A4tt

Ofta är det bättre att gå direkt till lagboken. I det här fallet hittar du svaret redan i de inledande bestämmelserna.  :)

KKöpL
1 § 2 st Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen.

Vad gäller köplagen så står det så här.
KöpL
Konsumentköp
4 § Lagen gäller inte i fall då konsumentköplagen (1990:932) är tillämplig.

Jag är tveksam om köplagen ska tillämpas just nu. Tradera själva hänvisar till Köplagen, mot bättre vetande. Detta har de fått kritik för. Det skulle kunna tolkas som om de försöker undvika delar av ansvaret, men detta får andra avgöra.

En annan lag som inte bör glömmas på Tradera är Distans- och hemförsäljningslagen. Den brukar kopplas ihop med med KKöpL.

Vad gäller internationella köp tror jag att jag har utrett det i en tidigare tråd.  :)

* Mitt vanliga förbehåll:
Jag är inte jurist, utan har bara läst ett par kurser i juridik.

Edit: Förbehåll tillagt.

Bara nyttigt att få Wikipedia intryckt i skallen ibland, speciellt när man har fel. :)

Hade själv inte gjort den tolkningen, då jag ser det som en annonseringsplats, men är ju helt klart intressant om man kan reklamera direkt mot Tradera.

Tackar för upplysningen!