Söker råd kring försäljning av lego samling

Startat av K-J, 03 mars 2019 17:25

Föregående ämne - Nästa ämne

K-J

Hej allihopa!

Jag har en ganska stor samling LEGO i mycket gott skick (har endast byggt med det som vuxen) och det skulle till nypris vara värt uppskattningsvis 50 000 kr. Dock så har jag inte plats eller tid för min lego-hobby längre och funderar på hur jag smidigast kan sälja alltihopa i ett och samma svep. Jag känner att det skulle vara för mycket arbete att sätta upp en Brick-link store och lista alla delar jag har för att sedan behöva sitta och sälja det i små portioner.
Vart bör jag vända mig för att hitta köpare som skulle kunna köpa alltihop i ett svep till ett rimligt pris?

Boathill

Tråkigt du ska sälja, måste du inte få loss pengarna så är första tipset att spara en del i alla fall. Annars gäller som alltid att sälja set för set tar mer tid men ger mer pengar, sälja allt kan gå snabbt men ger mindre pengar. Även om 50 000 skulle vara ett bra pris så är det nog väldigt få som kan hosta upp den summan för lego på ett bräde.

Mitt råd är att ta de största och värdefullaste seten, ta en bild och lägg ut på blocket och se hur set går.

andli

Bli betalande medlem på swebrick så kommer du åt vår köp och sälj :) Annars finns det ett gäng Facebook grupper som kan vara svårare eller hopplösa att bli medlem i för att sälja lego..
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

mechamike

Tror som övriga att det är svårt att sälja allt i ett svep. Blocket, Tradera och Facebook är nog de bästa försäljningskanalerna.Dela upp det i lite större lots och hoppas på turen att rätt köpare dyker upp.

BeardedNerd

Jag har haft ganska stora framgångar med att få grejer sålt via Bricklink. Det är lätt att sätta upp en shop och lägga in inventarier. Eftersom betalning generellt går automatiskt via Paypal så behöver jag oftast bara skicka grejerna. Så ett tips skulle vara att sälja de mer värdefulla grejerna där och sen bara sälja av det lösa i en eller flera paket på Blocket eller Tradera. Notera dock att du behöver ligga i underkant på priserna på Bricklink eftersom det så lätt går att jämföra med andra.

Beroende på hur sorterad din samling är kanske det kan vara ett bättre val att sälja halvsorterat, typ "1 kg 1x2 i blandade färger". Då kan även andra samlare vara intresserade av att fylla på i förråden utan att behöva köpa en massa onödiga bitar.