Hur packa stora lego vid försäljning?

Startat av dacchus, 23 maj 2019 19:08

Föregående ämne - Nästa ämne

dacchus

Ska sälja lite stora lego (creator expert etc) inkl lego-kartongen. Frågan är hur packa dessa? Man har ju sällan lådor hemma för att slå in allt och hålla legokartongen i gott skick. Ska man bara slå presentpapper runt?

Hur gör ni andra? Om ni själva köper ett begagnat lego räknar ni med ytterligare låsa rumt lego kartongen för att skydda den eller räcker omslagspapper?

MartinAberg

Säljer jag saker är det som regel via Tradera och skickar alltid med Schenker som tar betalt på vikt och inte på storlek (iaf när man bokar via Tradera).
Jag brukar således skicka större saker i flyttkartonger, kostar som regel 2 för 20 och innebär bara 10:- dyrare frakt för köparen.
Sedan skär jag ner sidorna så kartongen inte blir onödigt stor.

robinnilsson403

Skaffa definitivt en kartong! Speciellt om köparen är noga på själva Legokartongen. Se även till att packa bitarna i någon form av påse, så de inte kan läcka ut på något vis.

Kartonger kan man annars tigga sig till på någon butik, typ ÖoB, speciellt tidigt på dagen.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

dacchus

Citat från: MartinAberg skrivet 23 maj 2019 19:30
Säljer jag saker är det som regel via Tradera och skickar alltid med Schenker som tar betalt på vikt och inte på storlek (iaf när man bokar via Tradera).
Jag brukar således skicka större saker i flyttkartonger, kostar som regel 2 för 20 och innebär bara 10:- dyrare frakt för köparen.
Sedan skär jag ner sidorna så kartongen inte blir onödigt stor.

Tack för tipsen. En del lådor, tänk GB HQ är ju gigantiska.

Testade med lite andra set/lådor också, och kommer nog ha problem hitta tillräckligt stora kartonger till flera, då en flyttkartong inte är tillräckligt stor. Fler idéer någon? Ngn slags packmaterial på rulle?

shiftaltcmd

Fråga köparen hur noga det är med kartongen.
Ska legokartongen komma fram i gott skick behöver du ett stabilt yttre skal.
Well på rulle är mer för att slå in mindre grejer som sen får samsas i en större låda.
Elgiganten, mediamarkt och liknande borde ha en del större och stabilare lådor. Bananlådor är lätt att få tag på men de är kanske för små?
Kontorsvaruhuset sålde förut lösa ark med wellkartong, om du är lite händig kan du skära till själv och skräddarsy ytterkartongen.

Claude76

Jag har sålt lite grejer på både Blocket och Tradera.
Försöker alltid packa så som jag själv skulle vilja ha det levererat.
När jag skickat något större så har jag t ex dragit bubbelplast runt originalförpackningen och sedan "klätt" in detta med tillskuren kartong om jag inte hittat någon som passar perfekt. Tejpat alla vinklar med packtejp.
Precis som MartinAberg skriver så funkar flyttkartonger ofta väldigt bra till detta, antingen som han gjort om det man ska skicka får plats och sedan skurit ner den efter behov, eller som jag.

Jag har inte fått några klagomål hittills utan snarare tvärtom.

Och vikten är som sagt försumbar då varken bubbelplasten, kartongen eller för den delen tejpen  :) väger speciellt mycket.

Lycka till!

/Claude

dacchus

Stort tack alla. Ja, får skaffa lite bubbelplast och flyttkartonger och lägga på packmaterialet på frakten helt enkelt. Tack igen :)

BeardedNerd

När det gäller större set är det viktigt att hålla förpackningen i gott skick. Jag hade tur när jag sålde Fire Brigade, jag hittade en rejäl Apple-kartong med handtag som rymde den precis med lite bubbelplast runtom.