[WIP][MOC] Kanalen 2.0

Startat av andli, 24 februari 2020 23:09

Föregående ämne - Nästa ämne

andli

Det är dags för en uppföljare till Göta kanal!

Planen i stora drag är en slusstrappa i var ända av modellen. Båten går upp för den ena och ner för den andra.... seglar över en sjö i framkant och en kanal i bakkant. Runt runt... lite hus och natur i mitten...

Storleken är inte riktigt spikad än, men blir väl minst 6 bp djup och nog 10 lång...

Jag provar i år saxliftar för vattennivån i kanalen, satsar på en nivåskillnad på 6 brick, mer än dubbelt så mycket som 1.0 hade!

Drivningen runt är tänkt att bli larvband. Det var det i 1.0 med men nu står de på högkant för att kunna gå runt runt...
Hur kopplingen mellan båt och band ska lösas är inte riktigt klart än. Höjdskillnaden gör det lite klurigt!
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

andli

JAhaja, så här 1.5 år senare har jag till slut tagit tag i detta projekt igen :)

Nu finns det två slusshissar och en hel rundbana (mycket kortare än slutversionen)

Och med de största linjärställdonen i saxliften så är jag uppe i 6 brick i lyfthöjd!

Nu ska det bara byggas vattenyta över alltihop så jag sen kan komma på hur båten ska kopplas ihop med larvbandet.
Var först inne på att båten skulle ha hjul och någon typ av styrning kopplad till hur man drog i den, men det blir ganska klumpigt, och en väldigt hög segelbåt.
Så nu är jag mer inne på att släpa den istället, vattnet är tiles mot runda inverted bulliga tiles [bp]2654[/bp] under båten.
Dra den i fören och ha en styrpinne i aktern så att den följer rätt väg och inte genar i hörnen.

Har man styrpinnar fram och bak borde man kunna ha en mjuk tråd mellan båt och larvband. Utmaningen blir helt klart när man ska höja och sänka nivån och kuvorna, raksträckorna tror jag hade varit rätt enkla att få till :D

De röda tiles är alltså till för att lavbandet att glida på, de har fått komma upp en brick för att axeln som synkar de två sidorna av hissen måste ju på något sätt gå över till andra sidan med. (Det kommer också behövas två axlar till för att synca slussportarna. Själva portmekanismen kommer jag nog till stor del sno av 1.0)
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

andli

Kanske inte superpedagogiskt att bygga provbåten i blått... Men man tar det som ligger närmast..

Skippa hjulen verkar funka alldeles utmärkt, och då är vattnet inte ens uppbyggt av tiles än!

Själva kopplingen mellan båt och larvband har hela tiden varit den bit jag inte haft en bra lösning på, har varit inne på någon lösning med saxlift där med. Men den behöver vara rätt kort för att komma runt kurvorna. (Som kanske har lite liten radie..)

Efter lite försök med snöre (eller faktiskt kedja i lego) konstaterade det att det inte funkar eftersom det måste vara minst 6 brick långt för att klara högvatten i slussarna, när man försöker ta kurvan då blir det väldigt konstiga vinklar på kraften då båten behöver röra sig 90 grader i förhållande till den riktning snöret drar. Det blir inte bra...

Backuplösningen har hela tiden varit en "jättelång" axel som sticker upp, rakt från transportbandet, vid högvatten/hela baksträckan, kommer den precis sticka upp i båten. Men i lågvatten/framkanten kommer den sticka upp 6 brick från vattennivån. Det gäller att på något smart sätt dölja den i båten, segelbåten som åkte runt i förra versionen var knappt 2 brick hög!  Det går väl alltid att ställa en minifig i fören som döljer pinnen till största del..

Men under tiden jag satt och skrev detta inlägg kom jag och tänka på hose flexibel, och en påse från en lugbulk jag sett i gardroben [bp]27965[/bp], förutom att jag ännu inte riktigt har en stabil lösning att fästa den vid transportbandet så funkar den utmärkt runt hörn! Det man nog kommer behöva göra är att när man sänker vattnet samtidigt sakta matar fram larvbandet så att det inte blir konstiga böjar på den. På samma sätt kommer man nog behöva backa larvbandet vid vattenhöjning så den når upp.

Så främre delen av vattnet hamnar på 6 bricks höjd och bakre på 12 brick. Bakkanten kommer såklart behöva gå upp till 17 brick för att matcha med LW.dk modulhöjd.

Blir en bitintensiv framkant, tanken är att ha 2-3 lager brunt och sen blått ovanpå det för att matcha vattnet.... Och på något sätt bryta upp den lite så det inte blir en lång vägg av bricks...

Ozp

Kan du inte gömma axeln i masten?

andli

Blir det inte en väldigt grov mast då? Om man ska kunna ha en technics axel rörande sig fritt i den?
2x2 är väl det minsta man skulle hamna på? 

Teabox

Kommer kanske se lite konstigt ut, men med ett par [bp]60483[/bp] så kan du iaf få en nedre del av masten som är mindre än 2x2. Övre delen av masten kan du bygga vidare med 1x1 bitar.

Kanske går att dölja med ett ihoprullat segel mot masten?

(Denna kommentar var skriven av en person som inte kan något om segelbåtar eller kanalfärder :) )

o0ger

Nåt sånt här kanske?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andli

Det är absolut inget krav på båtkunsksper... det tog tre dar på lw för någon att kommentera att jag vänt de gröna/röda lanternorna fel :)

Gillar båda förslagen! Det känns helt klart som att det finns möjligheter!

Ooger masten är en bar i ditt exempel va?

o0ger

Citat från: andli skrivet 17 september 2021 09:47
Ooger masten är en bar i ditt exempel va?
Det är en rigid hose. Så i praktiken en lång bar.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

AndersI

Citera
Själva kopplingen mellan båt och larvband har hela tiden varit den bit jag inte haft en bra lösning på, har varit inne på någon lösning med saxlift där med. Men den behöver vara rätt kort för att komma runt kurvorna. (Som kanske har lite liten radie..)

Om du fäster saxen enbart i den främre delen, så att den kan vinkla sig mot båten och drivlinan borde det väl kunna fungera även med tvära kurvor?

En sån här, tippad 90 grader och vridbar:
https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Pantograph_Mirror.gif#mw-jump-to-license

Det blir förstås mer glapp än med en axel rakt upp...

CopMike

Citat från: AndersI skrivet 17 september 2021 12:30
Om du fäster saxen enbart i den främre delen, så att den kan vinkla sig mot båten och drivlinan borde det väl kunna fungera även med tvära kurvor?

En sån här, tippad 90 grader och vridbar:
https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Pantograph_Mirror.gif#mw-jump-to-license

Det blir förstås mer glapp än med en axel rakt upp...
Threadnapping - en sån skulle jag vilja se någon tekniskt kunnig visa hur så slipper jag pröva mig fram under en vecka!

andli

Det är precis den mekanik som lyfter vattnet med!

Men bara med ett kryss då jag inte behöver mer höjd..

andreaseldh

Hur stort är utrymmet under vattnet? Kan man låta styrstången sticka ner från båten likt en mycket djup köl. Glidkopplingen blir i så fall i larvbandet. I vilket fall som helst måste det löpa mycket lätt. En sliten Technic-axel kan kärva, så hellre en glapp Rigid Hose i Technic-hål. Hittar inte biten på BrickLink, kan 1x1x5 rund vara en fiffig mast att dölja styrstången i?

andli

Det är 6 brick mellan bordet och vattnet i de lägre delarna och 12 i de övre.

Larvbandet är byggt av [bp]57518[/bp] som står på högkant, och sen behöver det kunna gå axlar mellan sidorna för att styra båda sidorna av vattnet i slussen och portarna vilket höjer nivån en brick till.

Man hade kunnat tänka sig [bp]3711[/bp] istället (och [bp]3873[/bp] som connection bit), men med typ 5-6m längd känns den lite för flexibel o klen.

Jag ser inte riktigt hur köl lösningen skulle funka, tänker man båten på den höga delen behöver kölen vara ca 12 brick lång, men när den kommer till den låga biten finns det bara 6 brick att använda. därav iden om att glida upp axeln genom båten istället.

Är det typ [bp]43888[/bp] du tänker på som rund 1x1x5? Jag minns inte hur de ser ut inuti, och hittar ingen i mitt kaosartade sorteringssystem just nu :)

Noterade att länken till den "hose flexible 22L" som jag använde [bp]27965[/bp] var fel i tidigare inlägg, denna verkar kunna funka som mjuk koppling mellan båt och larvband utan behov av glidkoppling då den kan böja sig lagom för att komma runt svängen.

Bygget blir 6 bp djupt, där två/tredjedelar är högnivå, någon har helt klart inte helt räknat på bitåtgången för detta projekt :)
Totala bredden är inte riktigt bestämd än, de två slussmodulerna blir 1.5x6 bp, hur brett utrymmet mellan dessa två blir är inte riktigt bestämt, eller vad som det ska fyllas med. Men det blir två långa moduler längs fram och bakkant där båten ska åka mellan slussarna, framkant blir en sjö där vattnet går hela vägen fram till kanten av plattorn. Bakkant blir en kanal med lite sluttning bakom upp till 17 brick.

För varje bp bygget blir bredare behövs det 

6 * 16 st 8x16 (eller 8 st 16x16) plates   tot 96 st
4*9 pelare 12 brick hög                864 st 3001 om man bygger de solida!!!   tur man har ett lager av [bp]20430[/bp]   
2*9 pelare 6 brick hög                  216 st 3001
6*8 st technics 1x16 brick              48 st

Det är helt klart den stora mängd av 3001 som ställer till det, frågan är om man istället kan bygga en ram av technics beams...
Eller man kanske för göra som danskarna gud förbjude och ta till trä! :D

andreaseldh

Citat från: andli skrivet 22 september 2021 16:35
Är det typ [bp]43888[/bp] du tänker på som rund 1x1x5? Jag minns inte hur de ser ut inuti, och hittar ingen i mitt kaosartade sorteringssystem just nu :)

Ja, den är det! Har heller tyvärr ingen att testa med, men frågan är även hur i all sin dar man ska fästa den. Apollo stud fäster i Rigid hose, men vi behöver ju ha glidkoppling.