Modifiera LEGO Dimensions-basen?

Startat av byStfn, 11 juli 2020 17:45

Föregående ämne - Nästa ämne

byStfn

Jag köpte en extra Dimensions-bas på loppis och tänkte att den kanske går att använda som ljuskälla till andra byggen men att bara plugga in den i en USB funkar såklart inte. Har hittat en snubbe som kopplat ihop den till en EV3 men det som står i beskrivningen gör mig inte så taggad att dyka ner i..

Någon som testat något liknande och har någon enklare lösning?

Nextuz

Verkade ju inte helt enkelt direkt :O

byStfn

Nextuz

Är det en USB-kontakt på denna?

byStfn

Citat från: Nextuz skrivet 14 juli 2020 09:20
Är det en USB-kontakt på denna?

Jo, det är det och datorn känner igen enheten som någonting spel-relaterat men har hittills inte hittat något sätt att komma åt tekniken via datorn..

AndersI

Kan det vara så enkelt att den använder samma protokoll som alla andra LEGO datagrejer (dacta, cybermaster, rcx etc.)?

I så fall är handskakningssträngen "p\0###Do you byte, when I knock?$$$" - se vidare på t.ex. https://lgauge.com/technic/LEGOInterfaceB/9751.htm.

(med reservation för att något kan ha ändrats under senare år, men då borde det finnas dokumenterat på någon  website, t.ex RCXCC eller vad nu det kontrollprogrammet heter nu för tiden. NQC borde också vara ett fungerande sökord)

Teabox

Citat från: AndersI skrivet 14 juli 2020 09:40
Kan det vara så enkelt att den använder samma protokoll som alla andra LEGO datagrejer (dacta, cybermaster, rcx etc.)?

Koden som videon ovan använder sig av finns här: https://github.com/woodenphone/lego_dimensions_protocol
Vid en snabb koll såg det inte ut som den strängen användes.

Som jag förstått det var LEGO Dimensions en WB produkt med LEGO licens, inte en TLG produkt med WB licens. Så antar att hårdvaran inte var utvecklad hos TLG.

Tråkigt att koden inte fungera med Xbox versionen. Den jag råkar ha hemma.

Nextuz

Måste ju gå o få en raspberry eller en arduino och tala med den oxå =)

byStfn

Citat från: Nextuz skrivet 14 juli 2020 14:58
Måste ju gå o få en raspberry eller en arduino och tala med den oxå =)

Usch, det är ett projekt jag skjutit framför mig länge och jag vet inte om det här är det som får mig att börja  :D

AndersI

Citat från: Teabox skrivet 14 juli 2020 09:59

Koden som videon ovan använder sig av finns här: https://github.com/woodenphone/lego_dimensions_protocol
Vid en snabb koll såg det inte ut som den strängen användes.

Det verkar ju vara någon sorts handskakning för att öppna:

# Initialise portal
    print "Initialising portal"
    dev.write(1, [0x55, 0x0f, 0xb0, 0x01, 0x28, 0x63, 0x29, 0x20, 0x4c, 0x45, 0x47, 0x4f, 0x20, 0x32, 0x30, 0x31, 0x34, 0xf7, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00])# Startup
    return dev

De läsbara ascii-tecknen i ovanstående är (c) LEGO 2014

Peter S

Vad ska man då ha den till? Kanske att sätta under ett bygge med vattenyta eller en brinnande skog? Isåfall behöver man kunna göra tonande övergångar mellan de olika grundfärgerna. Jag antar att det går att göra?

byStfn