Hjälp till min nästa Brick Nerd artikel

Startat av BlueBuilder, 25 januari 2021 12:41

Föregående ämne - Nästa ämne

BlueBuilder

Jag håller på att skriva min nästa Brick Nerd artikel som delvis kommer handla om neurologisk mångfald och Lego. Hur det påverkar hobbyn, med fördelar och nackdelar. Jag vill gärna ha med flera människors upplevelser så om någon av er har ADHD, Autism osv. skicka gärna ett meddelande till mig så jag får ställa några få frågor. Om man inte vill vara med namn i artikeln så är det helt okej!

JonKlarstrom

Jag har ADHD av uppmärksamhetstyp, det som då förr kallades ADD. Dvs, hyperaktiva neuroner mer än kropp. Kan sitta lugnt men dagdrömma som en galning. Nu utbränd, trångbodd, fattig och massa bös. Men Lego ger lugn ibland, inte helt sällan just när jag följer manualen. Men kan då gå in i hyperbyggande som anstränger kroppen länge, förr när jag rökte så var det alltid en bra paus för stackars kroppen.

Dock har jag svårt med MOC-byggande, dels pga liten plats men också pga svårt att hålla fokus när man inte har en manual. Dock så vinner fysiska bitar mot studio, med 10-0.

Men ställ vilka frågor du vill så svarar jag. Är ju 45 bast, samt har unge med CP-skada också. Så hans behov har lite trängt undan mina, varpå legot ytterligare blivit meditativt för mig. =)
Är inte ett dugg fyndig idag.

BlueBuilder

Citat från: JonKlarstrom skrivet 25 januari 2021 17:39
Jag har ADHD av uppmärksamhetstyp, det som då förr kallades ADD. Dvs, hyperaktiva neuroner mer än kropp. Kan sitta lugnt men dagdrömma som en galning. Nu utbränd, trångbodd, fattig och massa bös. Men Lego ger lugn ibland, inte helt sällan just när jag följer manualen. Men kan då gå in i hyperbyggande som anstränger kroppen länge, förr när jag rökte så var det alltid en bra paus för stackars kroppen.

Dock har jag svårt med MOC-byggande, dels pga liten plats men också pga svårt att hålla fokus när man inte har en manual. Dock så vinner fysiska bitar mot studio, med 10-0.

Men ställ vilka frågor du vill så svarar jag. Är ju 45 bast, samt har unge med CP-skada också. Så hans behov har lite trängt undan mina, varpå legot ytterligare blivit meditativt för mig. =)

Tack för svar! Jag har fått svar på de frågor jag tänkte 😊. Skickar meddelande till dig om jag behöver förtydliga något.