LEGO® Masters Sverige 2021

Startat av andli, 28 januari 2021 12:26

Föregående ämne - Nästa ämne

V.L.flower

Ja som ni nu vet så är jag med i det andra svenska laget som är "bäst på att vara sämst".   ;)

Det har ärligt varit väldigt krävande mentalt. Jag visste att det skulle bli tufft och jag  är beredd att kämpa. Jag ville visa vad jag kunde. Men jag gick in så hårt att jag snubblade på mina egna fötter. Nätter av sömnlöshet, prestationsångest och en känsla av att ha noll koll. Svårt att bygga med en helt ny bekantskap och olik erfarenhet.

Men det var ett skönt gäng och vistelsen med dem gjorde allt så mycket mer värt. Jag ville VERKLIGEN inte åka hem.
Jag ville vara kvar för alla jag kände, alla som hejade på mig och alla i Swebrick.

Produktionen frågade mig flera gånger om jag visste fler som byggde utanför swebrick... De verkade vilja gå åt det hållet..?.

Jag visste att vårt tivolibygge inte skulle hålla. Det var absolut en rättvis bedömning och jag förstod precis Magnus kritik när vi pratade. Jag packade väskan på hotellrummet innan vi ens byggt det sista. :'(

Extra tack Robin och Jonas som stöttat, när det känts tungt.
Vem vill väl vara den som åker först hem?  ;)

Jag satt hemma och följde med avund online vad de andra fick bygga i resterande avsnitt. Jag lovar det blir riktigt coola byggen.  :)  8)

Titta!  :) Fast jag vet att ni inte vill fortsätta nu när jag åkt ut. ;). Hehe

Det känns lite skönt nu hemma, att inte längre behöva oroa sig över hur de klipper och hur man sagt och gjort bort sig. Nu kan jag bara chilla och kolla på de andra hehe.

Betweenbrickwalls

Som så många har skrivit tidigare så är det mer en TV-produktion än en LEGO-tävling. Det är små marginaler och förutsättningarna för att lyckas i utmaningarna är inte alltid de bästa. Ni kämpade tappert och har genom ert deltagande garanterat inspirerat många både små och stora byggare där ute att börja skapa i LEGO!
Instagram: @betweenbrickwalls

Flickr: https://www.flickr.com/photos/149907857@N08/

mrlind

Bygga under press kan verkligen vara hämmande för kreativiteten. Alla ni byggare i Lego Masters skapar fantastiska byggen som inspirerar till kreativa skapelser hos barn och vuxna. Var stolt över de byggen ni gjorde.

Och vi kommer följa LM Sverige.  ;)
Have a grate build day!

mortil

Ja man får verkligen ta det som ett underhållningsprogram.
Det är nått med klippningen som jag inte gillar i år.

högst egoistiskt så hade jag varit lycklig om det vore mer Technic folk med :P 

Nu hoppas man ju att man kan träffa Violas team kompis och nörda tekniska lösningar nån gång.  Finns för få technic byggare i Sverige :P

Jag tycker ni gjorde bra ifrån er Viola.  Jag kommer ändå alltid älska dina byggen :D
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

mechamike

Citat från: Teabox skrivet 06 september 2021 14:52
Citat från: robinnilsson403 skrivet 06 september 2021 14:22
Citat från: Teabox skrivet 06 september 2021 13:32

Ska vi be Superkalle lägga upp sin gamla presentation på nätet så vi kan lära Liv farorna med smör? :D

Say what now? Upplys mig! :D

På utställningen i Norrköping 2013(?) körde Superkalle en presentation om LEGO. Gick bland annat några av plasterna som används. ABS (den vanligaste plasten) ska vara känslig för oljor och fett. Om jag minns rätt så kunde fett-molekylerna arbeta sig in mellan plast-molekylerna och skapa sprickor i LEGO-bitarna.

Nu glider jag lite off-topic här men vill minnas att  det är/var så att Lego alltid använde smör från nått litet loklat mejeri för att smeta ner bitar/modeller med för att ålders accelerera och när det mejeriet höll på att gå omkull köpte KKK det för att de skulle kunna ha kvar samma smör som beskrivet i deras test standard.. (Vilket inte låter inte orimligt när man man sett Danskarnas instruktionerna om hur man skulle dra ett bloss för att veta hur länge klossarna skulle vara inne i Lego pressen).   

Larry Lars

Citat från: V.L.flower skrivet 06 september 2021 16:30
Produktionen frågade mig flera gånger om jag visste fler som byggde utanför swebrick... De verkade vilja gå åt det hållet..?.

De verkar ha svårt att hitta på bra kring-aktiviteter för att få något där Mauri kan interagera med deltagarna.
Söker de sig utanför SWEBRICK kan det ju bjudas på bullar och popcorn. ;)

Att ha mellansnack som handlar om LEGO verkar vara bortvalt typ. ;)
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Gideon

Citat från: Larry Lars skrivet 07 september 2021 12:05
De verkar ha svårt att hitta på bra kring-aktiviteter för att få något där Mauri kan interagera med deltagarna.

robinnilsson403

Citat från: V.L.flower skrivet 06 september 2021 16:30

Det spelades in mycket som inte är med. Som när Mauri smög sig på mig och började massera mig med iskalla händer.  :-X
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

V.L.flower

Såklart var det ju och en rolig upplevelse. :) Hoppas verkligen att inspirera någon hemma i tvsofforna.

CopMike

Citat från: V.L.flower skrivet 07 september 2021 15:38
Såklart var det ju och en rolig upplevelse. :) Hoppas verkligen att inspirera någon hemma i tvsofforna.
Det gjorde ni absolut :D!

mortil

Citat från: Gideon skrivet 07 september 2021 12:19

Va du ser nöjd/bekväm ut Jonas :P
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

mechamike

Nu har jag kikat på årets två första program.. och måste erkänna att jag till och med till slut snabbspolade vissa sträckor.

Dottern som tittade med mig förra året och då såg fram emot nästa avsnitt plocka fram telefon rätt omgående och kollade instagram istället och ville inte ens se avsnitt två utan pep upp på rummet.
Så det är väl inte bara den griniga gubben i mig som dömde ut det som visats hitills..

Det här är tv underhållning (och tyvärr inte ens bra sådan ) och inte en legotävling som det påpekats. Kanske det är klippningen som Mortil påpekade kanske är det att både Mauri och den rödhårige domaren känns malplacerade.

Jag sitter och tänker på hur mycket bättre det skulle varit om tex Adam Alsing hade varit i livet och fått leda det här i team med en seriös domare och inte en hipster. (Mauri och den andra hipstern må vara hur trevliga som helst privat och att klippningen gör att dom kommer ut "fel" för programmet.)

Känns som om man vill bygga på bilden av att Legobyggande är trams och flams och helst ser att det är udda personligheter som håller på med sånt och är inte personerna tillräckligt "färglada" för att skapa lite buzz genom tv-rutan då trycker man på dom ett par clownskor eller en clownnäsa för att göra "bra TV".

Swebrickare är ju både trevliga och duktiga byggare, jag förstår att produktionen fiskar utanför Swebrick man vill ha konflikterna och personligheter hellre än "Sveriges bästa legobyggare" , gärna lite halvkändisar (Hett stalltips tills nästa säsong , nån i Wahlgren klanen som smällt ihop ett Modulhus och moddat med lite minifigs dyker upp och presenteras som "en av Svergies bästa legobyggare".

Själva bygg delen handlar ju mer om vem som bygger "bäst" under tidspress där "bäst" är något väldigt subjektivt och något som den enväldige domaren tycks bestämma på väldigt lösa boliner.

Positiv i år att byggen får lite mer tid men i ärlighetens namn ser betydlig mer fram emot att se 2 Gotlänningar prata om programmet än att se själva programmet framöver.

Gideon

Citat från: mechamike skrivet 09 september 2021 08:51
Positiv i år att byggen får lite mer tid men i ärlighetens namn ser betydlig mer fram emot att se 2 Gotlänningar prata om programmet än att se själva programmet framöver.
Det är det jag ser fram emot mest också! :D

Vibora

Vad jag förstår är det tre swebrickmedlemmar som är med i år, Gideon, VL och Robin. I tv4:s presentation av deltagarna läser jag "Albin har älskat LEGO hela livet, redan vid 11 års ålder fick han bli medlem i Swebrick.", så jag blir lite nyfiken på bakgrunden till det. Är han aktiv medlem idag? Var han del i det som skapade diskussion om åldersgräns, när det begav sig?

mechamike

Citat från: Vibora skrivet 09 september 2021 12:53
Vad jag förstår är det tre swebrickmedlemmar som är med i år, Gideon, VL och Robin. I tv4:s presentation av deltagarna läser jag "Albin har älskat LEGO hela livet, redan vid 11 års ålder fick han bli medlem i Swebrick.", så jag blir lite nyfiken på bakgrunden till det. Är han aktiv medlem idag? Var han del i det som skapade diskussion om åldersgräns, när det begav sig?

11 åringar har nog aldrig "fått" bli medlemmar. Däremot reggade sig vissa ändå. (och någon enskild sågs det ev mellan fingrarna med /undgick radar eftersom den inte utmärkte sig som tydligt barn)  Det var nog ingen enkskild individ som ledde till förtydligandet om att det här var en förening och forum för vuxna, utan mer den sammanlagda problematiken som säkert finns beskriven i nån bortglömd tråd.

Citat från: Record skrivet 10 februari 2014 13:11
Vid förra årsmötet fastställdes det att Swebrick är ett AFOL community för vuxna Legoentusiaster.
För medlemskap i föreningen och forumet gäller 18 år enligt beslut.

Sedan tidigare gällde 15 år för forum och föreningen.
Vi har nu avslutat de konton som tillhörde de under 15 och som redan brutit mot de tidigare reglerna  för Swebrick .

Under en övergångsperiod kommer de som redan var medlemmar i forumet  när beslutet tog och som är är mellan 15 och 17 år  att vara kvar i en egen grupp märkt ungdom.

För nyregistrering eller medlemskap krävs framgent 18 år.

Styrelsen