Vansinniga priser ^3

Startat av BeardedNerd, 12 mars 2021 18:40

Föregående ämne - Nästa ämne

BeardedNerd

Alltså, nu får väl Lego börja ta och lugna sig. Jag tittade på Raya and the Heart Palace, som jag var sugen på för de nya figurerna och lite kul färger, men det svenska priset på 999 kr är löjligt för 610 bitar, och de andra två Raya-seten var ännu värre pris per bit. Samma set kostar $80 i USA, vilket motsvarar 679 kr. Visst, annan skatt och sånt, men inte i närheten av rimligt och då är det redan dyrt, relativt sett, där också.

Men nu såg jag just en recension av Attack on the Spider Lair, ett Spider-Man-set med 466 bitar. Redan i USA är det dyrt per bit, $70 dollar. Det motsvarar £50, men britterna får betala £70 för det. För resten av Europa är priset €80, vilket är ungefär motsvarande det brittiska, ca 830 kr. Men här får vi betala 999 kr för det!

Vi har väl aldrig fått en vettig, rimlig växelkurs på svenskt Lego (förutom när Palace Cinema på något bisarrt vis kostade 1249 kr), men hur lyckas man motivera att vi tydligen ska betala så mycket mer?

byStfn

Det är sjuka priser och de verkar inte sakta ner heller.. Vi har väl alltid haft högre priser i Sverige generellt på allting jämfört med USA men när skillnaderna mellan Europa och Sverige börjar öka är det snudd på att man vill flytta :P

Klas Almqvist

Citat från: BeardedNerd skrivet 12 mars 2021 18:40
Alltså, nu får väl Lego börja ta och lugna sig. Jag tittade på Raya and the Heart Palace, som jag var sugen på för de nya figurerna och lite kul färger, men det svenska priset på 999 kr är löjligt för 610 bitar, och de andra två Raya-seten var ännu värre pris per bit. Samma set kostar $80 i USA, vilket motsvarar 679 kr. Visst, annan skatt och sånt, men inte i närheten av rimligt och då är det redan dyrt, relativt sett, där också.

Men nu såg jag just en recension av Attack on the Spider Lair, ett Spider-Man-set med 466 bitar. Redan i USA är det dyrt per bit, $70 dollar. Det motsvarar £50, men britterna får betala £70 för det. För resten av Europa är priset €80, vilket är ungefär motsvarande det brittiska, ca 830 kr. Men här får vi betala 999 kr för det!

Vi har väl aldrig fått en vettig, rimlig växelkurs på svenskt Lego (förutom när Palace Cinema på något bisarrt vis kostade 1249 kr), men hur lyckas man motivera att vi tydligen ska betala så mycket mer?

https://www.amazon.se/LEGO-43181-leksak/dp/B082WDKV5X/ref=sr_1_2?dchild=1&keywords=Raya+lego&qid=1615572964&sr=8-2

BeardedNerd

Citat från: Klas Almqvist skrivet 12 mars 2021 19:17
Citat från: BeardedNerd skrivet 12 mars 2021 18:40

https://www.amazon.se/LEGO-43181-leksak/dp/B082WDKV5X/ref=sr_1_2?dchild=1&keywords=Raya+lego&qid=1615572964&sr=8-2

Jo, men det är ju samma sak som att importera det själv (från Tyskland på det priset). Och jag skulle klart föredra att bara kunna beställa det lokalt eller kanske promenera till den lokala butiken och handla där. Nu verkar priserna vara satta för att bara bli rimliga med 25% rea.

Eriol

Lego verkar nu tagit något slags principbeslut att Tyskland alltid ska vara billigast i Europa, att resten av euroländerna på kontinenten ska ligga 10-20% över Tysklands priser och att vi stackare i Norden ska betala 20-30% mer än tyskarna. Vilket naturligtvis är helt orimligt. Sammantaget tycker nog jag att de skillnader som finns i momssatser, fraktkostnader och löner för lager/butiks-personal inte borde göra att skillnaden mot Tyskland ska vara mer än max 10-15%.

Men så länge många betalar de vansinniga ordinariepriserna i butik i stället för att alltid leta billigast på nätet så kommer priserna ju bestå...

Gideon

Det trista med den "nordiska prissättningen" är väl att försäljningen av AFOL-set blir lidandes, vilket leder till att de inte prioriterar oss för såna set, osv...

Eriol

Citat från: Gideon skrivet 13 mars 2021 10:43
Det trista med den "nordiska prissättningen" är väl att försäljningen av AFOL-set blir lidandes, vilket leder till att de inte prioriterar oss för såna set, osv...

När Lego låter prisskillnaderna blir så stora så styr de ju om de mest priskänsliga konsumenterna till att handla från amazon, toyspace och liknande billigare återförsäljare med lager utomlands och då tappar de ju antagligen kontrollen på hur mycket som egentligen säljs på de olika marknaderna också eftersom de inte längre kan veta var slutkunden finns..?

ColA

Lego bryr sig väl bara om att sälja lådor sen vilken butik som säljer deras produkter till vilket pris spelar väl ingen roll i det stora hela då jag tror deras grundpris är detsamma.

Deras vinstmarginal per låda är nog uträknat ner till varje liten plastpåse och dom bara håvar in degen oavsett ut pris i deras egna butiker

Wolcker

Lekia I Halmstad ha 20% (ifrån Lekias ordinarie pris) om man handlar set över 600 kr i butiken. De tar även in set och man får det för det priset.

Brukar bli ganska bra priser då och man stödjer det lokala ^^
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com

Godtfred