Styrning av power up...

Startat av pehter aka ibbe, 11 april 2021 21:28

Föregående ämne - Nästa ämne

pehter aka ibbe

Legos:s fjärrstyrning lämnar en del att önska, även med 3:dje parts så är man begränsad till blåtand och mobil.
Visst det går att koppla en spelkontroll via mobilen och få något bättre känsla men sminka en gris osv.....

Efter att kikat runt lite så beställde jag lite saker och plockade ihop något som närmast kan beskrivas som ett proof of concept, fordonet är inte det viktiga i videon  ;D

Fördelen med en "riktig" RC sändare är att det går att mixa kanaler och kunna köra ett bandfordon med en spak för gas och en för styrning.
Andra fördelar:
Det blir i princip steglös reglering, tror att fartreglagen har 1024 steg mot Legos 7(PF) / 10 (PUP).
Det går att smygköra på ett helt annat sätt.
Sedan är det en helt annan känsla med spakar än att hålla på och pilla på en skärm.

Idag är det inte så svårt att hitta små mottagare och fartreglage, allt är inklämt i en gammal 9V batteribox. Viss modifiering krävdes för att få plats med allt men det var redan någon som hade modifierat lite i den :)

Allt matas via 9V-porten från en orginal PF batteribox, nackdelen är att Legos batteriboxar har strömbegränsning vilket gör att det troligtvis inte går att köra alla utgångar samtidigt.

Tillägg:
Lådan innehåller:
Flysky X6B Mottagare som har stöd för 6 (pwm) kanaler.
Mikro BEC Spänningsregulator så att mottagaren har en fastspänning oavsett vad batterierna ger.
DORCRCMAN DIY Micro Mini 3A ESC 6 st, en per utgång. Fartreglage för borstade motorer som klarar 3A och 8.4V.
Kontakter Att hitta passande PUP uttag var inte lätt, verkar inte vara så stor marknad för den typen.

Radio går iprincip att använda vilken som helst som har stöd för det protokollet som mottagaren använder.

Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

mortil

Om dom ändå gått en sån väg..  Hur många kanaler har du kopplade där ?

Jag hade gärna haft typ 8 kanaler
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

pehter aka ibbe

Citat från: mortil skrivet 11 april 2021 21:48
Om dom ändå gått en sån väg..  Hur många kanaler har du kopplade där ?

Jag hade gärna haft typ 8 kanaler

6 kanaler, finns mottagare med fler men då blir dom större och bökigare att knöa tillsammans med fartreglage.

Pekblom

Snyggt 👍🏼

Anders67

Nice, verkar mycket bättre än LEGO egna kontrollers

LelleB

Det va ju på tiden att nån tittade lite närmare på det där måste jag säga!
Du utelämnade dock det gottigaste.
Hur sker omvandlingen mellan mottagare och motor? Går dom direkt från fartreglage eller har du nåt hemmapul mellan?

Joacim

Wow, snyggt knopat! Tur jag inte ägnar mig åt technicbyggen för då hade jag bara varit tvungen att låna din konstruktion!  :P

pehter aka ibbe

Citat från: LelleB skrivet 13 april 2021 08:28
Det va ju på tiden att nån tittade lite närmare på det där måste jag säga!
Du utelämnade dock det gottigaste.
Hur sker omvandlingen mellan mottagare och motor? Går dom direkt från fartreglage eller har du nåt hemmapul mellan?

Lådan innehåller:
Flysky X6B Mottagare som har stöd för 6 (pwm) kanaler.
Mikro BEC Spänningsregulator så att mottagaren har en fastspänning oavsett vad batterierna ger.
DORCRCMAN DIY Micro Mini 3A ESC 6 st, en per utgång. Fartreglage för borstade motorer som klarar 3A och 8.4V.
Kontakter Att hitta passande PUP uttag var inte lätt, verkar inte vara så stor marknad för den typen.

Radio går iprincip att använda vilken som helst som har stöd för det protokollet som mottagaren använder.

LelleB

Ett fartreglage per motor alltså.
Bra klurat!

Nextuz

Riktigt nice :D

Öppnar ju en massa möjligheter förutom fram back och styrning :)
Öppnings av dörrar, baklucka, huv. ev popupstrålkastare, name it :D