Årets julklapp

Startat av shiftaltcmd, 23 december 2021 12:14

Föregående ämne - Nästa ämne

shiftaltcmd

Mina föräldrars granne är helt insnöad på Ferguson-traktorer. Min far tänkte då köpa en Lego traktor från Lego City men då mindes jag att Lego hade gjort en specialare. Det finns ett set från 2018, [bs]4000025[/bs] för Lego inside tour.
Jag började leta efter bitlista och beskrivning men det var inte helt lätt. Jag hittade ett par där man försökt bygga baklänges men de bitlistorna stämde inte och bygglösningarna var naturligtvis olika. Tänkte att det duger och jag började samla ihop bitarna. Insåg snabbt att en del bitar inte går att få tag på, men en Grålle slits, och den lappas ihop, målas om ...
När jag var nästan klar visade det sig att Copmike (vem annars och stort tack) hade en byggbeskrivning som jag fick låna och fota av.

Jag skrev några sidor om Harry Ferguson och Ole Kirk. Jag lärde mig mycket om traktorns tidiga utveckling och trepunktslänkage. :-)
Bakgrundshistorien satte jag ihop med byggbeskrivningen och gjorde en helgrå bok. (Som Lego borde ha gjort från början.)

Lådan är en kombo av Lego och Ferguson. Lådan är gjord i samma material som iPhone kartongen, den känns så behaglig att hålla i. Inget lim.
Och så lite feeling när lådan öppnas. Boken ligger överst med Fergusonloggan präglad.
Därunder de två påsarna med byggbitarna. Jag förenklade lite och delade upp de stora påsarna i 10-12 mindre påsar som stämmer med byggstegen. 99% av bitarna är ju ljusgrå och inte helt lätt för en 70-plussare med lite sämre syn.

Classus

En otroligt fin present som säkert blir mycket uppskattad! Jag är intresserad av bygginstruktionen om det finns möjlighet för det. :)

Jesperrydhog

byStfn

Otroligt fin present!

mrlind

Have a grate build day!

Anders67

Så snyggt och vilket hantverk!

byStfn

Jag har aldrig tidigare känt behovet att vara granne med dina föräldrar.. :D

Silence101

Nu blev jag intresserad  :D
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

Skafte

Wow, väl paketerat, inte minst!

Citat från: shiftaltcmd skrivet 23 december 2021 12:14
Jag lärde mig mycket om traktorns tidiga utveckling och trepunktslänkage.

Det här är en av de oväntade fördelarna med att vara LEGO-nörd - man lär sig en massa som man annars inte brytt sig om!

Emma

Ojojoj! Vilken fin present.