Zip-lockpåsar med öppning på långsidan?

Startat av MrUzagi, 20 januari 2022 16:34

Föregående ämne - Nästa ämne

MrUzagi

Går det att få tag på zip-lockpåsar (blixtlåspåsar, återförslutningsbar påse) där öppningen sitter på långsidan?
Alla ställen jag lyckats hitta på interwebben som säljer påsar har alla öppningen på kortsidan, som brukligt.

Någon som redan vet ett bra ställe, eller har bättre Google-Fu än mig?

ColA

Citat från: MrUzagi skrivet 20 januari 2022 16:34
Går det att få tag på zip-lockpåsar (blixtlåspåsar, återförslutningsbar påse) där öppningen sitter på långsidan?
Alla ställen jag lyckats hitta på interwebben som säljer påsar har alla öppningen på kortsidan, som brukligt.

Någon som redan vet ett bra ställe, eller har bättre Google-Fu än mig?

Jag använder en sorts zip med måtten 160x120 och den har det du efterfrågar.

MrUzagi

Citat från: ColA skrivet 20 januari 2022 18:18

Jag använder en sorts zip med måtten 160x120 och den har det du efterfrågar.

Var hittade du dem?

Eriol

Vissa storlekar i IKEA:s ISTAD-serie är ju bredare än vad de är höga.

MrUzagi

Ser man på. Jag trodde att 1 liter var minsta storleken de hade på Ikea. Det kan vara värt att kolla närmare på, även om jag inte är stormförtjust i mönster på påsen.  :)
Lite synd bara att de inte kunde skriva mer mått än 0,3l.

Optimalt (för mig) vore 80-100mm på bredden och 60-80mm på höjden.

Jag hittade några s.k. Snack Bags på Amazon med den egenskapen jag är ute efter. Men dels är de lite stora, men största problemet är att det är så otydligt hur många man får att det skulle kunna kosta allt från 70 öre till 7kr per påse. Då tar jag nog hellre vanliga påsar man kan få 100 för några tior.

Eriol

Citat från: MrUzagi skrivet 21 januari 2022 01:11
Ser man på. Jag trodde att 1 liter var minsta storleken de hade på Ikea. Det kan vara värt att kolla närmare på, även om jag inte är stormförtjust i mönster på påsen.  :)

Jag hittade några s.k. Snack Bags på Amazon med den egenskapen jag är ute efter. Men dels är de lite stora, men största problemet är att det är så otydligt hur många man får att det skulle kunna kosta allt från 70 öre till 7kr per påse. Då tar jag nog hellre vanliga påsar man kan få 100 för några tior.

Jag använder IKEA:s påsar ganska mycket men gillar inte heller mönstret. Förut hade dessutom 0,3 L-påsarna "tonad" plast vilket gjorde det ännu svårare att se vilken färg bitarna i den har, men det har dom kanske fixat nu när färgen är bytt från mörkblå till rosa? Måtten är lite knepiga eftersom det är ett veck i botten, men "tillplattat" är yttermått 138 x 116 mm och innermått 138 x 85 mm. 9 kr för 25 stycken är i alla fall inte hutlöst dyrt.

matgri

Citat från: Eriol skrivet 21 januari 2022 08:29
Citat från: MrUzagi skrivet 21 januari 2022 01:11

Jag använder IKEA:s påsar ganska mycket men gillar inte heller mönstret. Förut hade dessutom 0,3 L-påsarna "tonad" plast vilket gjorde det ännu svårare att se vilken färg bitarna i den har, men det har dom kanske fixat nu när färgen är bytt från mörkblå till rosa? Måtten är lite knepiga eftersom det är ett veck i botten, men "tillplattat" är yttermått 138 x 116 mm och innermått 138 x 85 mm. 9 kr för 25 stycken är i alla fall inte hutlöst dyrt.

Använder också Ikeas påsar. Lite fånigt att de är förpackade med två storlekar i varje förpackning.
Har sett att de nu har förpackningar med bara 1 liter (har jag för mig) Men såga inga med den minsta påsen på 0.4liter. Vilket är en av de jag använder mest. Håller med om att mönstret är lite irriterande. MEn de har också stora ziplockpåsar så man kan samla allt till en viss modell i samma påse.
Har provat de billiga från ÖoB. Men de har inte lika bra ziplock.
Gillar även Toppits påsar med ziplock med en liten extra grej så det fungerar som en dragkedja. Men dessa är lite dyra och finns inte i minder storlekar än 1 liter.
Har inte träffat på några som har ziplocken på långsidan.

MrUzagi

Citat från: Eriol skrivet 21 januari 2022 08:29

Tack för måtten, det hjälper. Kanske lite större än jag hade hoppats på, men jag får nog köpa en trave och kolla för egen del också. 9 kr för 25 st kan jag nog leva med. :)

CopMike

Googla och kolla in de som säljer Ziplocks - köper själv olika storlekar i ett antal tusenpack - inte särskilt dyrt!

MrUzagi

Citat från: CopMike skrivet 23 januari 2022 19:45
Googla och kolla in de som säljer Ziplocks - köper själv olika storlekar i ett antal tusenpack - inte särskilt dyrt!

Jag har försökt googla, utan någon större framgång tyvärr. Inget ställe som jag hittat som säljer ziplock/återförslutningsbara påsar/blixlåspåsar har haft någon som öppnar på långsidan, med undantag för IKEAs och hutlöst dyra snackspåsar på Amazon.

Vanliga påsar finns det ju billigt på flera ställen däremot.

BrickMe

Jag har köpt en hel del zip påsar på Ebay. Kvaliteten har varierat. Allt från bra till påsar till påsar som inte går att få upp. Men merparten har varit mycket bra. Se bara till att säljaren befinner sig inom EUs gränser. Eventuellt kan man sam beställa och dela på Postmords avgifter.

ColA

Citat från: MrUzagi skrivet 24 januari 2022 14:33

Jag har försökt googla, utan någon större framgång tyvärr. Inget ställe som jag hittat som säljer ziplock/återförslutningsbara påsar/blixlåspåsar har haft någon som öppnar på långsidan, med undantag för IKEAs och hutlöst dyra snackspåsar på Amazon.

Pack och plock har en påse 160x120 den borde passa. Säljs i 1000 pack för nån hunka

CopMike

Citat från: MrUzagi skrivet 24 januari 2022 14:33

Ledsen men jag förstår inte problemet kanske! Att öppningen ska vara på "långsidan" Betyder det att öppningen är bredare än påsen är djup? I så fall kör jag 160x120 - finns exempelvis här i 1000-pack:
https://www.papperskungen.se/blixtlaspase160x120mm50myutanskrivfalt1000stfp-p-92966.html?cPath=234_4315_4335_4338

MrUzagi

Citat från: CopMike skrivet 24 januari 2022 16:49
Ledsen men jag förstår inte problemet kanske! Att öppningen ska vara på "långsidan" Betyder det att öppningen är bredare än påsen är djup? I så fall kör jag 160x120 - finns exempelvis här i 1000-pack:
https://www.papperskungen.se/blixtlaspase160x120mm50myutanskrivfalt1000stfp-p-92966.html?cPath=234_4315_4335_4338

Det är precis så jag menar med öppning på långsidan (jag inser att det kanske inte var helt solklart.  :) ). Öppningen är bredare än påsens djup.
Tack för tipset.   :D

MrUzagi

Och bara därför så hittar jag 160x120 överallt nu. (Det är väl som när man köpt en ny bil e.dyl. så ser man just det märket överallt plötsligt.)  ;D

Men jag gick på postorderpåsar.se istället, då 100st kändes mer lagom för mina behov.