[MOC] Brunt hörnhus med torn

Startat av Nybohov Creation Ltd., 27 januari 2022 17:18

Föregående ämne - Nästa ämne

Nybohov Creation Ltd.

Idén till det runda taket har bokstavligen stått på en hylla och samlat damm mognat sedan oktober 2020 då jag började bygga på en teater. Valvet till bakgården är byggt lite på snedden.

[MOC] Brown corner tower house by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Sidorna på det åttakantiga tornet är fem knoppar. Det enkla hade varit att använda de halvnya, 3 knoppar breda fönstren, men jag gillar att krångla till det. Det kanske inte är så vanligt med en dörr i tornet, men jag ville testa om det gick att få till.

Max 300; tecken återstår: 211
Bilder i din signatur får inte vara större än 100x40 pixels

Clarmo

Grymt snyggt. Diggar verkligen det runda tornet och dess tak  :)

swemixon

Tjusigt och kul bygge. Gillar formen på huset, fåglarna och skönsångaren med gitarr.

Jesperrydhog

Huset är riktigt bra och snyggt byggt. :)

Eriol

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 27 januari 2022 17:18
Valvet till bakgården är byggt lite på snedden.

Är det valvbågar hela vägen inuti valvet också alltså? Hur har du fäst dem för att det ska hålla ihop? Snottat och förskjutit en halv plate för varje..?

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Eriol skrivet 27 januari 2022 22:53
Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 27 januari 2022 17:18
Valvet till bakgården är byggt lite på snedden.

Är det valvbågar hela vägen inuti valvet också alltså? Hur har du fäst dem för att det ska hålla ihop? Snottat och förskjutit en halv plate för varje..?

Det är valvbågar genom hela bygget som i åtminstone sitter fast i ena änden. Portalen sitter 4 knoppar från gaveln på framsidan och 2 knoppar från gaveln på baksidan. Huset är 13 knoppar djupt och väggarna 2 knoppar tjocka (de två första valven sitter i väggen). På nio knoppars längd förskjuts valvbågarna 2 knoppar i sidled. Mittersta bågen sitter på en knopp, så i praktiken förskjuts fyra bågar en knopp i sidled. Som så ofta när jag vill göra små förskjutningar är det firma Clips & Bars som gäller.

Jag tog denna bild när jag höll på att laborera:

stej123

Väldigt fin färgkombo! Stilrent. Känns nästan som en skjorta du skulle kunna ha på dig!

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: stej123 skrivet 29 januari 2022 10:47
Väldigt fin färgkombo! Stilrent. Känns nästan som en skjorta du skulle kunna ha på dig!

Tackar! Det är banne mig det bästa betyg jag kan få.

Nybohov Creation Ltd.

Jag fick en fråga på Facebook hur det runda taket är byggt. Eftersom det var ett tag sedan jag gjorde det fick jag plocka isär det för att se efter.

Vid 1 är det två lager av Hinge Plate 1 x 4 Swivel ([bp]2429c01[/bp]).
Vid 2 är det Brick, Modified 1 x 1 with Open O Clip (Vertical Grip) ([bp]30241b[/bp]).
Vid 3 är det Plate, Modified 1 x 1 with Open O Clip Thick (Vertical Grip) ([bp]4085d[/bp]).

Bokeslundsparken

Nybohov Creation Ltd.

Anders67

Ett underbart bygge, ett av dina bästa tycker jag. Massor av fina byggtekniska lösningar som är väl värda att titta noga på. De där "springorna" i tornet och under fönstren antar jag är "logg" bitar ned kortsidan utåt - kul effekt!. Tornets tak var elegant!

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Anders67 skrivet 29 januari 2022 14:44
Ett underbart bygge, ett av dina bästa tycker jag. Massor av fina byggtekniska lösningar som är väl värda att titta noga på. De där "springorna" i tornet och under fönstren antar jag är "logg" bitar ned kortsidan utåt - kul effekt!. Tornets tak var elegant!

Jag tackar och bockar!

Precis, det är kortändorna på log-bricks (några 1 x 4 för stabilitetens skull) . Jag ville ha någon sorts struktur i fasaden utan att det blir för pråligt.

andreaseldh

Utöver att hålla med allt beröm hittills, måste jag säga att BRIO-taxen är riktigt fin! Eller är jag jävig?

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: andreaseldh skrivet 29 januari 2022 17:32
Utöver att hålla med allt beröm hittills, måste jag säga att BRIO-taxen är riktigt fin! Eller är jag jävig?

Tackar! Jäv är kanske att ta i. Taxen var en idé jag fick på slutet när jag skulle befolka gatorna och ville ha något annat än män med portföljer.