[MOC] Medieval monastery

Startat av GustavF, 04 februari 2022 11:29

Föregående ämne - Nästa ämne

GustavF

Hej allihop, byggt på denna lilla kyrka ett tag. Den är ett litet homage till de fantastiska fönstren som kom vid millenieskiftet. [bp]30102px2[/bp]. Bygget kommer stå som i en del av min medeltida stad och by senare. Hoppas den är uppskattad, den firar 1 år för mig som AFOL och jag tycker på detta korta år att jag själv har utvecklats ordentligt! Stort tack till alla tips och lärdomar man får på detta forum!

PS Bakersta fönstret är enbart gjord i cheeseslopes som tryckts ihop, väldigt fragilt, som ett medeltida fönster ska vara  ;D

GustavF

Av någon anledning blir alla andra bilder jag lägger till upp och ner och trots att jag vrider och vänder på det så hamnar de såhär :/

Ozp

Är orginalbilden på rätt håll? Testa att klicka ur "Shrink the size of photos"

o0ger

Citat från: Ozp skrivet 04 februari 2022 11:47
OT, men detta händer alltid när man laddar upp bilder till Swebricks forum från iPhone. Det enda som hjälper är att vrida bilden 90 grader i telefonen. Spara. Sen vrida tillbaka bilden igen och spara. Det är dock bara på Swebricks forum som detta händer. Det har inte med iPhone att göra.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Ozp

Intressant. Kan du skicka en sådan bild till mig så jag kan undersöka

robinnilsson403

För att säga något om bygget: grymt snyggt! Gillar texturen på väggarna och taket!
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

janhansson

Fint bygge. Hur är fönstret bakom altaret konstruerat?

Skafte

Fin liten kyrka! Jag hittade själv mina såna glasmålningsfönster för ett par veckor sedan och började på en... jag vet inte riktigt. Riddarsal? Rådskammare? Vi får se om det blir nåt.

Bokeslundsparken

Supersnyggt! Gillar verkligen taket fast det hade varit ännu snyggare  med mindre springa mellan tak och vägg.

Anders67

Snyggt bygge och ser så där härligt grovt och sliet ut. Kul att se hur du använt 1x2 brackets, det blev bra och bidrar till den grova stilen!

Joacim

håller med grymt snygg liten kyrka!

GustavF

Citat från: Ozp skrivet 04 februari 2022 11:47

Japp det är den! Jag har laddat upp via min laptop. Jag testade t.om att ladda upp den roterad upp och ner för att se om det blev rätt då men icke...

GustavF

Citat från: janhansson skrivet 04 februari 2022 12:56
Fint bygge. Hur är fönstret bakom altaret konstruerat?

Det är bara olika [bp]54200[/bp] i transclearfärger som ligger löst. Sedan hålls de ihop av en ram och trycks ihop av en plate på toppen. Tror det finns många olika tekniker av detta. Vanligast är nog att man har något form av stöd också bakom såsom transclear [bp]3065[/bp]

GustavF

Citat från: Bokeslundsparken skrivet 04 februari 2022 14:39
Supersnyggt! Gillar verkligen taket fast det hade varit ännu snyggare  med mindre springa mellan tak och vägg.

Japp, lättast är nog att trycka till tiles lite hårdare i nedre kant eller att de vilar lite längre ut. Kanske kan man ersätta de med 1x3 tiles i nedre raden istället så får man mer av ett överhäng?

Eriol

Citat från: GustavF skrivet 06 februari 2022 09:37
Citat från: Bokeslundsparken skrivet 04 februari 2022 14:39

Japp, lättast är nog att trycka till tiles lite hårdare i nedre kant eller att de vilar lite längre ut. Kanske kan man ersätta de med 1x3 tiles i nedre raden istället så får man mer av ett överhäng?

Tyvärr ser det ju lite konstigt ut om man har hus med trappgavel är taket hänger ut alldeles för långt också. Det gäller att hitta rätt balans. Men det är bara att prova sig fram! Jag som provat att bygga liknande hus själv tycker du lyckats väldigt bra annars.