Ackes Tradenet, Tradera säljare.

Startat av mechamike, 26 januari 2011 15:47

Föregående ämne - Nästa ämne

tellblom

Det är inte så att man kanske skall anmäla de felaktiga inläggen?
Han lurar ju folk

marpe

Citat från: mechamike skrivet 02 maj 2012 13:55
För många är Lego=byggbitar.. Så det är inte säkert han gör det för att luras.. Fast nog borde han veta att "cobo lego" inte är Lego.

Ackes trading är ett företag.
Lite snabbt: Skulle jag söka efter lagar han bryter mot skulle jag direkt kolla följande: marknadföringslagen, konsumentköpslagen, avtalslagen och immaterialrättsliga lagar. Dock behöver detta verifieras.

marpe

Citat från: tellblom skrivet 02 maj 2012 14:21
Han lurar ju folk
Jag tycker att det är svårt att veta vad som är smartast. Jo, man borde göra en anmälan på något sätt. Men om man gör en traderaanmälan på 10 st annonser på en säljare som har betyg 4.9 12 800 positiva och 0 negativa omdömen och han genast svarar: "Hoppsan förlåt", så blir effekten ringa.

tellblom

Vi kanske skulle anmäla varje felaktig annons :)

marpe

stej123

Citat från: marpe skrivet 02 maj 2012 14:58
Citat från: tellblom skrivet 02 maj 2012 14:21
Han lurar ju folk
Jag tycker att det är svårt att veta vad som är smartast. Jo, man borde göra en anmälan på något sätt. Men om man gör en traderaanmälan på 10 st annonser på en säljare som har betyg 4.9 12 800 positiva och 0 negativa omdömen och han genast svarar: "Hoppsan förlåt", så blir effekten ringa.

Kan ju vara en idé att kontakta honom, påpeka att det finns väldigt mycket felaktigheter i många av hans annonser och be honom åtgärda dessa - om samtdigt göra han varse om att han har ögonen på sig från Sveriges största lego-forum. Vore dessutom kul att få in honom på forumet.
I de kontakter jag haft med honom har han verkat sympatisk och det är även intrycket jag fick utav reportaget på kanal 5. Vill inte tro att han medvetet försöker vilseleda folk, jag vill tro att han helt enkelt är omedveten om att det han gör båda är oetiskt och eventuellt bryter mot flera lagar.

Kontaktuppgifter för någon som känner sig manad

Tel: 070-4801648
E-post: info@ackestradenet.com

Gray

Citat från: marpe skrivet 02 maj 2012 15:08
Inte bara fel mantel, utan fel torso. Skulle vilja att en tränad Legoblick granskade hjälmen.

http://www.tradera.com/-lego-star-wars-figurer-royal-guard-special-svart-mantel--auktion_340799_155048816

Finns väl inga regler som säger att det LEGO du säljer måste vara i originalutförande (såvida du inte säger att det är ett komplett set eller dylikt). Samma med vampyren du noterade. Så länge manteln är från LEGO är det ju fortfarande 100% LEGO, även om det inte är rätt mantel eller torso från hur den egentligen ska se ut.

Finns ju massvis med säljare på Tradera som säljer hopsnickrade figurer och även set. Själv köpte jag några Star Wars-figurer där ett av huvudena visade sig vara från en Harry Potter-figur.

Självklart ska han inte klassa sådant som rätt uppenbart inte är LEGO som att vara det, men låt oss inte gå överstyr.

Gray

Citat från: marpe skrivet 02 maj 2012 11:53
Riskera att hamna offtopic. (Ursäkta)
Jag gjorde ett par snabbtittar på vad han säljer. Kanske har jag förhastat mig, men jag får intrycket att allt inte står rätt till.

http://www.tradera.com/lego-figurer-green-alien-drone-mars--ny-auktion_180401_137930403

Äkta LEGO-figur, tro det eller ej.

[bm]mm001[/bm]

Tobbe Arnesson

Om kunderna är nöjda finns väl ingen anledning att några besserwissrar ska hålla på att gnälla, eller?
Blogg: Robotkampen

stej123

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 02 maj 2012 15:50
Om kunderna är nöjda finns väl ingen anledning att några besserwissrar ska hålla på att gnälla, eller?

Ligger mycket i det. Hans största kundgrupp är knappast de som bryr sig om det är fel mantel på vampyren eller fel torso på en starwarsgubbe, hans kunder är nog nöjda ändå (bevisligen). Men att sälja cobi och annat skräp som Lego är något helt annat och bör påpekas.

Gray

Håller med. Jag har aldrig köpt något av honom, men den överväldigande majoriteten av det LEGO han säljer ser rätt ut i mina ögon.. Att han sedan säljer några enstaka hopsnickrade figurer av överblivna delar som han kanske inte kan få till kompletta/officiella figurer spelar ju ingen roll så länge det är LEGO och att man får det man betalat för.

Han bör dock självklart inte skriva LEGO i annonser med icke-LEGO, men han är inte den enda som använder större märken för att få folk att hitta till annonser. Man hittar garanterat massor av andra dockmärken om man söker på Barbie också.

marpe

Du brukar inte gilla mina inlägg. Det är helt ok. Läs gärna Skaftes inlägg i tråden.

Själv tycker jag att det är fel att sälja sloban superman-minifigur som Lego för 129 kr. Gör det mig till gnällig besserwisser så får det stå för dig.

Magnus den store

Oj, en snöboll blev till en lavin. Jag hoppas inte jag startat en häxjakt, även om jag är lite besviken på Acke.

Citat från: marpe skrivet 02 maj 2012 11:09
Hmm. Av inläggen ovan att döma verkar Ackes Tradenet inte seriös. Är det fler som har dåliga erfarenheter av  honom? Då kanske vi ska bryta ut det här och lägga i tråd bland oseriösa butiker?
Kanske är han oseriös eller bara lite slarvig. Okunnig verkar han inte vara med tanke på svaret till bjomark77.

Vad jag ogillar är att Lego används för att beskriva Megabloks, Cobi eller liknande när det är antingen eller. Vilseledande minst sagt.

Citat från: marpe skrivet 02 maj 2012 11:53
Eller den här:
http://www.tradera.com/lego-figurer-star-wars-talz-chieftain-thi-sen-fasta-ben-las-texten--auktion_180401_146849162
Han säger att det är
http://www.bricklink.com/catalogItemInv.asp?M=sw264
Fast benen inte går att lossa... Ser inte handlederna lite konstiga ut?

Vad jag kan se finns inte torson nedan i brunt enl BL och BB. Unik?
http://www.tradera.com/lego-figurer-samuraj-ninja-svart-klassisk-ny--auktion_180401_137189825

[bp]973px11 [/bp] och [bp]973px40[/bp]

Jag gissar att figuren kommer från en magnet. Därav är midjan och torson limmade (853130). Om så är fallet tycker jag att det hör till god sed att upplysa om det. Finns en risk att benen är skadade.

Fotot på ninjan är nog bara dåligt. Det står svart i rubriken och det stämmer.

Citat från: marpe skrivet 02 maj 2012 14:19
Ny Dracula? Egen ialla fall.
http://www.tradera.com/lego-figurer-dracula-klassisk-med-fladdermus--auktion_180401_149388660

Vampyr från [bs]1381-1[/bs] med en annan mantel.

Fast det där är i alla fall Lego och då tycker jag att man kan ha överseende med att minifiguren inte är set-korrekt.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

tellblom

Jag har köpt en påse "Äkta Lego" av honom. Vid leverans visade det sig att ca 90% var annat skräp. Han syn på det hela var att det gick ju att bygga med lego så det måste vara lego. 

Jag fick inga pengar tillbaka därifrån.....

Magnus den store

Citat från: tellblom skrivet 02 maj 2012 22:13
Jag har köpt en påse "Äkta Lego" av honom. Vid leverans visade det sig att ca 90% var annat skräp. Han syn på det hela var att det gick ju att bygga med lego så det måste vara lego. 

Jag fick inga pengar tillbaka därifrån.....
Det där är ju bara bedrägligt.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!