Bricklink - Samlingstråd för frågor och tips

Startat av mechamike, 13 januari 2011 11:12

Föregående ämne - Nästa ämne

pehter aka ibbe

Tullen är en avgift för att gynna inhemska varor/handel, i vårt fall inom EU. Därför kan tullsatser skilja rätt ordentligt mellan olika varor och ursprungsland.

Tullavgiften är helt skilt från momsen.

Ev avgifter som fraktfirmor lägger på är för deras hantering av tull och moms. Vissa Ebay auktioner har det redan som en tjänst att det går betala tull och moms direkt, väldigt smidigt går snabbare också.

Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Peter S

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 22 juli 2017 12:50
Tullen är en avgift för att gynna inhemska varor/handel, i vårt fall inom EU. Därför kan tullsatser skilja rätt ordentligt mellan olika varor och ursprungsland.
Det var just ursprungslandet jag tänkte på. Svensktillverkat som sålts till USA som sen säljs tillbaka. Och jag känner till bakgrunden, men det slår fel när man handlar med begagnade varor. Fabriksnya förstår jag...

shiftaltcmd

Tullen går bara på värdet?
Postnord verkar inte vilja försäkra begagnade grejer längre. Har fått frågan ett par tre gånger nu när jag skickat rek med försäkring.
Antar att de inte vill ha tjafset om den övervärderade grejen som försvann/gick sönder.

Icestoffe

En fråga som kanske redan är besvarad, men hinner inte läsa alla 50 sidor just nu.

Hur noga kontrollerar ni era leveranser?
Har upptäckt att det saknades 2 slopas utav 18 av en typ i en beställning. Dock var ju hela beställningen på 2300 bitar så det känns lite som en okej miss. Ingen jättedyr bit heller.

När påpekar ni för säljaren att det är fel i leveransen?

crowwlime_

Citat från: Icestoffe skrivet 27 augusti 2017 15:37

På alla ordrar, dock inte alla "slots". Orkar inte räkna 100st 1x1 tiles, vilket man borde för om det är något det saknas av så är det ju stora slots med små bitar..
Vissa säljare sätter ihop bitarna i små grupper om 5 & 5 eller 10 & 10 osv. Då är det lätt att räkna, och aldrig något som saknas.
Svårt att göra med tiles dock..

//Kråkan

Eigenbrötler

En fråga som kanske redan är besvarad, men hinner inte läsa alla 50 sidor just nu.

Har upptäckt att det saknades 2 slopas utav 18 av en typ i en beställning. Dock var ju hela beställningen på 2300 bitar så det känns lite som en okej miss. Ingen jättedyr bit heller.

Jag som säljare räknar allt, flera gånger. (minst två, tre gånger om de första två inte stämmer överens)
men sedan gör man ju ändå misstag, kanske räknar fel tre gånger och tror det är rätt, eller missar vissa bitar helt, och ibland ser man fel på ordern och skickar 2 bitar istället för 3. (vilket hände nyss)

Jag ser gärna att alla som upptäcker fel, kontaktar mig så skickar jag de saknade bitarna så fort jag bara kan, utan extra kostnad såklart, det är ju mitt misstag.

Men jag har varit med om att säljare skickat helt fel bitar till mig, och när jag påpekat det hela har de bett mig skicka tillbaka de felaktiga bitarna (och jag ska betala frakten tillbaka) och betala frakt (igen) för att de ska skicka de rätta bitarna till mig. vilket inte är OK enligt mig.

De gånger jag råkat skicka fel bitar, har jag låtit köparen behålla bitarna, korrigerat mitt saldofel i lagret och skickat det som saknas i efterhand.
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Magnus den store

Det är sällan som jag orkar bry mig längre, men det beror lite på värdet. Av de cirka 350 beställningar jag gjort är det kanske 25 som det har blivit fel på någon lot - om jag räknat rätt. Det är många, men det är sällan värt tiden att reklamera. Det är bara tre fel som varit kostsamma. Vad jag däremot gör är att jag lägger en notering på butiken ifråga, och då finns det en risk att jag inte handlar därifrån. Jag ger dock inget negativt omdöme.

Vanligaste felet som jag råkat ut för är att jag får fel färg. Det kan vara ett slarvfel från säljarens sida eller ren okunskap. Tyvärr vet jag inte vilket, men det är inte heller intressant att handla från en butik som inte kan färgerna. Senast felet var från en tysk butik. Jag köpte en bit i magenta för 1 euro men fick istället samma bit i dark pink. Jag har tagit för givet att han inte har helt koll på färgerna, så jag lär inte beställa därifrån igen. Vid en handfull tillfällen har jag köpt bitar i metallic silver men istället fått flat silver. Handlar jag mycket i metallic silver frågar jag säljaren först om denne kan se skillnad på nyanserna. Lite tragikomiskt att det ens ska behövas.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

ColA

Jag som har en liten butik både räknar och väger bitarna vid större mängder av en sort! Skulle man mot förmodan göra fel skickar man det som saknas utan kostnad för kunden!
Kan man inte färgerna är man antagligen inte intresserad av Lego och då ska man inte ha en butik kanske...

Köper jag lego på BL köper jag mycket av en bit till något projekt och då väger jag bara vid leverans.

Nybohov Creation Ltd.

Jag räknar ibland, det beror på vad det är för bit, mängden och vem som är säljaren. Senast saknades en av två beställda minifigurer och en av fyra curved slopes. Det kan tyckas vara futtigt att påpeka detta, för värdet är inte stort, men jag tycker att rätt ska vara rätt. Det saknades ju hälften av minifiguren och 25 procent av slopesen.
Max 300; tecken återstår: 211
Bilder i din signatur får inte vara större än 100x40 pixels

Magnus den store

Fråga till er som har en butik: Använder ni en färgkarta eller håller ni färgerna i huvudet?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

ColA

Citat från: Magnus den store skrivet 27 augusti 2017 19:20
Fråga till er som har en butik: Använder ni en färgkarta eller håller ni färgerna i huvudet?

Jag har färgerna i huvudet! Sen dubbel kollar jag ibland på lite olika sätt om det mot förmodan finns några tvivel.

Ashman

Jag räknar inte men om jag ändå upptäcker fel brukar jag inte klaga. Oftast beställer jag lite extra av varje så det gör inget. Men fattas unika eller kritiska bitar så säger jag till. Kan vara unik del till minifig. Upplever att det ofta blir fel på begagnade hela set. Antar att säljare inte orkar sitta och räkna allt. Inte sällan är bitar utbytta och då i fel färg som t ex LBG till ljusgrå.

andreaseldh

Om det saknas bitar i en order brukar jag nöja mig med en rabattkupong på motsvarande värde, om det är en butik där jag handlar ofta.

Beträffande färger kan jag meddela att till min färgkarta [bp]3001[/bp] var alla färger korrekt levererade, till Modulex var en färg fel och till Duplo var 5 färger fel. Jag gissar att det beror på att Modulex är så pass ovanligt, men hur ska jag tolka resultatet när det gäller Duplo? Där verkar det tyvärr som att folk inte bryr sig.

Nybohov Creation Ltd.

Jag är ute efter ett gäng gula armar och antar att det är mer prisvärt att köpa en hel gubbe är enbart armarna (om inte annat får jag ben och huvud på köpet).

Hur hittar jag den billigaste figuren med helgula armar? Gula armar finns till över 1 000 gubbar: https://www.bricklink.com/catalogItemIn.asp?P=981982&colorID=3&in=A
Max 300; tecken återstår: 211
Bilder i din signatur får inte vara större än 100x40 pixels

ColA

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 28 augusti 2017 20:02
Jag är ute efter ett gäng gula armar och antar att det är mer prisvärt att köpa en hel gubbe är enbart armarna (om inte annat får jag ben och huvud på köpet).

Hur hittar jag den billigaste figuren med helgula armar? Gula armar finns till över 1 000 gubbar: https://www.bricklink.com/catalogItemIn.asp?P=981982&colorID=3&in=A

Vill du nya så har jag 15 st av [bp]973pb1890c01[/bp]