Bricklink - Samlingstråd för frågor och tips

Startat av mechamike, 13 januari 2011 11:12

Föregående ämne - Nästa ämne

Kwagge

Citat från: Myko skrivet 03 september 2018 21:38
Citat från: Magnusengstrom skrivet 03 september 2018 21:28
Om din butik är ny så kan du endast använda dom betalningssätt som finns. Dom tog bort alla andra alternativ för något år sedan.

Hmm jaså det var ju inte bra. Då kan jag ha endast Paypal Onsite som alternativ. :(

Kan man inte välja övrigt, o sen skriva vad man har för alternativ där?

Frågor om Lego World Stockholm kan man skicka till mig på admin@lwfanzone.se

Myko

Citat från: Kwagge skrivet 03 september 2018 22:00

Man kan skriva i sina Terms/Fakturan antar jag, men det går inte att lägga till andra alternativ på checkout-sidan.

Jag vet inte om det bryter mot någon Bricklink-regel, men har sett andra göra så när jag handlat.

Kwagge

Citat från: Myko skrivet 03 september 2018 22:03
Citat från: Kwagge skrivet 03 september 2018 22:00

Man kan skriva i sina Terms/Fakturan antar jag, men det går inte att lägga till andra alternativ på checkout-sidan.

Jag vet inte om det bryter mot någon Bricklink-regel, men har sett andra göra så när jag handlat.

Checkout sidan är väl om man kan betala direkt när man checkar ut.

99,9% av mina (Dock få) är betalda med Swish. Jag säljer bara inom Sverige
Frågor om Lego World Stockholm kan man skicka till mig på admin@lwfanzone.se

Myko

Nu har jag med sollans hjälp testat orderrutinen och kontentan blir att nya butiker kommer inte kunna erbjuda swish. Vad ruttet!

Magnusengstrom

Citat från: Myko skrivet 04 september 2018 13:08
Nu har jag med sollans hjälp testat orderrutinen och kontentan blir att nya butiker kommer inte kunna erbjuda swish. Vad ruttet!

Kolla med supporten ifall dem kan sätta igång annan batalning.

https://www.bricklink.com/help.asp?helpID=18

pareriksson

Har du något exempel på butik som har Swish som separat betalningsalternativ? Så vitt jag vet finns inte Swish som eget alternativ överhuvudtaget, utan man får klumpa ihop Swish med, till exempel "Bank Transfer".

Myko

Citat från: pareriksson skrivet 04 september 2018 13:27
Har du något exempel på butik som har Swish som separat betalningsalternativ? Så vitt jag vet finns inte Swish som eget alternativ överhuvudtaget, utan man får klumpa ihop Swish med, till exempel "Bank Transfer".

Nej jag är bara för lat för att skriva utförligare. :) Hittade till slut rätt dokumentation på BL (ska man behöva läsa dokumentation!?) och offsite payments (traditionell paypal, bank transfer, osv) är inte tillgängligt för nya butiker om man inte skriver och frågar (som Magnus säger ovan). Så nu har jag gjort det.

Magnusengstrom

Citat från: pareriksson skrivet 04 september 2018 13:27

Förr fanns det andra alternativen för betalningssätt än paypal och onsite med i listan men dem tog bort dessa alternativ för att det fanns lite oärligt folk som öppnade butik och tog bank transfer och sen inte skickade varorna.

Många äldre butiker har bank transfer och där i har dem skrivit kommentar Swish eller andra mobila betalningar som det landet har.

pareriksson

Citat från: ColA_30 skrivet 21 maj 2018 16:50
Citat från: Gray skrivet 21 maj 2018 16:16
Har någon handlat hos norska Harryland? Skulle vilja veta på vilken ungefärlig nivå frakten ligger på (utan att behöva maila och fråga).

Norge är ju ett ikke EU land så jag tror postnord kommer ta ut avgift/moms därifrån nu utöver frakten... nån får rätta mig om jag har fel.
Hur är det med moms från Norge i nuläget? Jag tänkte beställa från Helge, och kommer under tullgränsen på 1500kr i alla fall. Har någon beställt från Norge nyligen och klarat sig utan att betala extra moms i Sverige? Vilka belopp i så fall?

mortil

Citat från: pareriksson skrivet 21 september 2018 18:44
Har någon handlat hos norska Harryland? Skulle vilja veta på vilken ungefärlig nivå frakten ligger på (utan att behöva maila och fråga).

Norge är ju ett ikke EU land så jag tror postnord kommer ta ut avgift/moms därifrån nu utöver frakten... nån får rätta mig om jag har fel.
Hur är det med moms från Norge i nuläget? Jag tänkte beställa från Helge, och kommer under tullgränsen på 1500kr i alla fall. Har någon beställt från Norge nyligen och klarat sig utan att betala extra moms i Sverige? Vilka belopp i så fall?

Jag fick tull på ett paket på 300 kr så du ska inte ha nån förhoppning. dessutom fick jag det ökända "lösensummanbrevet" 5 dagar efter att det gått ut så posten hade ju skickat tillbaka paketet.  2 gånger på raken hände detta. sen tröttnade säljaren och jag fick pengarna tillbaka .
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

pareriksson

Citat från: mortil skrivet 23 september 2018 22:44
Citat från: pareriksson skrivet 21 september 2018 18:44

Jag fick tull på ett paket på 300 kr så du ska inte ha nån förhoppning. dessutom fick jag det ökända "lösensummanbrevet" 5 dagar efter att det gått ut så posten hade ju skickat tillbaka paketet.  2 gånger på raken hände detta. sen tröttnade säljaren och jag fick pengarna tillbaka .
Aj fan...

insurrection

Jag satt och fyllde vagnen i en butik där jag kände mig osäker på fraktkostnaden, så upptäckte jag att de hade möjlighet till att begära en "quote" om slutpris, så det gjorde jag. Nu ser det ut såhär, betyder "cancelled" det att butiken avslog min förfrågan utan vidare meddelanden?

Eigenbrötler

Citat från: insurrection skrivet 23 december 2018 14:51
Jag satt och fyllde vagnen i en butik där jag kände mig osäker på fraktkostnaden, så upptäckte jag att de hade möjlighet till att begära en "quote" om slutpris, så det gjorde jag. Nu ser det ut såhär, betyder "cancelled" det att butiken avslog min förfrågan utan vidare meddelanden?

Jag gissar att de var för bekväma för att orka bry sig... tyvärr...  :-[
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Svartkrut

Beställde ett ganska ovanligt set till min 15-åring i julklapp på Bricklink från en kille i Tyskland. Det var pyramiden från Pharaohs Quest. Enligt beskrivningen var det used och 99% komplett och bara ett fåtal inessential pieces missing enligt säljaren. Det kom fram precis innan jul och jag orkade inte kontrollera innehållet utan slog bara in paketet och lade det under granen. När barnet ska bygga pyramiden så saknas 3/7 minifigs och de är de mest exklusiva och unika minifigsen som saknas, därutöver saknas några mer vanliga bricks och plates och vissa bitar är utbytta mot andra färger och sorter. Därutöver stinker alltihop som om det använts som askkopp. Kan man kräva att få returnera hela skiten eller är det bara att bita i det sura äpplet och försöka komplettera från annat håll? Känner mig både upprörd och dum i huvudet just nu. Skulle ha frågat mer specifikt vad som saknades, men tycker säljarens beskrivning är väl magstark att kalla ett set för 99% komplett när 3 exklusiva minifigs som alla kostar över 200 kr styck saknas.

Dark_Link

Citat från: insurrection skrivet 23 december 2018 14:51

Om jag inte missminner mig så canclas quotes automatiskt efter några dagar. Så kan ju berott på inaktivitet.