Olika tekniker SNOT och dylikt

Startat av MicroByggare, 27 mars 2013 17:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Peter S skrivet 08 december 2016 10:16

Det ser ju bra ut på bild, men vad händer när den lilla 1x1-hörnpanelen börjas rotera? Tror man måste hitta ett system med flera fästpunkter för att det ska bli stabilt. Och det verkar också kräva en upphöjd bana för att fungera...
Jag är sugen att testa – tror att äldste sonen inte har någon emot att jag lånar några bitar.

Jag tror nog att hörnpanelen sitter ganska bra.

Jag är rätt säker på att hela banan inte behöver vara upphöjd.
Max 300; tecken återstår: 211
Bilder i din signatur får inte vara större än 100x40 pixels

byStfn

Jag testbygger lite på jobbet och trots att vi inte har så nya bitar och således inte hörnbiten så funkar inte ovanstående korsning med [bp]2878c01[/bp]. Den åker ner mellan panel-bitarna. Testade även med gamla staket som är lite fetare men med samma dåliga resultat.

Angående upphöjningen så måste panelerna sitta på jumpers och således måste banan upp en plate från marken.

Peter S

Citat från: Magnus den store skrivet 08 december 2016 12:10
Citat från: Peter S skrivet 08 december 2016 10:16
Det ser ju bra ut på bild, men vad händer när den lilla 1x1-hörnpanelen börjas rotera? Tror man måste hitta ett system med flera fästpunkter för att det ska bli stabilt. Och det verkar också kräva en upphöjd bana för att fungera...

Borde gå att lösa med [bp]91501[/bp]. Finns dock inte i dbg.
Först tänkte jag att det inte gick eftersom flänsarna måste kunna gå förbi, men om man flyttar ut den korta rälsbiten en stud, så går det nog. Det vore också bra ifall man satte bitarna på en Technic-brick eller liknande som man kan fästa ovanpå med en halv studs förskjutning. Ack ibland önskar jag att alla knoppar vore technic-knoppar med hål i (men då skulle LEGO-loggan försvinna, så det är nog lönlöst att hoppas på).

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: byStfn skrivet 08 december 2016 14:22
Jag testbygger lite på jobbet och trots att vi inte har så nya bitar och således inte hörnbiten så funkar inte ovanstående korsning med [bp]2878c01[/bp]. Den åker ner mellan panel-bitarna. Testade även med gamla staket som är lite fetare men med samma dåliga resultat.

Angående upphöjningen så måste panelerna sitta på jumpers och således måste banan upp en plate från marken.
Det finns tydligen en lösning:

Train Track Crossover Ver2 Crossing only by Miro Dudas, on Flickr

Jag tror att tågen orkar en liten stigning upp mot krysset.

byStfn

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 08 december 2016 16:43

Den gjorde han nu, efter att jag noterat det :P

Jag tror att tågen orkar en liten stigning upp mot krysset.
Ah, det var så du menade. Trodde du syftade på ett annat sätt att bygga på.. :)

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: byStfn skrivet 08 december 2016 17:00

Den gjorde han nu, efter att jag noterat det :P

---
Äsch, jag läste inte inläggen.  :-[

Godtfred

Har byggt någonting i stilen på bilden. Allting ska tryckas ihop mellan de två blåa bitarna. Funkar bra i LDD, men i verkligheten går det sämre. Man får trycka rejält och det knakar och känns inte bra. Biten i mitten blir helt enkelt lite för lång för att det ska gå bra. Med bara en plate på plats så buktar allting lite. Vilken bit/mått är det som inte är inom systemet riktigt? Eller är det så att förr eller senare blir så eftersom det finns små glapp här och där inbyggt i dimensionerna...?

Studley Heinsbergen

Citat från: Godtfred skrivet 12 december 2016 18:54
Har byggt någonting i stilen på bilden. Allting ska tryckas ihop mellan de två blåa bitarna. Funkar bra i LDD, men i verkligheten går det sämre. Man får trycka rejält och det knakar och känns inte bra. Biten i mitten blir helt enkelt lite för lång för att det ska gå bra. Med bara en plate på plats så buktar allting lite. Vilken bit/mått är det som inte är inom systemet riktigt? Eller är det så att förr eller senare blir så eftersom det finns små glapp här och där inbyggt i dimensionerna...?

Det ska gå - tio plates tjocklek = fyra studs bredd. Är bitarna helt nya? Finns det någon liten deformation någonstans som ställer till det? Tycker att systemet ser för litet ut för att toleranserna ska ställa till det...

Magnus den store

Citat från: Godtfred skrivet 12 december 2016 18:54

Har också märkt det när jag använt fyra långa plates. Har provat med längre plates, 8-12 studs, och då blir det enklare.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

AndersI

Höjden på 3 x brick + plate = 3 x 24 + 8 = 80 LDU +- toleransen från 4 bitars utsida
Längden på 4 studs plate = 4 x 20 = 80 LDU +- toleransen för en enda bits insida

Det går säkert att prova fram exemplar av bitarna som gör att det passar, under förutsättning att plus och minus är jämnt fördelade, men det blir ett sabla letande...

Edit: Glömde oplanhet, smuts och skador på ytan - varje liten förändring i ändytorna bidrar ju till att skarvarna inte är perfekt täta, alltså längre bygge ju fler skarvar.

Godtfred

Det verkar inte vara något toleransfel. Samma systematiska fel när jag testar olika bitar av olika färger och ålder. Sätter jag dit längre plates blir det lite bättre. Bricks på sidorna funkar ganska bra, men de flexar å andra sidan mer så krafterna minskar. Ingen skillnad med andra typer av SNOT-bitar som tex Travis-biten.

torso

Svaret finns på sida 2: http://bramlambrecht.com/tmp/jamieberard-brickstress-bf06.pdf. Sidoknoppen sitter 3,92 mm från toppen, inte 4 mm som man naivt skulle gissa. Vänder man klossarna mot varandra på detta sätt så blir det alltså 0,12 mm för långt mellan knopparna.

Godtfred

Tack, då ligger inte felet hos mig och just mina (naiva) bitar. Då är ju bara frågan: Varför är det 3.92mm isf 4mm? Och, varför funkar det i LDD?

torso

Det kan jag inte svara på. Jag har också misslyckats bygga på det sättet.

Peter S

Citat från: torso skrivet 12 december 2016 20:46
Svaret finns på sida 2: http://bramlambrecht.com/tmp/jamieberard-brickstress-bf06.pdf. Sidoknoppen sitter 3,92 mm från toppen, inte 4 mm som man naivt skulle gissa. Vänder man klossarna mot varandra på detta sätt så blir det alltså 0,12 mm för långt mellan knopparna.
Alltså jag har en fråga angående denna presentation:
På sidan 24 finns exempel på illegal: en 2x2-tile klämd i en 1x1tile med clip.
På sidan 32 finns exempel på legal: en 1x2-tile klämd i en 1x1 plate med clip.
Vad är skillnaden? Förväntas man kunna dessa små toleransskillnader som skiljer legal från illegal?