Olika tekniker SNOT och dylikt

Startat av MicroByggare, 27 mars 2013 17:23

Föregående ämne - Nästa ämne

torso

Citat från: Peter S skrivet 12 december 2016 22:56
Alltså jag har en fråga angående denna presentation:
På sidan 24 finns exempel på illegal: en 2x2-tile klämd i en 1x1tile med clip.
På sidan 32 finns exempel på legal: en 1x2-tile klämd i en 1x1 plate med clip.
Vad är skillnaden? Förväntas man kunna dessa små toleransskillnader som skiljer legal från illegal?

Det ska föreställa en 2x2 plate. Den saknar grove.

lindyhep

Är inte själva clip-delen på de båda olika utformad? Finns ju flera olika clip-varianter.

Magnus den store

Citat från: torso skrivet 12 december 2016 23:02
Citat från: Peter S skrivet 12 december 2016 22:56
Alltså jag har en fråga angående denna presentation:
På sidan 24 finns exempel på illegal: en 2x2-tile klämd i en 1x1tile med clip.
På sidan 32 finns exempel på legal: en 1x2-tile klämd i en 1x1 plate med clip.
Vad är skillnaden? Förväntas man kunna dessa små toleransskillnader som skiljer legal från illegal?

Det ska föreställa en 2x2 plate. Den saknar grove.

Clippet i det andra exemplet bör ju ha en bättre förmåga att böja sig, medan det första klippet är mindre elastiskt p.g.a mer gods.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Peter S

Köper direkt att det är en skillnad ifall det finns grove eller inte. Men skillnader i clipets utformning och deformering vet jag inte... diametern på clipet är ju detsamma.
Intressantast är dock att det finns flera tolkningar och att det borde vara ännu tydligare vad TLG anser vara illegal. Härmed tar jag tillbaka mina påståenden om att o0gers Coruscant Pursuit skulle ha en illegal koppling fram, för tilen har groove. Vet dock inte att jag sett det i ett officiellt bygge.

o0ger

Citat från: Peter S skrivet 13 december 2016 06:12
Köper direkt att det är en skillnad ifall det finns grove eller inte. Men skillnader i clipets utformning och deformering vet jag inte... diametern på clipet är ju detsamma.
Intressantast är dock att det finns flera tolkningar och att det borde vara ännu tydligare vad TLG anser vara illegal. Härmed tar jag tillbaka mina påståenden om att o0gers Coruscant Pursuit skulle ha en illegal koppling fram, för tilen har groove. Vet dock inte att jag sett det i ett officiellt bygge.

Senast jag såg det var i [bs]31045[/bs], men första gången jag såg det var i Helicarriern.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Teabox

Citat från: Peter S skrivet 13 december 2016 06:12

Jo, det är skillnad på clip och clip. Både i design och i vilken plast som används. Den nya [bp]15712[/bp] är designad att flexa mer än den gamla [bp]2555[/bp] och en minifig-hand är gjord i en mjukare plast. Därför går dessa bitarna inte lika lätt sönder när man sätter en tile i dem och till följd blir tekniken legal när de används.

15712 utvecklades som respons på att folk byggde illegalt i sina MOCs och TLG gillade inte att folk tog sönder sina bitar :)

Superkalle

Kan bara hålla med tidigare talare om nya 15712 jämfört med 2555.

Dessutom: 2555 var gjuten i ABS, 15712 är gjuten i PC. Minifig-händerna är i POM.

Starkt: ABS
Starkare: PC
Starkast: POM (Polyoxymethylene)

Kryssaxlar är också gjorda i POM eftersom det har bonusegenskapen att det har låg friktion (nyper inte som t ex PC mot PC).

Appropå minifighänder. Guldpengarna är utformade så att två stycken skall kunna klämmas fast i en hand. Hepp!

andreaseldh

Citat från: Superkalle skrivet 17 december 2016 17:35
Kryssaxlar är också gjorda i POM ...

Jag har alltid upplevt de nya gula axlarna ljusare i nyansen än paneler och balkar. Kan det bero på att det rör sig om olika plastmaterial?

o0ger

Upptäckte detta av en slump igår:

Wedge plates in panel framing by o0ger, on Flickr

Alltså att om man vrider 4 st 3x3 wedgeplates 45 grader så passar de in i en "låda" med kanter av paneler.

Sheo gjorde mig uppmärksam på att det bara funkar med den nya typen av 1x4-paneler (https://rebrickable.com/parts/15207) som är lite tunnare. Visste inte ens att det fanns två varianter.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: o0ger skrivet 23 januari 2017 14:31
---

Sheo gjorde mig uppmärksam på att det bara funkar med den nya typen av 1x4-paneler (https://rebrickable.com/parts/15207) som är lite tunnare. Visste inte ens att det fanns två varianter.
Det kanske förklarar varför det går så olika bra att göra trappor i Micropolis?
Max 300; tecken återstår: 211
Bilder i din signatur får inte vara större än 100x40 pixels

o0ger

Marginalen i mitt fall blev 0,86 LDU. Alltså 0,34 mm :) Så jag skulle säga att det passar ganska perfekt.

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 23 januari 2017 15:25
Det kanske förklarar varför det går så olika bra att göra trappor i Micropolis?

Det kan absolut bero på det. Detta gäller dessutom bara 1x4 panel vad jag vet. Vet inte om det är samma för 1x2 panel.

Illuwatar

Frågan är bara hur man kan hitta "rätt" på BL? De verkar inte göra skillnad...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

o0ger

Citat från: Illuwatar skrivet 23 januari 2017 21:02

Vilket mysterium. BL har bara en variant. Men skillnaden är ju ganska stor:

Magnus den store

Citat från: o0ger skrivet 23 januari 2017 22:30
Citat från: Illuwatar skrivet 23 januari 2017 21:02

Vilket mysterium. BL har bara en variant. Men skillnaden är ju ganska stor:

Med tanke på hur svårt en del säljare har på att se skillnad på en del andra bitar/färger är det kanske lika bra.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

o0ger

Jag letade lite bland mina 1x4-paneler och kunde faktiskt hitta båda varianterna. Jag byggde en trädplantering enligt min teknik ovan. Ser ni skillnaden i tjocklek?