Olika tekniker SNOT och dylikt

Startat av MicroByggare, 27 mars 2013 17:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Lordflintstone

Citat från: Lordflintstone skrivet 01 mars 2017 10:08
Kollade lite snabbt och hittade dessa!
Tar dock i mot lite att förstöra Lego, men men det får offras för nyfikenhetens skull
Inte jätte lätt med svärmors verktyg!

stej123

Citat från: Lordflintstone skrivet 01 mars 2017 10:39
Tar dock i mot lite att förstöra Lego, men men det får offras för nyfikenhetens skull

Är det sånt här som kallas Gore?

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Lordflintstone skrivet 01 mars 2017 10:39
Äger hon enbart en slägga?
Max 300; tecken återstår: 211
Bilder i din signatur får inte vara större än 100x40 pixels

BeO

Det skär i mitt Legohjärta att se dessa bilder  :-\

Lite frågor runt detta, som säkerligen finns besvarade någon annanstans  ::) men min nyfikenhet är väckt.

-Är det ok att ta sönder legobitar för att komma åt enskilda komponenter, som i exemplen ovan?
-Vad skiljer denna metod mot att t ex kapa en [bp]4081b[/bp] och enbart använda den runda delen för att göra en vändning? Inte tekniskt då då det blir lite olika resultat, men vad som är accepterat eller ej. I båda fallen handlar det om att permanent ta sönder befintliga Legobitar.
-Om en intern del identifierats, återigen som exemplen ovan, kan det då vara ok att hitta en icke Lego komponent som har precis samma mått för att på det sättet inte behöva utföra en massavrättning på gamla klassiska bitar som ej längre tillverkas? Jag misstänker att det inte ens står Lego på dessa bitar.

Som sagt, bara nyfiken på vad den allmänna opinionen är gällande detta :)

Magnus den store

Citat från: BeO skrivet 02 mars 2017 11:59
Lite frågor runt detta, som säkerligen finns besvarade någon annanstans  ::) men min nyfikenhet är väckt.
Finns en hel tråd:

http://www.swebrick.se/index.php?topic=5682.0

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Silence101

Citat från: o0ger skrivet 28 februari 2017 13:06
Citat från: Silence101 skrivet 28 februari 2017 12:37
Kan man göra nåt med [bp]3149c01[/bp] också?
Kanske till och med är samma bit?
Den lilla biten som håller ihop "gångjärnet"
Ja, den tekniken är "känd" sedan innan: http://swooshable.com/snot/old-hinge-bushing

Vet dock  inte om det är samma bit. Det kan det ju vara.

Jodå, det är samma mått på hinge-biten som på den mittersta långa i 2x4 biten.
JAg var tvungen att testa och mäta.
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

o0ger

-Är det ok att ta sönder legobitar för att komma åt enskilda komponenter, som i exemplen ovan?
Ok? För vem? Det beror på vem du frågar antar jag. I filmen visades att det är möjligt att ta isär biten utan att förstöra den.

-Vad skiljer denna metod mot att t ex kapa en [bp]4081b[/bp] och enbart använda den runda delen för att göra en vändning? Inte tekniskt då då det blir lite olika resultat, men vad som är accepterat eller ej. I båda fallen handlar det om att permanent ta sönder befintliga Legobitar.
Samma sak här. Om du vill förstöra legobitar så är det okej tycker jag. Om man inte vill så slipper man.

-Om en intern del identifierats, återigen som exemplen ovan, kan det då vara ok att hitta en icke Lego komponent som har precis samma mått för att på det sättet inte behöva utföra en massavrättning på gamla klassiska bitar som ej längre tillverkas? Jag misstänker att det inte ens står Lego på dessa bitar.

Nej, det är ju just att biten är tillverkad av företaget LEGO som är grejen.

Dina frågor handlar om vad som är okej, och det är som sagt upp till dig själv. Om man ska vara med i en tävling så brukar inte trasiga eller modifierade bitar tillåtas. Får man ta isär en bit? Tex, är det tillåtet med minifig-händer? Eller en spak utan spakens bas? Dessa bitar levereras aldrig lösa av TLG utan sitter alltid hop med en annan del.

Men det är en bra idé att titta i Purism-tråden som länkas till här ovan.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

BeO

Tackar för dit svar, o0ger :) Ska läsa tråden.

o0ger

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Godtfred

Varför fortsatte de inte och tryckte ihop en hel dodekaeder?

o0ger

Citat från: Godtfred skrivet 10 mars 2017 13:25
Varför fortsatte de inte och tryckte ihop en hel dodekaeder?
Kanske inte passar ihop? Han gjorde en Ikosaeder: http://www.newelementary.com/2017/02/nexogon-lego-part-icosahedron.html

o0ger

swestar

Mina Egna Byggen
flickr

Magnus den store

Provbyggde lite under några minuter och det känns som en bra metod för att förstöra gångjärnen. Passformen är väldigt tight.  :-\ Snottad stud hamnar dock i halvstuds förskjutning i  jämförelse med uppåtvänd stud. Det förhållandet kanske kan nyttjas på något sätt.

Magnus den store

Gjorde en bild på vad jag menar. Måttsatt med LDU.