Olika tekniker SNOT och dylikt

Startat av MicroByggare, 27 mars 2013 17:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Stigge72

Hej Vilse i tan-kakan,

Jag tycker att din egen idé med slangar låter bra. Själv är jag lite osäker på om de tunna slangarna finns i tan, men annars är det den lösning som känns närmast för mig, men någon form av clip-bit i vardera änden.

Alternativet är att alla minifigar som går förbi på trottoaren får varsin [bp]4094[/bp]...  ;)

Lycka till!

Skafte

Tack Stigge! Hose 3mm finns i 10, 11 och 16L, men bara enstaka i set från 00-talet. De skulle dessutom sticka ut för mycket från väggen med en vanlig clip. Har kikat på dinosvansen [bp]40379[/bp], men den är lite tjock och fel i formen. Windscreen [bp]62360[/bp] är för liten.

Jag har gått igenom alla bitar som finns i tan på BL, och gillar ingen. Det jag hoppas på är att någon skall säga "men använd en sån här, två såna här i två såna här och snotta dem i såna här". Om ni fattar vad jag menar.  ::)

Myko

Hose, Soft Axle skulle väl se bäst ut, men finns nog inte i tan. Fästs också med clip. Man kan nog få den närmare väggen med en snottad clip tile istället för vanlig plate med clip.

Skafte

Citat från: Myko skrivet 24 september 2018 12:48
Hose, Soft Axle skulle väl se bäst ut, men finns nog inte i tan. Fästs också med clip. Man kan nog få den närmare väggen med en snottad clip tile istället för vanlig plate med clip.

Jag har varit inne på den också, men som sagt, inte tillverkad i tan.

Bifogar några byggbilder. Föredrar den med vita tiles just nu, eftersom jag har såna...

Edit:la till fotot på det riktiga huset här också, eftersom den var på förra sidan. Givetvis skall jag hitta på någon sorts krusidull i de nedre ändarna så att det ser bättre ut.

AndersI

Bågen ser ju precis ut som en böjlig axel, men de verkar inte finnas i tan. Hose, rigid, 3mm, 16 L ska dock finnas i tan - [bp]75c16[/bp]. Borde kunna komma ganska nära väggen med lite kreativa headlight brick? Man kan också använda technic brick och snöre för att bli tightare...

Skafte

Jo, men de kostar 35-40 spänn styck och jag behöver 32 st. Lite mycket för en nästan-lösning...

AndersI

Den informationen hade vi inte när vi letade åt dig - aja baja! Du frågade bara efter "lösningar", inte "lösningar, med vissa bivillkor"...
:-)

Jag misstänker att du får måla om huset i LBG...

Peter S

På bilden ser det mer ut att vara ett vitt hus. Är du säker på att du vill göra det i tan? Tänk på Uppsala Slott som gjordes grisrosa... allt går!

Skafte

Citat från: Peter S skrivet 24 september 2018 21:12
På bilden ser det mer ut att vara ett vitt hus. Är du säker på att du vill göra det i tan? Tänk på Uppsala Slott som gjordes grisrosa... allt går!

Huset är numera medium blue med vita detaljer, men som jag skrev är jag ute efter ett tidigare skede i husets liv när det var tan/tan. :-)

Peter S

Citat från: Skafte skrivet 24 september 2018 21:54
Citat från: Peter S skrivet 24 september 2018 21:12

Huset är numera medium blue med vita detaljer, men som jag skrev är jag ute efter ett tidigare skede i husets liv när det var tan/tan. :-)
OK, missuppfattade det...

Larry Lars

Intressant problem. Lite svårt att se hur det blir på ett helt hus, men jag tror på de grå makaronerna. Oroa dej inte för färgavvikelsen. Den kommer ge väggen liv och det kan ge känslan av skuggan från bågen och synas bättre och bryta av mer än vad något i tan skulle göra.

Detaljen du är ute efter känns som en sådan som inte behöver vara exakt bara det finns något som representerar originalbågen.  Jag tror det även skulle kunna fungera med en ensam vinklad makaron som en lite försiktigare båge om helbågen känns för plottrig med många fönster.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Skafte

Bra input, tack!

Det är bra jäkla beigt som det är, alltså, skulle kunna må bra av ett färgavbrott. Den finns ju i MDF också, tilebågen, men inte tillräckligt många hos färre än sju olika säljare, och 10-12 spänn styck... Kanske får knalla in på BaP och se om den finns där. Edit: den finns, inte MDF just nu, men de andra färgerna ligger på 2-3 spänn.

Skall experimentera med en ensam båge!

AndersI

Citat från: Larry Lars skrivet 25 september 2018 20:39
Detaljen du är ute efter känns som en sådan som inte behöver vara exakt bara det finns något som representerar originalbågen.  Jag tror det även skulle kunna fungera med en ensam vinklad makaron som en lite försiktigare båge om helbågen känns för plottrig med många fönster.
Bra synpunkt! Som med pixel art - bara antydan att det finns nåt där kan vara bättre än ett klumpigt försök att avbilda en alltför detaljerad verklighet.

Synd att inte det bågformade fönstret finns som heltäckande bit...

robinnilsson403

Citat från: AndersI skrivet 26 september 2018 12:16
Citat från: Larry Lars skrivet 25 september 2018 20:39
Bra synpunkt! Som med pixel art - bara antydan att det finns nåt där kan vara bättre än ett klumpigt försök att avbilda en alltför detaljerad verklighet.

Synd att inte det bågformade fönstret finns som heltäckande bit...

Det beror väl på vilken arch man använder? Finns väl någon snarlik där fönstret passar.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

AndersI

Hela vitsen just här är att inte passa, så att det blir en skuggad båge...