Olika tekniker SNOT och dylikt

Startat av MicroByggare, 27 mars 2013 17:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Skafte

Ja, och den hade behövt vara 6 studs bred och inte 4...  :)

Hmmm...

En och ett par kanske kan bli nåt...

insurrection

Hej Snotexperter!

Håller på med en byggnation där det skulle underlätta väldigt mycket om man kunde konstruera någon sorts block med måtten 36x34mm (90x85 LDU, även 90x84 eller 90x86 LDU skulle kunna vara okej). Sidorna kan inte ha utstickade studs eller annat (hål däremot okej). Undersidan på blocket kan vara rörig, toppen vill jag däremot ha slät eller med studs. Är detta öht görbart?

o0ger

Citat från: insurrection skrivet 20 januari 2019 03:20
Hej Snotexperter!

Håller på med en byggnation där det skulle underlätta väldigt mycket om man kunde konstruera någon sorts block med måtten 36x34mm (90x85 LDU, även 90x84 eller 90x86 LDU skulle kunna vara okej). Sidorna kan inte ha utstickade studs eller annat (hål däremot okej). Undersidan på blocket kan vara rörig, toppen vill jag däremot ha slät eller med studs. Är detta öht görbart?

90 LDU och 85 LDU går att få till. Men inte tillsammans. (tror jag)

1 LDU = 0,4 mm

1 brick width = 20 LDU      
1 brick height = 24 LDU      
1 plate = 8 LDU      
1/2 plate = 4 LDU      

Hinge plate height = 2,5 LDU (1 mm)
Hinge brick height = 21,5 LDU (8,6 mm)

90 LDU: fyra hingebricks och en plate (21,5 + 21,5 + 21,5 + 21,5 + 8 = 90) Lycka till att få ihop det bara :)
90 LDU: fyra hinge plates, tre bricks och en plate (2,5 + 2,5 + 2,5 + 2,5 + 24 + 24 + 24 + 8)

85 LDU: två hinge plates, tre bricks och en plate (2,5 + 2,5 + 24 + 24 + 24 + 8)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

insurrection

Citat från: o0ger skrivet 20 januari 2019 11:24
Citat från: insurrection skrivet 20 januari 2019 03:20
Hej Snotexperter!

90 LDU och 85 LDU går att få till. Men inte tillsammans. (tror jag)

1 LDU = 0,4 mm

1 brick width = 20 LDU      
1 brick height = 24 LDU      
1 plate = 8 LDU      
1/2 plate = 4 LDU      

Hinge plate height = 2,5 LDU (1 mm)
Hinge brick height = 21,5 LDU (8,6 mm)

90 LDU: fyra hingebricks och en plate (21,5 + 21,5 + 21,5 + 21,5 + 8 = 90) Lycka till att få ihop det bara :)
90 LDU: fyra hinge plates, tre bricks och en plate (2,5 + 2,5 + 2,5 + 2,5 + 24 + 24 + 24 + 8)

85 LDU: två hinge plates, tre bricks och en plate (2,5 + 2,5 + 24 + 24 + 24 + 8)

Stort tack! Är dock inte 100 på vad som avses med hinge bricks/hinge plates? BL-länk?

Edde

Citat från: insurrection skrivet 20 januari 2019 12:11
Stort tack! Är dock inte 100 på vad som avses med hinge bricks/hinge plates? BL-länk?

[bp]6134[/bp] är ungefär 2,5-2 LDU tjocka, biten de sitter fast i är således 2,5-2 LDU lägre än en vanlig brick.

o0ger

Citat från: insurrection skrivet 20 januari 2019 12:11

[bp]6134[/bp] och [bp]3937[/bp]
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Smart:

Filling fractional stud x 1 plate gaps by Blake Foster, on Flickr

CiteraI was at first annoyed that these tiles have the corners clipped off, but then I realized that it's roughly half a plate that is clipped off. That means that in cases where just the edge is showing, we can chain these things together to fill a gap that is one plate thick by a fractional number of studs. The first frame shows an example, viewed from the side as intended. Note that there are four plates SNOTed in the middle, not the usual five plates that would give you a two stud gap.

o0ger

I New Elementarys genomgång av [bs]10281[/bs] Bonsai Tree går de igenom hur [bp]30166[/bp] kan användas för att bygga vinklar. Den är ju helt otroligt användbar! 

https://www.newelementary.com/2020/12/lego-2021-review-10281-bonsai-tree.html

Larry Lars

Satt och laborerade med SNOT i LDD och upptäckte att en bit bland de senare årens tillskott, [bp]23969[/bp], ju är en förträfflig hjälp i sammanhanget.

Den löser problemet med att emot varandra sidoliggande tiles ju ger ett utseende som bryter en yta samt även avslöjar vilken teknik som används. Och till skillnad från tidigare små paneler, eller "cheese slopes",så behöver ju inte denna visa fula glipor av rundade hörn.

Ytterligare en fördel är ju att med denna bit kan man låta mötande sida ha sidoliggande studs.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

o0ger

Exakt, den fyller ett tomrum som öppnades när LEGO slutade tillverka paneler med vassa hörn.

Magnus den store

Panelen [bp]23969[/bp] är klart ett underskattat guldkorn som jag använder av den anledningen. Har också använt den i kombination med förskjutning. Märkte nyligen att den passar som ryggstöd till CS-figurer, då den har bra passform till [bp]3838[/bp].
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Larry Lars skrivet 09 mars 2021 13:27
Satt och laborerade med SNOT i LDD och upptäckte att en bit bland de senare årens tillskott, [bp]23969[/bp], ju är en förträfflig hjälp i sammanhanget.

Den löser problemet med att emot varandra sidoliggande tiles ju ger ett utseende som bryter en yta samt även avslöjar vilken teknik som används. Och till skillnad från tidigare små paneler, eller "cheese slopes",så behöver ju inte denna visa fula glipor av rundade hörn.

Ytterligare en fördel är ju att med denna bit kan man låta mötande sida ha sidoliggande studs.

Har du några exempel att visa upp?
Max 300; tecken återstår: 211
Bilder i din signatur får inte vara större än 100x40 pixels

Larry Lars

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 09 mars 2021 18:40

Inte än riktigt, men de exempel Magnus den store hade på just den biten var ju bra.
Jag har ännu en gång trasslat in mig i tanke-experiment kring tekniker för korsvirke. :)
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

andreaseldh

Citat från: Magnus den store skrivet 09 mars 2021 18:11
Panelen [bp]23969[/bp] är klart ett underskattat guldkorn som jag använder av den anledningen. Har också använt den i kombination med förskjutning. Märkte nyligen att den passar som ryggstöd till CS-figurer, då den har bra passform till [bp]3838[/bp].

I samtliga exempel på din bild har du använt [bp]23969[/bp] som en Modulex-tile, alltså en kloss med slät ovansida. Kan man även använda den som antistud, exempelvis byta den ena mot en vanlig kloss i detta bygge? Jag har tyvärr ingen att provbygga med själv.

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Larry Lars skrivet 09 mars 2021 18:54
Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 09 mars 2021 18:40

Inte än riktigt, men de exempel Magnus den store hade på just den biten var ju bra.
Jag har ännu en gång trasslat in mig i tanke-experiment kring tekniker för korsvirke. :)

Ah, jag såg inte Magnus inlägg förrän nu! Fina exempel.

Bulkbit 2023!
Max 300; tecken återstår: 211
Bilder i din signatur får inte vara större än 100x40 pixels