Uppdatering från Ambassadören

Startat av mechamike, 02 april 2015 13:50

Föregående ämne - Nästa ämne

mechamike

Tänkte det var dax för lite livstecken från ambassadören.
Min tid rinner iväg och jag hinner sällan med att posta så frekvent som förr här på Swebrick.

Vad gör en Ambassadör?

Som Ambassadör är man länken mellan LUG (Lego user Group) i det här fallet Swebrick och Lego. I samma veva som Ras74 lämnade och jag tog över förändrade Lego CEE teamet till viss mån upplägget och skapade en ny plattform.
Man är inte längre Lego Ambassadör utan LUG ambassadör , Dock ingår vi LUG ambassadörer i något som heter Lego Ambassador Network (LAN)

Alla frågor mellan Lego och Swebrick ska kanaliseras över Ambassadören.
Här på Swebrick är det jag Mechamike som är ambassadör för vår LUG, men även några av mina kollegor från andra LUG'ar är aktiva här (och även dom har titeln ambassadör i sin profil).

Vad gör man då rent praktiskt? Jo man ansvarar för att söka stöd från Lego för vår LUG och för våra event och andra idéer. (Moduverse tex , där vi fått igenom att köpa in material för att kunna bygga på en gemensam standard.)
Vårt stöd bestäms av hur aktiva vi är och hur många vi är, data som ambassadören samlar in med god hjälp av andra och delger Lego.
Lego behöver lång framförhållning och har en bunt blanketter att fylla i för olika ändamål. Under hösten och våren har vi sökt stöd för en del olika arrangemang, (,Värt att veta att man bör vara ute rätt många månader innan, mellan 7-4 månader beroende på vilket stöd som man söker. Vi har dock lyckats ta oss förbi det hindret som tur är i åtminste ett fall ::))

Ambassadören är även den som ordnar så att Lego och Swebrick kan träffas, Vi försöker träffa Lego vart annat år för att stämma av läget och berätta för Lego vad vi gör på plats i Billund, med oss tar vi förrutom styrelse och staff även andra medlemmar som fört Swebrick och AFOL Sverige framåt.  I år är det dags igen och en del av tiden har ägnats till att få till detta.

Förrutom att posta länkar till undersökningar från Lego här på Swebrick och försöka hålla sig uppdaterad med såväl Swebrick som en del andra community's hänger jag även på https://lan.lego.com.

Lego Ambassador Network plattformen är långt ifrån så smidig som Swebrick forumet och saknade många av de mest basala funktionerna
från början, något som snabbt gjorde arbetet där tungrott och oöverskådligt, det har skett en del förbättringar ,men det finns mycket att göra , och den stora räddningen är nog att väldigt få av de 200 Ambassadörerna faktiskt postar i någon större mängd.

På Lego Ambassador Network förväntas man för att få vara kvar som ambassadör ur Legos perspektiv ta aktiv del och bidra i våra nuvarande arbetsgrupper:
CEE Community Research & Stategy
" This workgroup explores the LEGO hobby and the AFOL community seen from the users' perspective."

Saker som diskuteras är tex Vad är en AFOL , varför blev man en AFOL, hur ser Dark age ut?
Mycket mjuka frågor..

LEGO User Group Adminstration2 best practice
" This workgroup is to discuss and document best practices on how to organize and administrate a LEGO User Group."
Saker som diskuteras är tex Vem/Vad är en LUG medlem? Hur organiserar man en LUG, hur drivs den hur ser ekonomin ut. Vilka policys har en LUG,  vilka regler följer man?

AFOL Event Administration (Best Practices)
"This Work Group (WG) focuses on best practice sharing among the recognized LEGO® User Group (RLUG) community in regards to executing and administrating adult fan of LEGO (AFOL) driven events. Although there are a variety of events this particular WG will be focusing on what the LEGO Group defines as "AFOL Exhibitions" or events that focus on sharing unique LEGO built models with a public audience. These events are physically orchestrated by members of an RLUG by interacting directly with guests on-site."

Här delar vi mest av oss av våra erfarenheter kring event , vad som funkar vad som inte funkar..

Online RLUG Support 2016

"Evaluation of current support structure and ideas for future support from 2016,"

Det här ämnet är nog mer intressant för tex Copmike som är ambassadör för Eurobrick's. Swebrick räknas som en physical lug.
Men det pratas om hur man ska få till ett bra supportprogram även för rena online LUG's och vad man kan göra med suppporten.

Utöver dessa arbetsgrupper (som kommer och går) har man tex haft arbetsgrupper kring LUGBulk. Det är en hel del andra "topics" som diskuteras i "forumsdelen" (ingen uppdelening alla ämnen rakt upp och ner i en enda lång lista).
Mest är det praktiska saker kring tex stödet från Lego, Lugbulk. Ambassadörsforumet är inte ett forum för att anmäla fel på produkter eller be om 9V eller att Classic space ska återvända (även om vissa försöker) utan mer en info kanal mellan LUG:ar och mellan LUG:Ar och Lego.

Det har varit mycktet prat om att programmet för LUG Showcase Displays gjorts om, och inte direkt till fördel för deltagande LUG's AFOL's , nu har vi ingen Lego brand store så jag har bara hållt mig informerad om vilka regler som gäller framgent för monterbyggande i butiker.
Lego har förändrat en del saker som främst slagit mot Nord Amerika som inte varit helt uppskattade därifrån. (det är slut med reapriser på Exklusives och hard to get set tex.. så ingen mer UCS på Black Friday till halva priset.)

Nytt är även att som Ambassadör får man inte vara med i NDA projekt (Non-Disclosure-Agreement) jag får bara vagt veta vad för av AFOL man  söker och till ungefär vad., sen är det min uppgift att hitta lämpliga kandidater till dessa.  Lego vill ibland ha hjälp med olika produkter eller frågeställningar. Jag har redan snokat reda på lite olika kandidater till lite olika projekt, Det tråkiga är att bara de som valts ut får reda på detta , och inte ens jag får veta om mina nomineringar gått igenom, men det känns ändå kul att försöka få med duktiga Swebrickare som kan påverka.

Vad ska jag då ägna mig åt framgent?

Jag tänker missionera för Moduverse och försöka få fler Lugar att haka på , Men även se till att skapa goda band mellan våra LUG:ar i nätverket, vi har mycket att lära och kan dela med oss av andra bitar. Ska även se till att sortera upp LUG stödet och fördela ut på våra lokalavdleningar.

Det är otroligt roligt att få vara Ambassadör för Swebrick och jag väldigt stolt över vad ni åstakommer!

Glad påsk!
/ mechamike

andreas E

Tack för den beskrivningen.
Tydlig beskrivning av ditt arbete. Man fattar nästan allt :).

Önskar även dig Glad Påsk.

Vibora

Bra skrivet och informerat! Det har nog inte varit helt självklart för alla vad ambassadörens uppgift är, men nu vet alla lite mer om vad du gör i den rollen.

Om jag inte har helt fel, så finns följande ambassadörer på forumet:
mechamike för Swebrick
CopMike för Eurobricks
Colonel för den danska LUGen Byggepladen

Glad Påsk!

Record

Jag tackar också för infon, du gör ett otroligt jobb för oss som Ambassadör, och tar i din roll  som ambassadör stort ansvar, du har en fortsatt skarp tunga även om som du säger inte hinner med forumet som förr, Sen finns du alltid där när man har spörsmål :)

Glad Påsk!

P.S LEGOambassadör för Byggepladen är Lene Bøgh Hansen, som för övrigt även är medlem i föreningen Swebrick :)
Friskt satsat, hälften vunnet..

Vibora

Citat från: Record skrivet 02 april 2015 14:23
P.S LEGOambassadör för Byggepladen är Lene Bøgh Hansen, som för övrigt även är medlem i föreningen Swebrick :)
Ja just det, så colonel är ambassadör för EuroLUG som nu driver Skærbæk Fan Weekend, och inte för Byggepladen som jag skrev tidigare.

Record

Citat från: Vibora skrivet 02 april 2015 14:27
Citat från: Record skrivet 02 april 2015 14:23
Ja just det, så colonel är ambassadör för EuroLUG som nu driver Skærbæk Fan Weekend, och inte för Byggepladen som jag skrev tidigare.

Det stämmer :)
Friskt satsat, hälften vunnet..

Nextuz

En sak jag hänger upp mig på är ingen rea på hard 2find och på exclusive set...
Vad händer med fri prissättning? Kan Lego ens säga till om det?
Eller börjar de bli mer som Apple att de skiter o leverera om man inte håller priset uppe?

Ligger en riktigt unken doft över det...

Anders67

Mycket bra skrivet Micke, Glad Påsk!

Odidoma

Tack för uppdateringen! Dels roligt att se vad som händer "bakom" kulisserna men även roligt med en utförlig presentation. Verkligen mycket enklare att förstå din/er roll nu. Tack för att du lägger ner tid och energi!

CopMike

Mycket bra skrivet Micke - nu vet även jag vad det är jag också ska göra ;)!

Glad Påsk

mechamike

CiteraVarning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 120 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.

Jo jag vill faktiskt ge ett livstecken ifrån mig..  även om det är mer än 120 dagar sedan. :-[

Vad har då er ambassadör pysslat med sedan sist? 

Efter att ha tillsammans med styrlesen fått till en riktigt lyckad resa till Billund så har bla mitt vardagsrum har fungerat som omlastningscentral för Moduversen som blev ett riktigt lyckat projekt där vi nu börjar se reslutatet. 

Mig veterligen har åtminstone en av våra medlemmar varit iväg på aktiviet efter att jag rekomenderat denna som lämplig Afol att ta sig an uppgiften. Tyvärr vet jag inte mycket mer än så eftersom jag inte får skriva på NDA vilket Swebrickaren fick.

Förrutom att ha granskat och skickat iväg en hel del ansökningar om stöd till diverse event och byggprojekt så har jag navigerat mig runt i ambassadörsforumet hos Lego.

Jag har bla postat Swebricks erfarenheter I följande Topics

"Looking for advice - how to address problematic members."
Lite råd baserat hur vi agerat.

"Does your LUG support a charity, cause, organization?. "
Här beskrev jag turerna kring Radiohjälpen och varför det inte blev något men nämde även det vi har genomfört.

"Does your LUG run a monthly meeting?"
Här beskrev jag våra lokala träffar runt om I landet

"legal entity"
Där jag beskrev hur vi är en registrerad förening, med stadgar, styrelse och hur vi hanterar vår ekonomi

Jag har enligt bästa förmåga försökt bidra till de gamla arbetsgrupperna.

Nya pågående arbetsgrupper är:

The LEGO Club and it's influence on adult LEGO builders

Topic: A WG dedicated to exploring LEGO Club's influence on AFOLs/TFOLs, and if they ever were, or currently are, LEGO Club members.
DESCRIPTION: The LEGO Club Team would greatly like to know how LEGO Club might have influenced your passion for building and the LEGO Brand.
Please share with us:
- What's your history with the LEGO Club?  (e.g., how old were you when you first began receiving the LEGO Club Magazine? Who signed you up? Did you stop receiving the magazine? How are you currently using the LEGO Club offerings?)
- As a child, what was your favorite thing about receiving the LEGO Club Magazine?
- Do you recall how the LEGO Club influenced your LEGO play? Any particular moments and memories you associate with the LEGO Club in general and the magazine more specifically?
- When you think of yourself today, how might the LEGO Club have influenced you to become a passionate and engaged LEGO builder?

Avslutade Workgroups är

3D printing

Topic: A WG dedicated to exploring the current availability of LEGO compatible 3D printed elements and items
Start: May 7, 2015
The LEGO Group is curious to learn more about the various LEGO compatible 3D printing options currently offered to users. In this WG we will: 1) create an overview of the 3D printing options, 2) we will list the type of elements and items that are offered, 3) we will assess the quality and the relevance of these elements and items. Finally, 4) we will try to understand what motivates people to make use of 3D printing options.

Materials Sustainability

Topic: A fast-track WG dedicated to exploring materials sustainability for the LEGO group, a strategic priority following the recent announcement of the Sustainable Materials Centre (read more about the Centre and find the LEGO Groups's Sustainability reports here: http://www.lego.com/da-dk/aboutus/contact/sustainability-materials-centre). As part of this workgroup, we will look to understand the characteristics of the LEGO product that are most important to consumers as well to understand consumers' expectations for the sustainability of LEGO products (elements and packaging).
The LEGO Group is curious to understand more about LEGO user perceptions and preferencesas it considers its path towards sustainable mate rials by 2030. In this WG, LEGO Group turns to you, the LUG Ambassadors, to get your input.

Familjelivet har tyvärr krockat med flera av Swebrick event (så även Norrköping) och även LW/Skaerbaek fick stå tillbaka i år
Nästa år hopps jag kunna delta i åtminstone Halmstad.

Framtiden då?

Saker som star på min agenda är bla etablera kontakt med den kommande Lego butiken.
Kika lite på vad som ska hända 2017
Tydligöra lite kring hur stödet från Lego är tänkt att fungera och hur vi ska hantera hela processen.
Sondera lite för besök 2018 i Billund.

Peter S

Ser med tillförsikt fram mot bra samarbete med TLG, även om du inte postar så ofta eller visar upp dig här. Fokusera på det viktigaste! ;)

mechamike

Citat från: Peter S skrivet 13 oktober 2015 14:39
Ser med tillförsikt fram mot bra samarbete med TLG, även om du inte postar så ofta eller visar upp dig här. Fokusera på det viktigaste! ;)
Tackar...
Jag brukar köra efter devisen "den som tiger samtycker" så med tanke på responsen på mitt förra inlägg verkar ju alla tycka att jag pysslar med rätt saker  :D
Just nu så fokuserar jag på 2016 och 2017 event där jag fått iväg lite viktiga dokumnet, sen är det dags för den årliga utvärdringen av Swebrick från TLG som ska genomföras denna månad.. 

Jag har försökt dra ner lite på postande o hoppas jag inte passerar 8000 innan året är slut.   ;D

ByggareDan

Citat från: mechamike skrivet 02 november 2015 16:01
Citat från: Peter S skrivet 13 oktober 2015 14:39
Tackar...
Jag brukar köra efter devisen "den som tiger samtycker" så med tanke på responsen på mitt förra inlägg verkar ju alla tycka att jag pysslar med rätt saker  :D
Just nu så fokuserar jag på 2016 och 2017 event där jag fått iväg lite viktiga dokumnet, sen är det dags för den årliga utvärdringen av Swebrick från TLG som ska genomföras denna månad.. 

Jag har försökt dra ner lite på postande o hoppas jag inte passerar 8000 innan året är slut.   ;D

Är nog svårt för gemene man o förstå hur mycket tid du lägger ner, så man får väl tacka för det.
Sen är det väl lite som du är inne på, att så länge vi här inne inte skriker rakt ut så är du ju på rätt spår.
Så keep it up!

/ByggareDan

Tektor

Citat från: mechamike skrivet 02 november 2015 16:01
Jag brukar köra efter devisen "den som tiger samtycker"

Men det är så klart trevligare med ett tummenupp. Så: tummenupp!
:)