[UPPDATERAD förstapost 2016-05-20] S@H VIP Feedback önskas.

Startat av mechamike, 11 maj 2016 08:36

Föregående ämne - Nästa ämne

mechamike

Jag har blivt uttagen i en arbetsgrupp av ambassadörer att arbeta kring Lego S@H VIP del.
Ni får gärna dela med er av vad ni tycker om VIP programmet här, positivt och negativt eller förbättringsförslag så bär jag med mig det till Lego.

------------------------------------
Uppdaterat: 2016-05-20: Ni får gärna komma med feedback på följande punkter, numrera gärna era svar.

1. Please describe how you and your family make use of the VIP program today
2.Please identify the key benefits the LEGO VIP program provide for your family as a whole
3.How does the VIP program influence your and your family's LEGO experiences, such as the LEGO sets and themes you are interested in?
4.Please brainstorm ideas related to additional experiences family oriented VIP members would like access to
5.Please look into how family oriented VIP members would want to be treated as a VIP when they come to the LEGO store, call the contact center and otherwise get into contact with the LEGO Group

AndersI

För mig som handlar sporadiskt, med stora tidsmellanrum (men ändå är återkommande kund) är det inte värt någonting, eftersom VIP-poängen försvinner efter en viss tid. Jag uppskattar möjligheten att samla på mig poäng, men blir avogt inställd när jag 'tvingas' göra köp för att utnyttja dem.

Både OK, Coop och ICA hanterar samma grundprincip på mycket bättre sätt - jag förlorar aldrig något jag en gång 'fått'.

Joacim

Citat från: AndersI skrivet 11 maj 2016 08:57
För mig som handlar sporadiskt, med stora tidsmellanrum (men ändå är återkommande kund) är det inte värt någonting, eftersom VIP-poängen försvinner efter en viss tid. Jag uppskattar möjligheten att samla på mig poäng, men blir avogt inställd när jag 'tvingas' göra köp för att utnyttja dem.

Både OK, Coop och ICA hanterar samma grundprincip på mycket bättre sätt - jag förlorar aldrig något jag en gång 'fått'.

Oj försvinner VIP poängen? måste kolla upp! Konstigt och dumt att poängen försvinner!

Precis som AndersI handlar jag då och då men jag har bara positiva erfarenheter ännu.

Tektor

Surt att poängen försvinner. Efter två-tre år i och för sig, men ändå.

Saxat från Lego:
CiteraDo my points ever expire?
Yes, all VIP Points expire on December 31st two years after the year in which they were earned. Before this happens, the LEGO® Group will notify you via the email address you provided during registration. Members that join the VIP Program via a LEGO Store or phone order, and subsequently do not register their card number online within one (1) year of joining the Program, will have their points expire and their point balance reset to zero.

En annan feedback är att personalen i butikerna måste vara utbildade i VIP-systemet. Så var inte fallet i Stockholm. Butiken var i och för sig helt nyöppnad, men hela poängen med VIP är ju att det ska kännas VIP. Det gör det inte om personen i kassan till exempel inte vet hur poängen ska användas vid ett köp.

Memmla

Gillar det överlag men lite kritik är väl att man måste ha VIP-kort eller siffrorna med sig när man handlar i butik då de hittills inte lyckas söka upp mitt namn eller e-post av någon anledning. Och att det är omständigt att få det fysiska kortet eftersom de i butik inte kan koppla befintligt konto till nytt kort utan att man behöver ringa kundcentrum. Fysiskt kort borde skickas i samband med registrering på nätet om man önskar ett sånt.

Annars kan jag inte komma på något annat än att det är trevligt med poäng och att de kan användas oavsett vilket land man är i.

dalle

Så mycket mer än VIP-poängen tycker jag inte VIP-kortet ger. Det var också först när butiken i Stockholm öppnade som poäng började trilla in.
Vissa set släpps förvisso tidigare för VIP-kortinnehavare. Har dock inte utnyttjat det.
Skulle vara bra om det fanns rabatterbjudanden till VIP kunder.

Citat från: Memmla skrivet 11 maj 2016 10:50
Annars kan jag inte komma på något annat än att det är trevligt med poäng och att de kan användas oavsett vilket land man är i.

Det är det bästa med VIP.

andreaseldh

Jag brukar inte bry mig så mycket om poängen, utan låter mig bli överraskad de gånger jag kan utnyttja rabatten. Ogillar generellt denna typ av poängsystem, som lurar oss att engagera oss i en rabatt som i praktiken bara är 5%. Den är förresten mindre än så eftersom priset för varje vara avrundas nedåt till närmsta tiotal kronor, och priset brukar ju dessutom sluta på siffran 9. Hade beräkningen istället skett på totalsumman skulle man få fler poäng på sina köp.

Men det finns ju fördelar också. Ibland får man dubbla poäng och då närmar sig rabatten 10%. Den största anledningen till att jag är VIP-medlem är dock inte rabatten (som ni redan förstått av min argumentation hittills) utan att man kan få förtur på nya set!

Och beträffande nödvändigheten att ha ett fysiskt kort, verkar det snarare hänga på vem som betjänar kassan. Varje gång jag har besökt MOS hittills, har det räckt med min e-postadress för att registrera poängen. Däremot verkar inte alla veta hur man utnyttjar rabatten, de gånger som poängsaldot har varit tillräckligt.

lingonfil

Som det är nu så innebär medlemskap att man får tillbaka 5% av vad man spenderat - rakt av. Det är ju trevligt men kanske inte så engagerande.

Jag kan tycka att man skulle kunna belöna kunderna inte bara efter hur mycket de spenderat utan även efter andra saker. T ex efter hur länge de varit medlem eller hur ofta de gör ett köp. Köp i en butik ny utanför ens hemstad/land skulle kunna ge några extrapoäng.

Det skulle också kunna vara så att det görs riktade kampanjer till särskilda VIP kunder. Så att t ex medlemmar som köpt mycket Super Heroes får en kampanj på nya Batcave etc. Kampanjena och erbjudandena till VIP-kunderna känns inte så "VIP:iga", det känns som alla kunder får samma erbjudanden. Så om man kunde personalisera erbjudandena mer så tror jag att det skulle kännas mer exklusivt och VIP:igt. =)

lingonfil

Off topic:
Tips till er som har problem med att registrera VIP-poäng. Lägg in kortnumret som en kontakt i telefonboken. Då slipper man traggla mejladresser eller fippla med kort. =)

Lordflintstone

VIP poängen är ok men det är inte det som känns VIPigt.
Erbjudande om rabbater på specifika set och polybags utan att behöva köpa för 600kr skulle kännas mer VIP.
Men framför allt om man skulle vilja smörja AFOL,s så tror jag på Månadens VIP bitar man skulle kunna köpa på pick a brick VIP eller "under disk" i BS. Med VIP bitar menar jag då roligare bitar typ tegelbitar.

byStfn

Att kalla det VIP är att ta i tycker jag. Ok att vi får 50 kr tillbaka på varje tusenlapp men det är inte mycket mer än så. Dubbla poäng känns bättre eller om det skulle finnas någon stege. Jag var heller inte medveten om att poängen gick ut. Att kunna köpa saker i förtid och speciella evenemang i butik väger lite tyngre generellt.

byStfn

Just det. I och med att alla som handlar första gången får erbjudande om att bli VIP så känns det extra lamt med just det namnet.

dalle

Citat från: byStfn skrivet 12 maj 2016 09:59
Just det. I och med att alla som handlar första gången får erbjudande om att bli VIP så känns det extra lamt med just det namnet.
Det är mer att man är registrerad kund. Det finns inget AFOL-VIP egentligen.

Magnus den store

Lego S@H VIP är ganska uppblåst när det egentligen bara handlar om ett vanligt kundkort/medlemskap. Missförstå mig rätt. Legos vip-kort har trevliga erbjudanden, men... För det första har alla andra också det. För det andra kan vem som helst i princip bli medlem. Vip utan någon form av exklusivitet är inte vip. Jag hade önskat en möjlighet för storkonsumenter att nå en högre nivå. Har man handlat för exempelvis 50 000 kronor, har man också förtjänat en bättre rabatt än dagens nivå.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Gideon

För mig är det i dagsläget en trevlig rabatt som man får utan att själv behöva anstränga sig särskilt mycket. Jag har numret uppskrivet i telefonen så det är inte så betungande att ha med sig när man nån gång har vägarna förbi en fysisk butik.

Citat från: Magnus den store skrivet 12 maj 2016 12:46
Vip utan någon form av exklusivitet är inte vip. Jag hade önskat en möjlighet för storkonsumenter att nå en högre nivå. Har man handlat för exempelvis 50 000 kronor, har man också förtjänat en bättre rabatt än dagens nivå.
Om det fanns någon slags högre nivåer ("silver"/"guld"?) om man handlar för över en viss summa så skulle det helt klart öka mitt intresse att köpa set via officiella hemsidan/butiken. Som det är nu så skulle jag bara besöka butiken i MoS för väggens skull och handlar bara på S@H när det är rea.
Kanske "silver" = alltid dubbla poäng, "guld" = alltid tredubbla poäng skulle vara ett konkret förslag som inte vore orimligt? :)