LEGO® Masters Sverige 2021

Startat av andli, 28 januari 2021 12:26

Föregående ämne - Nästa ämne

Odidoma

Anders67

Välkommen!
Glad att se att "inbitna" lego byggare som inte tagit steget hittar hem till Swebrick, där vi har kul med LEGO tillsammans!

Ozp

Citat från: Afkim skrivet 18 augusti 2021 15:08
Hej alla, jag är en av deltagarna.
Jag heter Joakim och är med i, De inbitna.
Jag ställer mej fortf frågan, hur kom jag med och vilken härlig dröm det är att fått bygga Lego på det här sättet.
Det var helt underbart att träffa så mycke fina Lego människor och att hitta swebrick(har inte blivit förenings medlem än😕) men ska nog bli de och ser fram mot att lära känna fler av er Lego byggare.

Såg att du bodde i Värnamo.
Om du vill får du gärna vara med på vår utställning vi ska ha i Hässleholm i november.
https://www.swebrick.se/index.php?topic=16246.msg298249#msg298249

Annars blir Swebricks stora event på samma plats till våren.

Gideon

Pratade några minuter om Lego Masters och Legobyggande i allmänhet på P4 Västerbotten på lunchen idag 📻
https://sverigesradio.se/avsnitt/1773377
Vid 2h 24min

mortil

Citat från: Ozp skrivet 19 augusti 2021 08:52
Citat från: Afkim skrivet 18 augusti 2021 15:08
Hej alla, jag är en av deltagarna.
Jag heter Joakim och är med i, De inbitna.
Jag ställer mej fortf frågan, hur kom jag med och vilken härlig dröm det är att fått bygga Lego på det här sättet.
Det var helt underbart att träffa så mycke fina Lego människor och att hitta swebrick(har inte blivit förenings medlem än😕) men ska nog bli de och ser fram mot att lära känna fler av er Lego byggare.

Såg att du bodde i Värnamo.
Om du vill får du gärna vara med på vår utställning vi ska ha i Hässleholm i november.
https://www.swebrick.se/index.php?topic=16246.msg298249#msg298249

Annars blir Swebricks stora event på samma plats till våren.

Då bor han inte långt från Jkpg heller och är givetvis välkommen hit på våra träffar (som jag hoppas ska hoppa igång under hösten)
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Gideon

I Hellenius hörna ikväll (typ 50 min in i programmet) var det mer Lego Masters-material och en intervju med bröderna Juholt (och farsan med på länk från Sydafrika) om Legobyggande och deras deltagande i programmet.

https://www.tv4.se/klipp/va/13355705/tjuvtitta-pa-nya-lego-masters-sverige

Gideon

P4 Malmöhus var på besök hos Jacob imorse i sin tatueringsstudio/legoutställning/mancave i Helsingborg
https://sverigesradio.se/avsnitt/1776643#6270

Teabox

Viola i Hallandsposten
https://www.hallandsposten.se/n%C3%B6je/tv/viola-lindell-fr%C3%A5n-halmstad-t%C3%A4vlar-i-lego-masters-sverige-1.53547156

Citera
Viola Lindell från Halmstad tävlar i "Lego Masters Sverige"
TVI "Lego Masters" ställs 16 Legofantaster inför en rad utmaningar i hopp om att ta sig hela vägen till final och chansen att bli Sveriges nästa Legomästare. När programmet har säsongspremiär på lördag är en av de tävlande Viola Lindell – som är född och uppvuxen i Halmstad.

Förra året hade programmet "Lego Masters Sverige" premiär. Nu är TV4:s underhållningsprogram återigen tillbaka med en andra säsong. En av årets tävlande är Viola Lindell, som är född i Halmstad men bor i Örebro sedan 2014. Men intresset för de färgglada byggklossarna i plast fick hon redan som barn, när hon växte upp i Halmstad.

– Jag tror att det sporrades hemifrån att vara kreativ och att bygga är som ett kreativt sätt att skapa. Legoklossar var en prioriterad leksak jämfört med andra leksaker, eftersom mina föräldrar tyckte det var berikande med inslag av eget skapande i alla former. Det började med Duplo när man var liten, som sedan övergick till Lego, säger hon, säger hon.

Viola berättar att en stor del av tiden då hon bodde i Halmstad var kantad av just Lego.

– Om jag relaterar till hur det var när jag bodde hemma. Det fanns alltid Lego. Jag kunde sitta med det hela dagarna.
"Jag bygger mycket med färg"

Hon är medlem i Swebrick, som är en förening för vuxna legobyggare. Swebrick finns i flera regioner runt om i landet och Viola är regionansvarig i Nerike. Även i Halland är Swebrick aktiva med bas i Halmstad, och föreningen hade en stor utställning på Halmstads bibliotek 2016.

Viola Lindell beskriver sin byggstil som mycket färgglad och fantasifull.

– Jag bygger mycket med färg. Fantasivärldar och "kawaii"-inspirerat så som mat med ögon och såna grejer. "Lego Fabuland" (figurerna med djurhuvuden) är nostalgiskt för mig och något som jag kommit tillbaka till i mitt byggande. Fabuland-temat tillverkas inte längre, men det går att köpa begagnat och av vänner och de som samlar.

Vad skulle du säga är din starkaste sida inom byggandet?

– Att jag kan tänka lite annorlunda. Vissa bygger så att de försöker efterlikna exakt hur det ser ut i verkligheten, men jag tror att jag är bra på att gå utanför boxen lite. Så fantasin och kreativiteten är något jag skulle se som mina styrkor.
Lagkamraten var en främling

Violas byggpartner i programmet är 29-åriga My Söderberg från Tomelilla. Till skillnad från många andra par, bestående av syskon eller barn och föräldrar, hade Viola och My aldrig träffat varandra innan de började bygga ihop under programmet.

– Vi har inte träffats förut, så det är ju också en del av utmaningen i sig. Det har varit ett äventyr, med många nya vänner.

Vad skulle du göra med allt Lego om du gick hem med segern?

– Ja vad gör man? skrattar Viola och fortsätter:

– Det hade nog blivit att bygga det där fantasibygget som man aldrig hade haft råd att göra annars. Det som är ouppnåeligt annars – för det är ju en dyr hobby, det är det ju.

Säsong två av "Lego Masters" har premiär på lördag klockan 20.00 på TV4.

Anders67

Kommer kolla på det ikväll på TV4 Play
- jippi

Skafte

Bra jobbat säsong 2!

Första programmet tycker jag visar prov på hög standard på såväl teknik som fantasi. Bra att programtiden är längre också - man hann se alla lag bygga och de färdiga resultaten. Kan bara föreställa mig att det var jobbigt att efter första bygget måsta stå så länge och titta på alla explosioner och städning mellan alla. I S1 var vi helt slutkörda efter våra första 14 byggtimmar...

Magnus valde rätt vinnare också. Heja Swebrick!

Ser fram emot resten av avsnitten!

mortil

Kollade i morse.

Ska bli kul följa hela säsongen.
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

robinnilsson403

Citat från: Skafte skrivet 28 augusti 2021 22:25
Bra jobbat säsong 2!

Första programmet tycker jag visar prov på hög standard på såväl teknik som fantasi. Bra att programtiden är längre också - man hann se alla lag bygga och de färdiga resultaten. Kan bara föreställa mig att det var jobbigt att efter första bygget måsta stå så länge och titta på alla explosioner och städning mellan alla. I S1 var vi helt slutkörda efter våra första 14 byggtimmar...

Det blev lite väntan!  :P Ännu mer fram och tillbaka då vi inte fick vara i studion under smällarna (bitar flög i HELA studion, inklusive mot dörren, och trots städning hittades det mer lååångt senare).
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

byStfn

Citat från: robinnilsson403 skrivet 28 augusti 2021 22:44
Citat från: Skafte skrivet 28 augusti 2021 22:25
Bra jobbat säsong 2!

Det blev lite väntan!  :P Ännu mer fram och tillbaka då vi inte fick vara i studion under smällarna (bitar flög i HELA studion, inklusive mot dörren, och trots städning hittades det mer lååångt senare).

Intressant! Återigen är TV-trolleriet fulländat där ni står med hörselskydd och skyddsglasögon!

robinnilsson403

Inte bara då! Det är lite kul att se omtagningar och klippfel. :)
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark