LEGO® Masters Sverige 2021

Startat av andli, 28 januari 2021 12:26

Föregående ämne - Nästa ämne

robinnilsson403

Man kanske kan nämna att även om Magnus utåt var enväldig dommare så misstänker flera att produktionen lagt sig i och påverkat beslut.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Larry Lars

Citat från: mechamike skrivet 09 september 2021 08:51
handlar ju mer om vem som bygger "bäst" under tidspress där "bäst" är något väldigt subjektivt och något som den enväldige domaren tycks bestämma på väldigt lösa boliner.

Citat från: robinnilsson403 skrivet 09 september 2021 13:45
Man kanske kan nämna att även om Magnus utåt var enväldig dommare så misstänker flera att produktionen lagt sig i och påverkat beslut.

Hur många som är med och beslutar är väl egentligen ointressant. Så som programmet är presenterat så handlar det om att göra Magnus nöjd efter några tydligt presenterade krav, samt andra som är mer rörliga i form av synpunkter som delas ut spontant och leder till att det behöver rivas och byggas om.

"Bra byggteknik" används som ett av bedömningskriterierna, men vad det egentligen är eller hur den kan förbättras är inget som framgår.
Att prata om byggtekniker och hur en av LEGO's designers ser på ämnet skulle ju kunna vara perfekt mellansnack istället för annat ovidkommande.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Gideon

Man ska också komma ihåg att Magnus har designerbakgrund, inte i första hand AFOL-bakgrund.
Han var väldigt förtjust i när det blev en bra helhet "som en serietidningsruta", men var inte alls lika förtrollad av när man hade gjort riktigt kluriga NPU-lösningar.
Detta var helt klart en utmaning för undertecknad.

mortil

MÄH...  åååh. 

Aja de va skönt att det inte va massa jävla clownerier och skit i detta avsnitt iaf .

Snyggt klossat allihop . 
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Gideon

Torn-tävlingen var minst lika köttig som den framstod som, här var Johans armbåge efter att hans brickbuilt-pall gav vika  :o

mortil

Citat från: Gideon skrivet 11 september 2021 12:03
Torn-tävlingen var minst lika köttig som den framstod som, här var Johans armbåge efter att hans brickbuilt-pall gav vika  :o

oooooh. den där känns.  fi fan.
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

mrlind

Citat från: Gideon skrivet 11 september 2021 12:03

Smärta
Have a grate build day!

robinnilsson403

Jag lyckades välta ner Mauri i bitarna första tagningen. :p
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Gideon

Citat från: robinnilsson403 skrivet 11 september 2021 20:36
Jag lyckades välta ner Mauri i bitarna första tagningen. :p
Klart köttigaste tävlingen som sagt!  ;D
Tycker också synd om den klädmedvetne Albin som sabbade sina fina kostymbyxor...

Gideon

Stort grattis också Afkim till en vinst bättre än någon legopokal  ;D

Corpset

Smart drag att använda guldbiten. Tycker att det var knepigt med en utslagstävling där så mycket berodde på slumpen. Det kändes verkligen som att vid en viss vikt på en viss nivå av skak så släppte clutch från bottenplattan oavsett, och sen var det bara slumpen som avgjorde om man hamnade på nivå 5 eller 6.

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Corpset skrivet 19 september 2021 09:06
Smart drag att använda guldbiten. Tycker att det var knepigt med en utslagstävling där så mycket berodde på slumpen. Det kändes verkligen som att vid en viss vikt på en viss nivå av skak så släppte clutch från bottenplattan oavsett, och sen var det bara slumpen som avgjorde om man hamnade på nivå 5 eller 6.

Det hade varit mer intressant om de hade skippat bottenplattan.
Max 300; tecken återstår: 211
Bilder i din signatur får inte vara större än 100x40 pixels

dalle

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 19 september 2021 10:07
Citat från: Corpset skrivet 19 september 2021 09:06

Det hade varit mer intressant om de hade skippat bottenplattan.

När den här tävlingen först var med i Australiens LM lyckades de få fast tornen ordentligt i botten.

Corpset

Citat från: dalle skrivet 19 september 2021 10:34
När den här tävlingen först var med i Australiens LM lyckades de få fast tornen ordentligt i botten.

Nu har jag inte kollat ordentligt, men i alla fall i LM USA så hade bottenplattan fastlimmade snot/technic-bitar. Citerar en av deltagarna i LM USA:

CiteraThen, we realized there was another challenge that we didn't anticipate going in: the baseplate we were given. Everyone was provided a gray baseplate with glued-on brick structures that included some SNOT connection points and Technic connection points. It did not work with our plan of interlocking bricks at all, but we were stuck with this glued base. We decided to use some of the SNOT connection points to lock our bottom layers down on the interior, before building up with straight brick. If I were to do this challenge again, I would have just ignored the base and built brick all around it, to have one consistent technique all the way through. But we were totally thrown by this baseplate designed to "help" us!
Deltagarens blogg

Det känns iaf som om något fattades, om så många andra personers torn klarat sig till höga nivåer i andra LM, trots liknande/samma byggtekniker. Vad man kunde se i gårdagens avsnitt så är det bara en tom platta, dvs, inga limmade strukturer.

EDIT:
Se bild från avsnitt s2e05 av LM Australien. Verkar som om de också hade en limmad bit, då alla lag visas med en grå baseplate och en svart i mitten.

Gideon

En stor skillnad mot Australien och USA var också att vi bara hade 30x30 bas att bygga på medan de hade typ 48x48. Å andra sidan hade vi inte krav på att det skulle vara lika brett hela vägen upp, men det var inte riktigt uppenbart inledningsvis (och jag hade mentalt planerat en lösning som skulle uppfylla de "klassiska" reglerna).
När jag på hotellet hann tänka lite mer så insåg jag att baseplates har kass clutch power, så det blev ett par nätter med dålig sömn innan skak-momentet skulle spelas in  :o

Efterklokt så skulle det alltså räckt för oss med en av "armeringsjärnen" i mitten och sen en stark bas, likt Afkim och Johan byggde. Då hade vi kanske också haft möjlighet att hinna med den kreativa delen (med att gömma färgerna bakom plates som skulle trilla av) som uteblev när all tid gick åt att bygga klart tornet...

Men kan väl i alla fall glädja mig åt att torn-konstruktionen uppenbarligen var den starkaste, då det inte räckte med att falla i golvet för tornet skulle bli kortare än 120 cm  ;D
(Taket var bara ett sista-minuten-tillägg som vi egentligen hade hoppats att det skulle falla av när det skakade)