Om du fick bestämma en Collectible Minifig...

Startat av Ras 74, 12 februari 2011 08:35

Föregående ämne - Nästa ämne

mechamike

Tror inte vi kommer få se trans-clear gubbar även om jag gillar idén, jag misstänker att materialet inte tillåter det, tror inte man kan göra trans-clear händer och att arm och ben infästningen skulle spricka.. Superkalle kan säkert instämma eller skjuta mig i sank med sina expertkunskaper..

Skafte

Tyvärr är det ju så att trans-clearbitarna tillverkas av en annan slags plast, och t ex torson skulle spricka mycket lättare än vanlig ABS. Det är i alla fall vad jag hört.

marpe

Instämmer. Det finns säkert materialproblem.

Gjorde en liten sökning och såg att både veka och rörliga delar finns i t.ex trans-clear och trans-light blue.
[bp]2855[/bp] [bp]2793c01[/bp]  osv. Finns nog bättre exempel  men det är svårt att söka bra på telefonen.

Lagt till bricklink-länkar. /Myko

marpe

Citat från: Ras 74 skrivet 16 april 2013 14:58
Eller att någon rent av för dessa idéer vidare... ;)

LEGO har frågat oss AFOL:s, och det har genom åren nu kommit in tokigt mycket förslag till TLG.
Så de lyssnar, och en del blir verklighet, andra inte.
Citat från: mechamike skrivet 22 april 2013 14:13
Var lite sugen på att gå igenom och pricka av hur många av våra önskemål som slagit i och hur många vi har kvar.. men överlåter den biten till någon annan..
Vet inte om ni ser det men mitt önskemål om en minifig i trans-clear har även ett dolt beteendevetenskapligt syfte. Klassikern att förstärka belönade beteenden. Mitt resonemang är som följer:

Om vi får en kick av att våra önskemål har uppfyllts är risken stor att vi undermedvetet sorterar fram förslag, som vi senare tror kommer att genomföras. Varför är det dåligt? Jo, hjärnan låter de vildare idéerna stå tillbaka. Jag lade därför fram en kanske ogenomförbar idé för att vidga tänkandet igen. Funkar det? Kanske lite.  :)

Det vore intressant om att höra en synpunkt från någon som läst mer psykologi eller beteendevetenskap än jag.  :)

mechamike

Jag blandar nog inte in psykologi när jag presenterar vilka minfigs jag vill ha ,och får nog ingen kick av att se att AFOLS har samma behov och önskan om figurer som det som Lego kan tänka sig producera, tycker nog bara det är kul att vi tänker lika.

Jag fokuserar nog mer på vad jag skulle kunna använda eller har behov av i mina önskningar .. ..

Min präst ligger väl på gränsen, en kristen präst skulle nog inte funka för Lego, det skulle nog vara lite för känligt rent politiskt, även om man har gjort den onde överprästen från Indiana Jones. (Sikh?)

Man skulle ju kunna önska att Lego producerade en CF minfig av slipad diamant,(snacka om skinande) eller en minfig gjord av pressad krut (en riktig pangfigur!) Eller varför inte ett abortfoster, eller en självmordsbombare,eller en dödsdömd?

Men varför ska man önska någon minfig i ett material som Lego inte kommer använda antingen pga material skörhet eller på grund av priset.. eller varför önska något som är så kontroversiellt och frånstötande att det inte passar in i Lego's värdegrund någonsin?  Man kan sätta mål som är svåra att nå, eller önska saker som har liten chans att slå in, men om man hoppas på att spinna guldtråd av halm så blir man nog besviken.

Jag jobbar ofta med folk som har vilda ideér och som springer på dom, tyvärr har världen naturlagar som är svåra att bryta och ideér om än så svävande upp i det blå måste ha lite verklighetsförankring om de ska realiseras.

Bara för att det är en vild idé betyder det inte att den är bra, Det vore en vild idé att ge min 3åring en skarpslipad Rambokniv en dunk bensin och en tändsticksask. Jag är tacksam om mitt undermedvetna sorterar bort sådan idéer så slipper jag.

Etzel

Jag saknar fortfarande mitt förslag  :-\

Citat från: Etzel skrivet 12 februari 2011 11:26
Jag vill ha en Mozart-inspirerad minifig.
1700-talskläder, vit peruk, fiol som tillbehör.

Vi behöver fler musikinstrument i LEGO och dessutom har Pirates-fansen tjatat efter en överklass-peruk länge.

Nog för att vi äntligen har fått en bra peruk i och med revolutionären i Serie 10, men jag skulle inte klaga ifall man återanvände den tillsammans med en fin fiol och stråke. Tycker det känns som en fullt rimlig minifig dessutom, jag är nästan lite förvånad över att vi inte fått fler musikinstrument i CM-serierna faktiskt. Maracas, elgitarr och säckpipa bara om jag har räknat rätt.

MicroByggare

Citat från: Etzel skrivet 23 april 2013 17:44
Jag saknar fortfarande mitt förslag  :-\

Citat från: Etzel skrivet 12 februari 2011 11:26
Jag vill ha en Mozart-inspirerad minifig.
1700-talskläder, vit peruk, fiol som tillbehör.

Vi behöver fler musikinstrument i LEGO och dessutom har Pirates-fansen tjatat efter en överklass-peruk länge.

Nog för att vi äntligen har fått en bra peruk i och med revolutionären i Serie 10, men jag skulle inte klaga ifall man återanvände den tillsammans med en fin fiol och stråke. Tycker det känns som en fullt rimlig minifig dessutom, jag är nästan lite förvånad över att vi inte fått fler musikinstrument i CM-serierna faktiskt. Maracas, elgitarr och säckpipa bara om jag har räknat rätt.
Ja en fiol det blir alltid bra för då kan jag bygga mig själv ;) om det går ska fiolen naturligtvis passa in i fiolfodralet från gangstern i serie 5.
Fiolen måste ha ett tillbehör som liknar http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=42446
Fast böjd så att man kan sätta fiolen på så att figuren kan spela.
Som stråke skulle jag göra en ny bit inte en 3L bar.
Sådär det var lite info om fiolen  ;D
Minderårig LEGObyggare! Min Flickr: www.flickr.com/photos/92996446@N08/

marpe

Jag hoppas att minifig i trans-clear dyker upp i annan plastblandning än den som används i trans-clear [bp]54200[/bp], om den blandningen är olämplig. Jag har fått intrycket att LEGO använder fler plastblandningar nu än för ett par år sen? (Formade huvuden till Star Wars-minifigurer, gummiblandningar osv) Med lite tur kommer LEGO att hitta en bra transparent blandning som fungerar till minifig m.m.

Gubben skulle passa bra till ett bygge jag börjat köpa delar till. Headlight [bp]4070[/bp] i trans-clear (bulken) och trans-neon green (Jimmy Spekeröd) osv. Bygget faller givetvis inte med gubben. Bygger gubbar i trans-clear med alternativa delar som jag köpt.

@Mechamike. Synd att du inte gillar mitt tänk. Det gör inget. Du är bra ändå.  :)

Odidoma

Vi kanske borde trans clear byggtävling (ursäktar redan nu för ev särskrivning).

Nextuz

Citat från: Skafte skrivet 22 april 2013 14:53
Tyvärr är det ju så att trans-clearbitarna tillverkas av en annan slags plast, och t ex torson skulle spricka mycket lättare än vanlig ABS. Det är i alla fall vad jag hört.

Transparenta bitar tillverkas av Polycarbonat...

Polcarbonat gör man skottsäkert glas av och det är segare än stål... Vid bearbetning så kan det exempelvis kallbockas, vilket inte kan göra med akryl (plexiglas) som måste värmas först...

Men anledningen är inte sprickor utan det att två ytor av polycarbonat kallsvetsas mot varandra om det är lite tryck på det...
Det är av den anledningen att man inte ska trä på en transparent [bp]4589b[/bp] (1x1 cone) på en [bp]30374[/bp] (lightsaber blade)
Det nyper helt enkelt utav bara... ehh ja... du får inte loss den igen...

Så att ha transparenta armar på en transparent kropp skulle inte bli något vidare.. de skulle gå trögt, nypa i varandra och slitas snabbt...

Nextuz

Citat från: Odidoma skrivet 24 april 2013 21:39
Vi kanske borde trans clear byggtävling (ursäktar redan nu för ev särskrivning).
Gott förslag =)

Skafte

Javisstja, så var det ju. Man skulle inte få loss huvud eller ben från torson.

PS Jag ändrade stavningen i titeln på tråden nu när jag fått moderatorsbefogenheter. Har bara stört mig på det i ett drygt år.  :-* Ras

MicroByggare

Citat från: Nextuz skrivet 24 april 2013 21:58
Citat från: Odidoma skrivet 24 april 2013 21:39
Gott förslag =)
det håller jag med om att det är en bra idé men vi kanske ska lugna oss lite med tävlingar man hinner ju inte bygga nåt
Minderårig LEGObyggare! Min Flickr: www.flickr.com/photos/92996446@N08/

marpe

Citat från: Nextuz skrivet 24 april 2013 21:58
Transparenta bitar tillverkas av Polycarbonat...

Polcarbonat gör man skottsäkert glas av och det är segare än stål... Vid bearbetning så kan det exempelvis kallbockas, vilket inte kan göra med akryl (plexiglas) som måste värmas först...

Men anledningen är inte sprickor utan det att två ytor av polycarbonat kallsvetsas mot varandra om det är lite tryck på det...
Det är av den anledningen att man inte ska trä på en transparent [bp]4589b[/bp] (1x1 cone) på en [bp]30374[/bp] (lightsaber blade)
Det nyper helt enkelt utav bara... ehh ja... du får inte loss den igen...

Så att ha transparenta armar på en transparent kropp skulle inte bli något vidare.. de skulle gå trögt, nypa i varandra och slitas snabbt...
Precis.  Klassiskt legoproblem. Polykarbonat är ett dumt val av plast. Här är ett annat exempel på genomskinlig plast som LEGO använder. [bp]x400c20[/bp] Ingen aning om det är bättre. Hoppas att LEGO hittar en lämplig plast som inte har de problemen som Nextuz beskriver ovan.  :)

bileam

Citat från: Skafte skrivet 24 april 2013 22:03
PS Jag ändrade stavningen i titeln på tråden nu när jag fått moderatorsbefogenheter. Har bara stört mig på det i ett drygt år.  :-* Ras
Äntligen!  ;)