Olika tekniker SNOT och dylikt

Startat av MicroByggare, 27 mars 2013 17:23

Föregående ämne - Nästa ämne

insurrection

Finns det inte flera olika varianter av den clip-biten, passar alla? Kanske någon sliter mindre på gångjärnen?

Stigge72

Citat från: insurrection skrivet 23 april 2017 14:59
Finns det inte flera olika varianter av den clip-biten, passar alla? Kanske någon sliter mindre på gångjärnen?
Jag har precis provat med både äldre och nyare variant. Verkar vara samma diameter på ringen, men den nyare är mer lagom lång för att passa mellan två gångjärn.

andli

Det verkar LEGO-legalt att trycka ner bitar på högkant mellan ploppar igen :)
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Myko

Magnus den store

Kanske är det ganska grundläggande, men jag gjorde den här kopplingen först idag.  ::)

Att täcka för en basplatta.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

o0ger

I Skaerbaek fick vi som var på seminariet med New Elementary möjligheten att bygga lite med nya bitar. Vi fick också ta med oss bitar hem. Idag satt jag och pillade lite med den där bruna femkantiga jumper-biten som bara finns i ett Minecraft-set.

Kan ni se hur jag har gjort? ;)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

Den vita med ring är ju Modulex, men den svarta ser större ut?

o0ger

Citat från: andreaseldh skrivet 30 september 2017 22:53
Den vita med ring är ju Modulex, men den svarta ser större ut?
Rätt. Den svarta biten brukar vanligtvis följa med i den typen av set som den bruna biten kommer ifrån ;)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

janho

Är det ett fyrkantigt huvud då?

o0ger

Citat från: janho skrivet 30 september 2017 23:55
Är det ett fyrkantigt huvud då?

Ja, ett minifig-huvud från Minecraft. Det sitter väldigt tight. Endast för de som är beredda att testa toleranserna på sina legobitar ;)

BeardedNerd

Jag skulle egentligen städa upp i legohörnan men började pilla med bitar istället. Jag hade tjuvkikat på Downtown Diner-bilder tidigare så jag hade ett hum om hur fönstren var gjorda, och det är en superenkel teknik. Kombinerade med lite nya roliga tiles för att hitta idéer till en vägg, men jag skulle behöva fler av de här bitarna i tan istället.

andreaseldh

Tittade lite närmare på runda plattor här om dagen.

P3040474 by Andreas Eldh, on Flickr

Det är ju uppenbart att alla plattorna (från vänster [bp]89523[/bp], [bp]60474[/bp], [bp]11213[/bp]) ska passa med turntable [bp]61485[/bp], men varför ser 60474 annorlunda ut med öppna rör istället för slutna?

P3040475 by Andreas Eldh, on Flickr

Jo, det är för att man ska kunna bygga en fast vridning på 45 grader!

o0ger

Det där var riktigt smart.

andreaseldh

Vi känner alla till målsättningen: Allt Lego ska passa varandra! Upptäckte idag att hålet i bollarna passar till blomsterstjälken [bp]3741[/bp]

P3260482 by Andreas Eldh, on Flickr

andreaseldh

Jag har alltid betvivlat den gamla s.k. "sanningen" att det är texten LEGO på klossarna som gör att man inte kan få in två knoppar från varsitt håll i hålet på en plate eller tile. Och att det därför skulle gå alldeles utmärkt med ihåliga knoppar.

Här ser vi två [bp]87580[/bp] och en [bp]15535[/bp] och en uppenbar glipa mellan 15535 och den gröna 87580.

P4150513 by Andreas Eldh, on Flickr