Ackes Tradenet, Tradera säljare.

Startat av mechamike, 26 januari 2011 15:47

Föregående ämne - Nästa ämne

TheFritz

Jag såg en dokumentär på nätet om honom och han livnär sig på att sälja lego mm. Hans pappa (tror jag det var) var testbyggare åt honom. :)

Har handlat annat än lego av honom åt grabben, men det var vilseledande i annonsen på de sakerna också. Jag kommer inte handla mer av honom och har sett diverse suspekta annonser av honom tidigare.

Han har även en hemsida http://ackestradenet.com/

Tobbe Arnesson

Citat från: marpe skrivet 02 maj 2012 18:31
Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 02 maj 2012 15:50
Om kunderna är nöjda finns väl ingen anledning att några besserwissrar ska hålla på att gnälla, eller?
Du brukar inte gilla mina inlägg. Det är helt ok. Läs gärna Skaftes inlägg i tråden.

Själv tycker jag att det är fel att sälja sloban superman-minifigur som Lego för 129 kr. Gör det mig till gnällig besserwisser så får det stå för dig.

Text är en svår kommunikationsplattform och jag orkade inte orda så jättemycket, ämnet intresserar mig föga. Ville mest stoppa snöbollen så att säga, det började låta häxjakt vilket är lätt hänt på fora.

Det ÄR fel att sälja kloner under namnet Lego, precis som man inte ska sälja ett cylindriskt värmehållarkärl under namnet Thermos om det inte tillverkats av Thermos - men för kreti och pleti är det inte lätt att hålla isär tillverkare och "pryl". Rollerblades/inlines, Caterpillar/bandtraktor, Frisbee/"flygande disk", Lego/byggkloss - the list goes on...

Sen håller jag helt med att någon som (enligt programmet på femman) livnär sig på att köpa och sälja begagnat Lego bör veta bättre, men han verkar ha generellt dålig koll. Jag gillade förslaget att vänligt upplysa honom.
Blogg: Robotkampen

marpe

Bra svar Tobbe. Häxjakt är dumt. För att ägna sig så pass mycket åt Lego verkar han lite för okunnig. Okunnig, slarvig eller medveten? Svårt att veta, men det verkar vara lönsamt att att göra fel.

En del av hans bilder kommer från Bricklink.

Bra att du tar exemplet Thermos, eftersom det är skolexemplet på degenererat varumärke. Dvs varumärke som först börjar användas av folk i andra sammanhang än för just produkt av märket Thermos. Varför är detta så viktigt? När varumärken som Thermos degenereras så förlorar företaget ensamrätten till det. Alla företag får nu kalla sina produkter för Thermos, jeep, nylon, eternit etc.
Ackes trading kan påstå sig sälja jeep-superman, men tack och lov inte Lego-superman än så länge. Fortsätter utvecklingen åt att byggklossar generellt kallas Lego så kommer varumärket Lego att degenereras. Det vill jag motverka, som den AFOL jag är.

Dessutom ogillar jag bluff och båg. Detta oavsett om det drabbar föreningens medlemmar eller vanliga traderaköpare.

mechamike

Verkar som de flesta Lego AFOLS har haft  problem problem med Ackes definition av "Lego"  medan "Nisse i Hökarängen" inte förstår om det slinker ner en byggis eller sluban i påsen."Lego" som "Lego" typ.

Nu har väl den här tråden hjälpt åtminstone Swebrickare att kanske ta sig en rejäl funderare innan man handlar av Acke medan Nisse i Hökarängen handlar glatt vidare .. Okunskap kan vara en välsignelse ..

Även om man kan ta sig en funderare över det moraliska i Ackes metoder så är inte Swebrick en Polismyndighet
och Tradera är fullt av roliga säljare av liknande skrot och korn. (Vi hade ju snacket kring Babylonmamas alla kreativa Starwars kreationer för ett tag sedan)

Vi skulle säkert kunna vältra oss i juridiska hårklyverier och immterialrättslära i veckor framöver men frågan är om det leder något vart.  Det vore mer kul om lite av Tradera-nasare folket hittade hit, det kanske finns några vars Lego intresse sträcker sig längre än plånboken? Eller kanske de skulle bli upplysta och börja kränga med "ärligare" beskrivningar.
Fast för "kallhamrade kapitalister" ;) är väl ärlighet och profit lika oförenliga som olja och vatten...   :D

marpe

Det juridiska hårklyveriet jag vältrar mig i är följande:
Jag vill inte att Sloban och Mega bloks också ska få använda namnet Lego om sina produkter.

Den åtgärd jag föreslår är att anmäla till Tradera om vi hittar fel. De har ju en rubrik för felaktigt användande av varumärke. Även Tradera vill att beskrivningarna ska vara rätt.

Tobbe Arnesson

Citat från: marpe skrivet 03 maj 2012 11:25Även Tradera vill att beskrivningarna ska vara rätt.

Jag är nog lite cynisk men jag tror både Blocket och Tradera är ganska ointresserade så länge de får sina pengar...

Carl T

Citat från: marpe skrivet 03 maj 2012 12:02
Ur Traderas perspektiv: Försämrat rykte minskar pengarna som rullar in...
Ur vårt perspektiv: vi vill att Lego ska vara Lego. Hur många medlemmar har blivit lurade hittills?

Alla förmodar väl redan att en stor andel av det som säljs på Tradera/eBay är stöldgods? Även om vi förmodar att bara, säg, 10% av omsättningen kommer från stöldgods och plagiat så är det 10% som de ogärna förlorar. Min erfarenhet är att eBay gladeligen säljer nästan vad som helst oavsett var det kommer ifrån, bara de får betalt. De har inte direkt några konkurrenter, och om någon får dåligt rykte så är det snarare de individuella säljarna än Tradera som helhet.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Gray

Citat från: marpe skrivet 03 maj 2012 11:25Den åtgärd jag föreslår är att anmäla till Tradera om vi hittar fel. De har ju en rubrik för felaktigt användande av varumärke. Även Tradera vill att beskrivningarna ska vara rätt.

Eller så kan du spendera din tid med att göra något du tycker om istället. Om du ska anmäla varenda auktion som inte är "korrekt" kommer du spendera många timmar med det. LEGO kommer inte att bjuda in dig till Billund och ge dig en medalj för ditt slit. De flesta köpare på Tradera kommer inte att veta skillnaden eller bry sig. Du kanske känner att du gör världen en tjänst men egentligen slösar du bara bort din tid.

Tobbe Arnesson

marpe

Citat från: Gray skrivet 03 maj 2012 14:10

Eller så kan du spendera din tid med att göra något du tycker om istället.

Bra svar.  :)
Jag kommer inte spilla energi på detta.

TheFritz

Citat från: TheFritz skrivet 02 maj 2012 22:44
Jag såg en dokumentär på nätet om honom och han livnär sig på att sälja lego mm. Hans pappa (tror jag det var) var testbyggare åt honom. :)

Har handlat annat än lego av honom åt grabben, men det var vilseledande i annonsen på de sakerna också. Jag kommer inte handla mer av honom och har sett diverse suspekta annonser av honom tidigare.

Han har även en hemsida http://ackestradenet.com/
Efter jag skrev detta inlägg blev jag kontaktad av Anders (Acke) och han undrade på ett mycket vänlig sätt vad som var problemet och påpekade att jag inte gett honom någon feedback om det under mitt köp. Efter lite mailkontakt med honom så har jag insett att han enligt mig är en säljare som vill vara seriös och göra rätt för sig. Jag har alltså gjort en helomvändning i frågan om han som säljare och tyckte att jag borde dela med mig av det här inne. Man kanske ska ha i åtanke att han säljer väldigt många annonser på ex. Tradera och att det blir lite galet ibland, men om jag som köpare inte påpekar det (vilket jag inte gjorde) då är det omöjligt för han att rätta till det.

Han har ju faktiskt inte ett enda negativt omdöme på tradera, så det kan ju inte vara så illa?

/Fredrik

marpe

Strålande.  :)
Det är ju fantastiskt om han har tagit del av tråden och därtill månar om sin kvalitet. Slutar han att kalla icke-lego för Lego kan vi slänga tråden, tycker åtminstone jag.  :)

Edit
Tillägg:
Vad tycker ni som haft problem?

stej123

Citat från: marpe skrivet 11 maj 2012 12:32
Strålande.  :)
Det är ju fantastiskt om han har tagit del av tråden och därtill månar om sin kvalitet. Slutar han att kalla icke-lego för Lego kan vi slänga tråden, tycker åtminstone jag.  :)

Edit
Tillägg:
Vad tycker ni som haft problem?

Han kontaktade även mig och tackade mig för att jag "försvarade" honom. Jag skrev att jag tyckte att han skulle bli medlem på forumet, något han lät positivt inställd till. Förhoppningsvis finns han snart här och kan delta i tråden själv :)

marpe

Citat från: stej123 skrivet 11 maj 2012 13:22
Förhoppningsvis finns han snart här och kan delta i tråden själv :)
Utmärkt. En rak och öppen diskussion vore toppen. Då kan vi förklara varför det är så viktigt för oss med skillnaden mellan Lego och Sloban. Det är det som är stötestenen. Hoppas att han hör av sig. Det här bådar gott.  :)

Magnus den store

Roligt att höra TheFritz. Då kommer det förhoppningsvis något gott ur den här tråden.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!