Bricklink - Samlingstråd för frågor och tips

Startat av mechamike, 13 januari 2011 11:12

Föregående ämne - Nästa ämne

Magnusengstrom

Citat från: insurrection skrivet 23 december 2018 14:51
Jag satt och fyllde vagnen i en butik där jag kände mig osäker på fraktkostnaden, så upptäckte jag att de hade möjlighet till att begära en "quote" om slutpris, så det gjorde jag. Nu ser det ut såhär, betyder "cancelled" det att butiken avslog min förfrågan utan vidare meddelanden?

Kan vara så att någon bit har blivit såld innan din quote blev tittad på.

Citat från: Dark_Link skrivet 26 december 2018 14:21
Citat från: insurrection skrivet 23 december 2018 14:51
Jag satt och fyllde vagnen i en butik där jag kände mig osäker på fraktkostnaden, så upptäckte jag att de hade möjlighet till att begära en "quote" om slutpris, så det gjorde jag. Nu ser det ut såhär, betyder "cancelled" det att butiken avslog min förfrågan utan vidare meddelanden?

Om jag inte missminner mig så canclas quotes automatiskt efter några dagar. Så kan ju berott på inaktivitet.

3 dagar. Men även om någon bit är såld innan quoten är tittad på så canclas den.

insurrection

Detta var bara några timma senare, och tror att alla bitar finns kvar. Jaja, beställde bara från en annan butik istället, inga stora problem!

shiftaltcmd

Om det är nåt mindre brukar jag låta det slippa igenom, som de vanliga bricks/plates eller nån i fel färg/sort. Men inte det du beskriver som exklusiva minifigs. 99% blir väl sisådär 10 bitar av det setet?
Ta kontakt i hövlig ton och påpeka vad som saknas. Du kan ju skicka med ursprungsbeskrivningen.

Citat från: Svartkrut skrivet 24 december 2018 23:23
Beställde ett ganska ovanligt set till min 15-åring i julklapp på Bricklink från en kille i Tyskland. Det var pyramiden från Pharaohs Quest. Enligt beskrivningen var det used och 99% komplett och bara ett fåtal inessential pieces missing enligt säljaren. Det kom fram precis innan jul och jag orkade inte kontrollera innehållet utan slog bara in paketet och lade det under granen. När barnet ska bygga pyramiden så saknas 3/7 minifigs och de är de mest exklusiva och unika minifigsen som saknas, därutöver saknas några mer vanliga bricks och plates och vissa bitar är utbytta mot andra färger och sorter. Därutöver stinker alltihop som om det använts som askkopp. Kan man kräva att få returnera hela skiten eller är det bara att bita i det sura äpplet och försöka komplettera från annat håll? Känner mig både upprörd och dum i huvudet just nu. Skulle ha frågat mer specifikt vad som saknades, men tycker säljarens beskrivning är väl magstark att kalla ett set för 99% komplett när 3 exklusiva minifigs som alla kostar över 200 kr styck saknas.

Svartkrut

Citat från: shiftaltcmd skrivet 26 december 2018 18:35
Om det är nåt mindre brukar jag låta det slippa igenom, som de vanliga bricks/plates eller nån i fel färg/sort. Men inte det du beskriver som exklusiva minifigs. 99% blir väl sisådär 10 bitar av det setet?
Ta kontakt i hövlig ton och påpeka vad som saknas. Du kan ju skicka med ursprungsbeskrivningen.

Citat från: Svartkrut skrivet 24 december 2018 23:23
Beställde ett ganska ovanligt set till min 15-åring i julklapp på Bricklink från en kille i Tyskland. Det var pyramiden från Pharaohs Quest. Enligt beskrivningen var det used och 99% komplett och bara ett fåtal inessential pieces missing enligt säljaren. Det kom fram precis innan jul och jag orkade inte kontrollera innehållet utan slog bara in paketet och lade det under granen. När barnet ska bygga pyramiden så saknas 3/7 minifigs och de är de mest exklusiva och unika minifigsen som saknas, därutöver saknas några mer vanliga bricks och plates och vissa bitar är utbytta mot andra färger och sorter. Därutöver stinker alltihop som om det använts som askkopp. Kan man kräva att få returnera hela skiten eller är det bara att bita i det sura äpplet och försöka komplettera från annat håll? Känner mig både upprörd och dum i huvudet just nu. Skulle ha frågat mer specifikt vad som saknades, men tycker säljarens beskrivning är väl magstark att kalla ett set för 99% komplett när 3 exklusiva minifigs som alla kostar över 200 kr styck saknas.
Jag tog kontakt och påpekade i hövlig ton (tyckte jag), men säljaren hävdade att han varit övertydlig med vad som fanns med och ej. En halvkass bild från ena sidan på bygget visar en del små vanliga bitar som saknas/fel, dock syntes inte insidan och där saknades mer, dessutom var en figur fel sort en mer vanlig mumie som kostar 20 kr istället för en som kostar 200 kr i kistan. Alla figurer syntes inte på bilden men några var med och andra inte. I texten beskrev han upprepade ggr att inga väsentliga bitar saknades. det skulle jag påstå är falsk marknadsföring. Dock inser jag att jag borde ha frågat om en lista på exakt vilka bitar som saknades. Efter lite funderande och räknande så bestämde vi oss för att behålla det och komplettera setet på annat håll. Melvin ville beställa en del annat också så vi slog ihop några wanted lists och beställde några ordrar på lösa bitar och figurer. Kostade 650 kr att få setet komplett. Lite dyr läxa, men faktiskt första gången jag fått problem på bricklink på ca 100 ordrar.

Magnusengstrom

ColA

Magnusengstrom

Citat från: ColA_30 skrivet 02 januari 2019 17:08
Citat från: Magnusengstrom skrivet 02 januari 2019 17:00
Bricklink är olidligt just nu.

Varför?

Försöker ändra lite i inventory och det blir timeout.
Troligtvis är det något problem med kontakten med databasen.

michaely

Hej,
Jag och min fru har en liten bricklinkbutik. Vi tillåter onsite payment via paypal. Hur/var gör man så att det läggs på 4% på fakturan för att täcka in paypals avgift. Hittar ingenstans att man kan göra det.
mvh
Michael Yngman

ColA

Gå in på Edit store, shipping, betalmetod och fyll i raderna under handling fees så ska det lösa sig

michaely

Magnusengstrom

Citat från: michaely skrivet 04 februari 2019 10:26
Hej,
Jag och min fru har en liten bricklinkbutik. Vi tillåter onsite payment via paypal. Hur/var gör man så att det läggs på 4% på fakturan för att täcka in paypals avgift. Hittar ingenstans att man kan göra det.
mvh
Michael Yngman

Fast enligt PayPal så får man inte ta ut PayPals avgifter från kunden...

shiftaltcmd

Citat från: Magnusengstrom skrivet 04 februari 2019 12:23
Citat från: michaely skrivet 04 februari 2019 10:26
Hej,
mvh
Michael Yngman

Fast enligt PayPal så får man inte ta ut PayPals avgifter från kunden...

Jag räknar in PayPal i ordinarie pris och gör ett avdrag för de som betalar med Swish/svensk bank.

Magnus den store

Varför envisas en del BL-butiker med att endast använda Paypal? Jag gillar Swish i Sverige och Iban i EU. Går det att rensa bort alla andra butiker från mina sökresultat?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

fork

Citat från: Magnus den store skrivet 08 mars 2019 14:11
Varför envisas en del BL-butiker med att endast använda Paypal? Jag gillar Swish i Sverige och Iban i EU. Går det att rensa bort alla andra butiker från mina sökresultat?

I sverige brukar väl de flesta ta swish? Åtminstone om man frågar.
Paypal går ju bort inom sverige.

Magnus den store

Citat från: fork skrivet 08 mars 2019 14:21
I sverige brukar väl de flesta ta swish? Åtminstone om man frågar.
Paypal går ju bort inom sverige.

Trodde jag också, men jag har fått nej av en svensk butik vid ett tillfälle och häromdagen av en EU-butik.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!