Kvalitetsproblem med bitar

Startat av Ras 74, 30 maj 2012 12:01

Föregående ämne - Nästa ämne

Ras 74

I denna tråden vill jag att alla problem med själva LEGO bitar diskuteras.
Det kan vara allt från färgproblem till trasiga bitar i nya set som släpps.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Teabox

Utbrutet ur " Vad byggde du idag - officiella set" 
Mvh Swebrick Moderator Team

Citat från: Skafte skrivet 19 augusti 2012 20:08
Snickrade ihop en del på Helm's Deep-setet idag. Skulle sätta en brun 2x3-platta bredvid en likaledes brun 1x3-platta. Jag trodde de hade löst problemet med skiftande nyanser vid det här laget, men 1x3-plattan hade i princip samma färg som gammelbrun från innan 2004. Jag jämförde. Blä.

Tack för utrymmet.

De verkar har problem med de rödbruna bitarna. Har märkt av variationer i den färgen flera gånger :(

SuperMario

Om det bara vore de rödbruna...  >:(

Sand blue
Tan
Yellow
Orange
Etc.

Ja, listan kan göras lååång!
:-X

Skrytsson

Jag upplever att de största färgvariationerna förekommer bland de mörkröda bitarna. Ibland är det en hiskeligt stor skillnad.

Teabox

Kan vara värt att nämna att man kan få ersättningsbitar ifrån TLG när färgen är fel på samma sätt som när de saknas eller är skadade. Något jag rekommendera att vi alla gör :)

SuperMario

Ja, bra att veta!

Men det känns som att vissa bitar bara finns i 'fel' nyans, jämfört med andra i 'samma' färg.
Ett exempel är Sand Blue som har olika nyanser beroende på bit, typ på brick 1x4 och brick 1x6 (lite osäker på exakt vilka bitar). Nästan så att man kan dela in dem på Dark Sand Blue och Light Sand Blue...  :P

Selander

Citat från: Skrytsson skrivet 21 augusti 2012 11:06
Jag upplever att de största färgvariationerna förekommer bland de mörkröda bitarna. Ibland är det en hiskeligt stor skillnad.

Instämmer, just Dark Red verkar vara en svår nyans för TLG.

marpe

Citat från: SuperMario skrivet 21 augusti 2012 12:06
Men det känns som att vissa bitar bara finns i 'fel' nyans, jämfört med andra i 'samma' färg.
Ett exempel är Sand Blue som har olika nyanser beroende på bit, typ på brick 1x4 och brick 1x6 (lite osäker på exakt vilka bitar). Nästan så att man kan dela in dem på Dark Sand Blue och Light Sand Blue...  :P
Skönt att veta att det inte bara är jag som reagerar på nyansskillnader. Jag kan för lite om tillverkningen, men gissar att nyansskillnaderna inte bara varierar med batcher utan även med fabrik? Trots nyansspecifikationerna krävs det nog lite handpåläggning att få till rätt blandning? Resultatet blir att 1x2 från Mexikos maskinpark skiljer sig från 1x4 när bitarna hamnar i samma Legokartong.

Om många AFOL besväras av problemet bör det föras vidare till Lego, tycker jag.  :)

Nextuz

Citat från: marpe skrivet 21 augusti 2012 13:43
Citat från: SuperMario skrivet 21 augusti 2012 12:06
Skönt att veta att det inte bara är jag som reagerar på nyansskillnader. Jag kan för lite om tillverkningen, men gissar att nyansskillnaderna inte bara varierar med batcher utan även med fabrik? Trots nyansspecifikationerna krävs det nog lite handpåläggning att få till rätt blandning? Resultatet blir att 1x2 från Mexikos maskinpark skiljer sig från 1x4 när bitarna hamnar i samma Legokartong.

Om många AFOL besväras av problemet bör det föras vidare till Lego, tycker jag.  :)

Lego mixar inga färger själv.. de får det levererat som ABS-granulat respektive polykarbonat i de färger som beställs....
Det är helt enkelt olika batcher från företaget som tillverkar granulaten... Precis som att du aldrig får exakt samma nyans när du ska köpa en extra burk blå färg till vardagsrummet för att du köpte för lite första gången... Fruktansvärt svårt att få det exakt exakt... Vissa färger är lättare o färgsätta än andra...

Sen kan det bero på i vilket ljus man jämför bitarna i... I ett ljus kan de ha exakt samma färg, medans det i ett annat blir nyansskillnad...
Just det är ett stort problem när man köper färg för att tillverka färdigmålad plåt till exempelvis byggnader...
I ett exempel så kan färgen se ut att ha samma nyans på morgonen.. på middagen och på eftermiddagen... men i kvällssolen händer nått.. då ser man en stor nyansskillnad...
Det testas i ljusboxar där man kan simulera ljuset under en hel dag... Riktigt spännande att se... man tror inte det kan vara så stor skillnad på samma färg...
Och billacker ska vi inte ens tala om.. stackars lackare säger jag... Till min bil så fanns det 25 olika nyanser... helt enkelt olika färgbatcher som de målade med de åren den färgen användes...
I mitt fall slutade det med en hellack på en snart 14 år gammal bil ;)

Fetofftopic vart de där...

Skafte

Citat från: Nextuz skrivet 30 augusti 2012 05:04
Lego mixar inga färger själv..

Sitter du inte på gammal information där? De bytte väl för några år sedan till att bara köpa ofärgat granulat och sedan färga själva för att spara pengar? Det var den förändringen som fick oss att tro att det skulle bli mer konsekvens och kontinuitet i kulörerna (för att allitterera på k).

Ras 74

Citat från: mechamike skrivet 30 augusti 2012 07:54Vi kanske kan ta frågan till Ambassadören och be honom bena ut det hela?

Nextus har huvudet på spiken. De största problemen LEGO hade var för några år sedan då t.ex. fägen sand blue
fortfarande fanns i sortimentet. Man hade bytt leverantör av granulat och det var ingen hit.

LEGO fick huuur mycket klagomål som helst. Men det har blivit bättre.

Jag kommer inte ihåg exakt procent på tolerans som LEGO håller både i färger och mått på bitar, men det ligger runt 95 %
För att bara höja kvaliten 1 % på detta kostar tokigt mycket pengar, och skulle resultera i att priserna på LEGO skulle
gå upp ännu mer. Så därför "nöjer" man sig där.
Men man tittar ständigt på lösningar för att bibehålla, eller öka kvalitet.

Men genom åren så har det varit lite sämre med just färgkvaliten. En del vita och gula bitar går detta att se tydligt på.
I ett set av idag kan det också skilja sig på färger då man tar bitar som varit producerade för något upp till ett par år
sedan som man börjar ta av när man packar ihop nya set och då blandas gamla och nya bitar och ibland i samma set.
Detta kan vara en faktor som gör att man har tydlig nyans skillnader på samma bit i samma set.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

mechamike

Tack för klargörandet..
(jag flyttad in diskussionen hit till Ambassadörsdelen)

Nextuz

Citat från: Skafte skrivet 30 augusti 2012 07:23
Citat från: Nextuz skrivet 30 augusti 2012 05:04
Lego mixar inga färger själv..

Sitter du inte på gammal information där? De bytte väl för några år sedan till att bara köpa ofärgat granulat och sedan färga själva för att spara pengar? Det var den förändringen som fick oss att tro att det skulle bli mer konsekvens och kontinuitet i kulörerna (för att allitterera på k).

Va e de för färg på granulaten som levereras då? ;) och vad färgar de den med? :)

marpe

Här verkar det stå lite om granulaterna. Hur bra källan är vet jag inte än.
http://entertainment.howstuffworks.com/lego1.htm

Mikael Sol

Jag har bara reagerat på färgskillnaderna på den vanliga gula. Det setet som den gula bussen är med i var första gången jag la märke till det. Kanske inbillar mig att minifgurernas händer ibland har en gul färg som är lite mer transparent än tidigare. Ser ut som de billiga LEGO-kopiorna man kan köpa i Ryssland.