Kvalitetsproblem med bitar

Startat av Ras 74, 30 maj 2012 12:01

Föregående ämne - Nästa ämne

Carl T

Citat från: Ras 74 skrivet 24 september 2012 10:49
Hade varit kul att se en bild på den 16x8 tile du pratar om Carl T.

Tyvärr verkar det som att jag var mellan fungerande kameror just då, och jag kastade så småningom biten. Men historien om vad jag gjorde med den finns här.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

lindyhep

Citat från: Teabox skrivet 21 augusti 2012 11:20
Kan vara värt att nämna att man kan få ersättningsbitar ifrån TLG när färgen är fel på samma sätt som när de saknas eller är skadade. Något jag rekommendera att vi alla gör :)

Oj, det här var ju lite intressant. Håller som bäst på med PetShop och det är ju ingen jämnfärgad gavel på den kan jag säga (tog tom en bild häromdagen)

SandBlues
Även om färgerna på bilden inte är helt verkliga (det gula är tan och det som ser tan ut är nån grå) så syns det ju att det är minst 3 olika nyanser på Sand Blue. Och inte är det som nån skrev tidigare att 1x4 har en nyans och 1x6 en utan det är ju blandat hejvilt här. Kolumnerna på framsidan av 1x2 försökte jag iaf sätta de med samma nyans i samma kolumn men riktigt gick det inte ihop.
Får ta och fundera över det där med ersättning.....för det här är så mycket att jag tycker det är irriterande.
(Jag tyckte även att de vita hade olika nyans men där är det ju försumbara skillnader i jämförelse med detta.)

Superkalle

Klaga och få ersättnignsbitar säger jag med.

Myko

Det dryga är ju att man har ingen garanti att de nya bitarna man får inte har olika nyanser de också.

lindyhep

Citat från: Myko skrivet 05 oktober 2012 18:40
Det dryga är ju att man har ingen garanti att de nya bitarna man får inte har olika nyanser de också.

Behöver man skicka tillbaka de man har? Annars är ju trots allt utbudet bättre och chansen att man kan matcha tillräckligt många större iaf.

---

Nu har jag faktiskt skickat en 'anmälan' till Lego. Det var lite svårt att avgöra hur många bitar jag skulle skriva att det var nåt fel på så jag drog till med alla i SandBlue (tror jag) och bifogade länk till ovanstående bild. Spännande att se vad de svarar.

Det står att man eventuellt behöver skicka in de bitar man har, jag antar att risken är rätt stor att man får göra det om man klagar över så här många bitar samtidigt.

Ras 74

Meddela gärna vad du får för svar. Jag har fört detta vidare till LEGO.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

SuperMario

Sådant hatar jag verkligen, det är ju riktigt 'avtändande'...  >:(

Hur svårt kan det vara att ha samma färgnyanser på bitarna, usch och fy!

Nextuz

Citat från: SuperMario skrivet 05 oktober 2012 23:40

Jäkligt svårt om pellets kommer från olika batcher från plastfabrikanten...

Myko

Citat från: Nextuz skrivet 06 oktober 2012 19:16

Eller från olika fabrikanter.

Skafte

Eller från olika satser som de blandar själva som de sa vid vårt besök i Billund att de gör numera.

lindyhep

Jag vet inte om jag tycker det spelar roll hur svårt det är faktiskt. För om det nu är så svårt kanske man skall tala om på kartongen att färgskiftningar kan förekomma och om det nu inte är så svårt eller inte skall vara så, ja, då skall det ju inte vara så. Utifrån det jag sett när jag köpt setet förväntar jag mig inte att det ser ut som det gör i alla fall.

Citat från: Ras 74 skrivet 05 oktober 2012 23:22
Meddela gärna vad du får för svar. Jag har fört detta vidare till LEGO.

Jag kommer såklart att meddela vad jag får för svar för jag tror nog att det kommer något mer än bara det standardsvar med "Vi kommer att sända en ersättningsdel så snabbt som möjligt och den bör anlända inom 10 arbetsdagar." som redan kommit (en ersättningsdel var det ju inte riktigt bara som jag bad om).

Och tack hörni för medhållande kommentarer om att det skulle reklameras. Det uppskattas :)

marpe

Hur mycket mer skulle ni tycka var ok att betala för jämnare nyanser?

Superkalle

Citat från: marpe skrivet 06 oktober 2012 22:28
Hur mycket mer skulle ni tycka var ok att betala för jämnare nyanser?
Ingenting faktiskt. LEGO har så högt pris, att man kan förvänta sig högsta kvalitet. Hela bolaget vilar ju också på devisen "Det bedste er ikke för godt".

Jag tror "problemet" är att det inte finns något incitatment att förbättra färgerna. Den huvudsakliga målgruppen, barn, har inte alls samma krav på färgerna som vuxna. Passformen är däremot viktigare (att bitarna sitter ihop). Och framför allt - coola modeller. Dessutom är det ganska få (barn-) modeller som har så många olika bitar i samma färg sittande bredvid varandra som i just ett CC-hus.

colonel

Citat från: Myko skrivet 06 oktober 2012 20:17
Citat från: Nextuz skrivet 06 oktober 2012 19:16

Eller från olika fabrikanter.
Og det er exactly det dom gör...

lindyhep

Nästa svar har kommit. Även det ett automatgenererat mail tror jag bestämt. (Känner igen texten + att det är skickat nån gång mitt i natten.) Det avslutas med "Dina LEGO delar har skickats ifrån vårt lager i Danmark och kommer att komma fram inom 7-10 arbetsdagar." så bitarna verkar ju gå iväg med automatik när man fyllt i där på sidan.