Olika tekniker SNOT och dylikt

Startat av MicroByggare, 27 mars 2013 17:23

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Citat från: andreaseldh skrivet 19 november 2014 03:11
Notera tiden...

Jag hoppas inte Etzel tog illa upp av mitt skämt, att mannen som bakom begreppet Etzel-bygge bygger något hållbart.

Etzel

Citat från: andreaseldh skrivet 19 november 2014 23:45
Citat från: andreaseldh skrivet 19 november 2014 03:11
Notera tiden...

Jag hoppas inte Etzel tog illa upp av mitt skämt, att mannen som bakom begreppet Etzel-bygge bygger något hållbart.
Haha, jag fattade inte heller vad du menade först. ;)

krakfot

jag brukar bygga mina julgranskulor så här, och röda rå klart om det nu är jul ;) De håller förvånandsvärt bra, som någon sa nästan svåra att få isär.

Larry Lars

Citat från: krakfot skrivet 20 november 2014 08:01
jag brukar bygga mina julgranskulor så här, och röda rå klart om det nu är jul ;) De håller förvånandsvärt bra, som någon sa nästan svåra att få isär.

Det låter utmärkt. Med en julgranskula gäller det ju även att få den skapligt lätt. Jag tycker det finns en risk med diskussioner om just hållbarhet att rätt svar alltid anses vara att tomrum skall fyllas ut så att legomatematiken går jämt ut.

Nu måste jag prova om det stämmer att julen blir bättre med kulor i LEGO. :)
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

krakfot

jag brukar ofta använda dessa två bitar för att byta håll varför är denna teknik förbjuden i LDD? Det går ju lika bra att använda två technic brick och en pin (bild 2).

Larry Lars

Citat från: krakfot skrivet 25 november 2014 10:42
jag brukar ofta använda dessa två bitar för att byta håll varför är denna teknik förbjuden i LDD? Det går ju lika bra att använda två technic brick och en pin (bild 2).

Detta har varit upp på många ställen tidigare och är ett något komplicerat ämne där en aspekt är vilka tekniker som programvaran tillåter, och en annan är om tekniker anses "legala" ur hållbarhetssynpunkt eller inte.

Först kan tilläggas att de verkliga måtten inte är exakt desamma när det gäller placeringen av stud på sidan och ett technic-hål.

När det sedan gäller vanliga knoppar i technic-hål så får LEGOs egna designers bara använda tekniken när det är fråga om enskilda knoppar eller kombinationer där antalet bitar inblandade kan jämna ut de spänningar som uppstår i materialet.

LDD har sedan, utöver "LEGO legal", fått ytterligare begränsningar. Antagligen för att tekniken över huvud taget anses som "tveksam överkurs". LDD brukar protestera mot det mesta utöver plattor 1x1 stoppade i dessa hål. Ofta kan man behöva "trixa" lite för att få till samma bygge som man kan göra i verkligeheten.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

krakfot

Citat från: Larry Lars skrivet 20 november 2014 16:18
Citat från: krakfot skrivet 20 november 2014 08:01

Det låter utmärkt. Med en julgranskula gäller det ju även att få den skapligt lätt. Jag tycker det finns en risk med diskussioner om just hållbarhet att rätt svar alltid anses vara att tomrum skall fyllas ut så att legomatematiken går jämt ut.

Nu måste jag prova om det stämmer att julen blir bättre med kulor i LEGO. :)

Glöm då inte att leka lite ;) ...

krakfot

Citat från: Larry Lars skrivet 25 november 2014 11:28
När det sedan gäller vanliga knoppar i technic-hål så får LEGOs egna designers bara använda tekniken när det är fråga om enskilda knoppar eller kombinationer där antalet bitar inblandade kan jämna ut de spänningar som uppstår i materialet.

Det var detta jag hört och detta är ju bara ett technic-hål i biten. IRL funkar det finfint i alla fall :)

o0ger

Här är en teknik som är lite speciell:

Techniques: #2 Studs to Studs by Sean and Steph Mayo, on Flickr

Hur kan det passa så perfekt?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Superkalle

Citat från: o0ger skrivet 21 juni 2015 23:11
Här är en teknik som är lite speciell:

Hur kan det passa så perfekt?
Intressant! Spontant tror jag det är slumpen, men det kanske finns ett geometriskt samband där någonstans.

Det luriga med tekniken är två saker som jag ser
1) Det två motvända kloss-grupperna kommer ur system relativt varandra (höjdmässigt). Men det kan man kanske leva med.
2) Knopparna pressar isär varandra, och så tappar man clutch-power. Finns det något sätt att låsa 4-gruppen av klossar månne?

Pillade vidare och hittade att när spetsarna på två 45 graders 2x2 plates möts, så blir det (som det ser ut i LDD i alla fall) perfekt passform på 1x3 platen.

The Lord works in mysterious ways....

o0ger

Man kan ju låsa ihop åtminstone två klossar med 3L bars.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Flaggor är en halv plate. En brick är 2,5 plate bred. Alltså blir en flagga + en brick på sidan 1 brick hög, eller tre plates. Detta tänkte jag att man kunde använda till något:

Man skulle kunna bygga en trappa så här också.

Är jag för krånglig? Detta kanske går att göra på ett enklare sätt?

EpsilonEta

Det här fungerar, vad man nu ska ha det till (såg ditt SHIP hade de stora flagorna)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Peter S

Såg också de stora flaggorna i skeppen, men trodde det var robotarmar som låg på tvären emellan (och inte inverted slopes). Jag undrar om jag inte sett detta användas som tunna färglinjer vid t.ex. tågbygge.